سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا خبر داد:

احتمال دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل

هیلاری کلینتون وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما در کتاب خاطراتش تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" درباره برنامه دیدار تاریخی اوباما و روحانی نوشت:دو هیأت درباره احتمال یک دیدار تاریخی و چهره به چهره میان اوباما و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و اواخر ماه سپتامبر بحث کردند. با این حال، در آخرین دقایق، ایرانی‌ها در این نشست شرکت نکردند.
کد خبر: ۷۶۰۰۷۹
روایت کلینتون از برنامه دیدار اوباما و روحانی

به گزارش مشرق، کلینتون نوشت: همین‌طور که لیموزین روحانی او را به فرودگاه نیویورک می‌برد تا سوار هواپیمایی به مقصد کشورش شود، دو رئیس‌جمهور تلفنی با هم صحبت کردند. از سال 1979 تا آن زمان، اولین باری بود که چنین گفتگویی انجام می‌شد. "جان کری" جانشین من، با "جواد ظریف" وزیر جدید امور خارجه ایران ملاقات کرد و دولت [آمریکا] برگزاری جلسات توجیهی در مورد پیشرفت در مذاکرات محرمانه را برای متحدان کلیدی‌مان آغاز نمود. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، طی سخنرانی خود در سازمان ملل متحد هشدار داد که روحانی "گرگی در لباس گوسفند" است.

در ماه اکتبر، کانال مخفی عمان کم‌کم با مذاکرات رسمی 1+5 در ژنو ادغام شد، مذاکراتی که وندی شرمن ریاست هیأت آمریکایی را در آن به عهده داشت. برنز و سالیوان هم [در مذاکرات 1+5] شرکت داشتند، اما اقدامات استادانه‌ای برای دور ماندن از چشم رسانه‌ها انجام می‌دادند، از جمله اقامت در هتلی جداگانه و ورود و خروج از درهای مخصوص خدمات. "کری" طی ماه نوامبر دو بار به ژنو رفت، به امید این‌که بتواند مذاکرات را از خط پایان رد کند.

2 اهرم فشار غرب در مذاکرات هسته ای

رسانه های بیگانه همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و اعضای گروه پنج بعلاوه یک، ضمن ابراز خوش بینی در باره روند مذاکرات هسته ای، تلاش می کنند از دو محور برای تاثیرگذاری بر موضع هسته ای ایران بهره برداری کنند یکی طرح نمایندگان سنای آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران و دیگری مسئله کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی.

براین اساس بیگانه از یک طرف "اتفاق نظر جمهوریخواهان و دمکرات های آمریکا" در راستای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران را مورد تاکید قرار داده و در این زمینه می‌گوید به رغم مخالفت و هشدارهای کاخ سفید ،بعضی از قانونگذاران در نظر دارند طرح خود را برای وضع تحریم های بیشتر علیه تهران پیگیری کنند.

خبرگزاری رویترز اظهارات سناتور جمهوریخواه باب کروکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا را نقل می کند که از اتفاق نظر این قانونگذاران از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای چنین اقدامی خبر دادند و از طرف دیگر با تمرکز بر کاهش بهای نفت و به تبع کاهش درآمدهای نفتی ایران، از تاثیر این روند بر زندگی مردم عادی در ایران گفته و فضاسازی نموده «اقتصادی که اکنون با تحریم های غرب و کاهش بهای نفت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.»

تسویه حساب با اصلاح طلبان عوضی

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: کسانی که بخواهند راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تسویه و جداسازی فکری، قلمی و اندیشه‌ای خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات روز پنجشنبه در همایش اصلاح‌طلبان، با بیان "تحلیل من از این اجتماع و حضور این است که برگزارکنندگان و متولیان امر برگزاری این نشست خواستند بر یک اصل تأکید کنند و آن اینکه جریان اصیل اصلاحات خود را در متن نظام اسلامی دیده و برای تحقق آرمان‌های والای این نظام اعلام حضور می‌کند" گفت: اصلاحات هرچند ناملایماتی بر سر راه داشته، اما در جهت بهره‌گیری از توان و ظرفیت عمومی جامعه تلاش خواهد کرد و می‌کوشد تا ناملایمات برطرف شود و مسیر حرکت جامعه یک مسیر عقلانی صحیح و منطبق بر قوانین موضوعه کشور باشد.

میتینگ انتخاباتی با تم رفع حصر

تاکید مکرر افراطیون اصلاح طلب بر رفع حصر در این همایش باعث شد که امروز سایت جرس نزدیک به میرحسین موسوی درباره این همایش بنویسد «تاکید بر رفع حصر و آرزوی سلامتی برای رهبران جنبش سبز وجه مشترک سخنرانان همایش سراسری اصلاح‌طلبان بود و این همایش می‌تواند آغازی برای مانور قدرت آنان باشد.»

به گزارش فارس، در حالی که دبیر همایش اصلاح‌طلبان از حضور خاتمی و هاشمی در این همایش خبر داده بود اما پیام‌ آنها به جای خودشان به این همایش آمد و پس از قرائت پیام هاشمی، ژاله فرامرزیان عضو شورای هماهنگی اصلاحات پیام خاتمی را قرائت کرد؛‌کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز که از مدعوین این همایش بود ترجیح داد به این مراسم نیاید.

عارف، موسوی‌لاری، هادی خامنه‌ای، رهامی،‌کواکبیان، راکعی و منتجب‌نیا که از سخنرانان اصلی همایش اصلاح‌طلبان بودند، تم اصلی سخنرانی خود را حمایت از موسوی و کروبی و انتقاد به حصر سران فتنه اختصاص داده بودند که با اسم بردن از هر یک از سران فتنه، اصلاح‌طلبان به تشویق فتنه‌گران می‌پرداختند.

حضور برخی از محکومان فتنه و حامیان اصلی فتنه 88 از جمله مهدی خزعلی و هادی غفاری در این مراسم از نکته‌های قابل توجه بود که در ردیف اول همایش قرار گرفتند.

همچنین بنگاه خبر پراکنی بی بی سی، با اختصاص تیتر اول خود به همایش اصلاح طلبان با عنوان «همایش سراسری اصلاح‌طلبان بدون خاتمی برگزار شد» نوشت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و رهبر عمده اصلاح‌طلبان، در این جلسه شرکت نداشته و برای آن پیامی فرستاده است.

عملیات سیا در ایران چگونه لو رفت!

کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا گفت که از شنیدن خبر افشای ماموریت بسیار محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران، به شدت شگفت زده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از اسوشیتدپرس، رایس این سخنان را در جلسه محاکمه 'جفری استرلینگ' افسر پیشین سیا در دادگاه آمریکا به اتهام قرار دادن جزییات نقشه خرابکاری در برنامه هسته ای ایران در اختیار جیمز رایزن گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز، بیان کرد.

این در حالیست که استرلینگ گذاشتن اطلاعاتی در باره این ماموریت سری سیا را در اختیار رایزن تکذیب کرده است.

رایس در شهادت خود گفت که این برنامه یکی از محرمانه ترین عملیات ها در دوره وی به عنوان مشاور امنیت ملی 'جورج دابلیو بوش' رییس جمهوری آمریکا بوده است.

بر اساس این طرح قرار بوده است که سیا با استفاده از یک عامل روس با نام مستعار 'مرلین' به طور عمدی برنامه های ناقص و نادرست هسته ای در اختیار ایران قرار دهد.

رایس افزود: این عملیات محرمانه یکی از اهرم های بسیار محدودی بود که به منظور تلاش برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران در اختیار دولت آمریکا قرار داشته است.

به گفته رایس، این نقشه از چنان اهمیتی برخودار بوده که وی برای جلوگیری از افشای آن کاری کرد که هیچگاه پیش از آن نکرده بود، یعنی احضار سردبیر نیویورک تایمز به کاخ سفید و درخواست از وی برای فاش نکردن این مطلب.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها