سفـر به سـرزمیـن چـای

منطقه‌ای استوایی در جنوب ‌شرقی آسیا. این مقصد تازه‌ترین سفر ما در این صفحه است. سرزمینی که چیزی جز طبیعت و مذهب و سادگی ندارد، اما مگر زندگی دنیایی جز با این سه چیز ممکن می‌شود؟ سریلانکا جایی است که نباید آن را فقط دید، بلکه باید زندگی کرد.
کد خبر: ۷۶۱۶۶۵
سفـر به سـرزمیـن چـای

باید با پسرکانی که روی بام خانه و با چشم‌انداز مزارع چای می‌نشینند و درس می‌خوانند، نشست و در جاده‌های سرپوشیده از درخت قدم زد و در دریای این کشور به سبک ماهیگیران تنی به آب زد تا فهمید که سریلانکا، دیدنی نیست؛ لمس‌کردنی است.

نخستین چیزی که در سریلانکا شما را به شگفت خواهد آورد؛ طبیعت فوق‌العاده این کشور است. تصور کنید در کشوری قدم بزنید که از سر تا پای آن منظره‌های مزارع گیلان را داشته باشد و درخت‌ها و جنگل‌های مازندران. به این تصویر باید دریا و دریاچه را هم اضافه کنید تا ترکیبی از سبزی درخت و رنگ بکر خاک و آبی دریا شما را مسحور خود کند. این طبیعت البته میوه‌های فراوان و کمیاب در کشور خودمان را هم برای شما خواهد داشت و البته با ترکیب جالبی از گونه‌های حیوانی و زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با این حیوانات بعضا خطرناک مثل فیل یا بزمجه هم روبه‌رو می‌شوید. اگر بخواهم مثالی از این اماکن بزنیم باید به شهر کندی اشاره کنیم که با باغ سطلنتی، دریاچه بوگامبرا و البته جشنواره‌های دوره‌ای‌اش برای توریست‌ها شناخته شده است.

به غیر از این مناظر باید به معابد مختلف کشور سریلانکا هم اشاره کرد. احتمالا در طول سفر خود با مجسمه‌های مختلف بودا روبه‌رو خواهید شد که برای مردم مقدس و محترم است. علاوه بر این مجسمه‌ها باید به معابدی هم اشاره کرد که چه از نظر معماری، چه از حیث مذهبی و چه از منظر قدمت دارای اهمیت هستند. یکی از مهم‌ترین شهرها و معابد از این نظر، دامبولا و معبد طلایی آن بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار گرفته است. حواستان باشد که رفتن به این معابد آداب، رسوم و قوانین خاصی دارد. مثلا باید حتما پابرهنه باشید و نباید پشت خود را به مجسمه بودا کنید. حالا در این کشور پر از طبیعت و معبد بد نیست که کمی هم به مردم توجه کنید؛ مردمی که آداب و رسوم مختلفی دارند و از این نظر می‌توانند درس‌های خوبی برای شما داشته باشند و از سوی دیگر شهرنشینی و تمدن‌های ماشینی آنها را مشغول خود نکرده؛ پس می‌توان هر وقت به راننده گفت در جایی توقف کند که عکسی گرفته شود و حتی انتظار داشت که او شما را برای یک چای به خانه خود دعوت کند.

حواستان باشد که دارید به یک کشور فوق‌العاده ارزان سفر می‌کنید. مثلا می‌توانید در فرودگاه یک تاکسی بگیرید و از او بخواهید شما را در تمام سریلانکا بگرداند. او این کار را با هزینه 200 دلار در روز انجام خواهد داد و تمام هزینه شما از جمله اقامت و خورد و خوراک را به‌عهده خواهد گرفت. علاوه بر این قیمت اجناسی مثل میوه که در این کشور استوایی بسیار زیاد است؛ نسبت به کشورمان اندک است. مثلا گفته شده می‌توانید با هزار تومان یک نارگیل تازه خریده و نوش جان کنید.

چطور برویم؟

رفتن به سریلانکا بسیار آسان است. می‌توانید به صورت اینترنتی درخواست ویزا کنید و پرینت آن را دریافت کنید. البته به شرطی که بتوانید هزینه ویزا را با کارت‌های بین‌المللی پرداخت کنید. در عین حال می‌توانید از سفارت سریلانکا در تهران و حتی از فرودگاه ورودی‌تان در این کشور درخواست ویزا کنید. هزینه هم چیزی حدود صد هزار تومان است. برای هزینه بلیت هم نزدیک به دو میلیون تومان کنار بگذارید. اگر بخواهید با تور به سریلانکا بروید یا این‌که هزینه خود را تامین کنید، به ازای هر روز صد دلاری محاسبه کنید. به این ترتیب سفر به این کشور حدود سه تا چهار میلیون تومان هزینه دارد.

مصطفی مسجدی‌آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها