وزیر بهداشت گفت: بنا داریم تا دانشگاه های علوم پزشکی را تجمیع کنیم تا پژوهش ها به صورت متمرکز در این دانشکده ها صورت گیرد.
کد خبر: ۷۵۸۷۷۵
دانشکده های پزشکی تجمیع می شوند

حسن قاضی زاده هاشمی امروز در بیستمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی گفت: بعد از پیروزی انقلاب پیشرفت های زیادی در حوزه علوم پزشکی شده است در صورتی که زمان زیادی از آن روزها نگذشته ولی از نظر پیشرفت و ارتقا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی و دانشمندان در کشور افزود: پیشرفت های پزشکی مرهون تلاش شخصی و گاها جمعی است که گروه های مختلف مهندسی پزشکی و غیر مهندسی با هزینه های شخصی خود به پژوهش می پردازند و این باعث افتخار است.

قاضی زاده اظهار داشت: 40 درصد سهم تحقیقات به علوم پزشکی در دنیا تعلق گرفته در صورتی که تنها 12درصد از اعتبارات و بودجه های پژوهشی را به خود اختصاص داده اند و این واقعیتی است که علاقه افراد را به پژوهش در کشور نشان می دهد.

وی افزود: قبل از اینکه دولت تدبیر و امید شروع به کار کند در فاصله 6 ماه شاهد اعطای مجوز 25 دانشکده پزشکی و دندانپزشکی در کشور بودیم که تاکنون ما موافقتی با این موضوع نداشتیم و این گسترش بی رویه دانشکده های پزشکی می تواند آفت باشد و به اساس پژوهش آسیب برساند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید این وضعیت ساماندهی شود، گفت: ساماندهی آموزشی و جلوگیری از گسترش بی رویه دانشگاه ها امری ضروری است در صورتی که 90 دانشکده پزشکی و تعداد زیادی دانشکده های دندان پزشکی در کشور وجود دارد و ما باید این دانشکده ها را تجمیع کنیم و به امر تحقیق در این دانشگاه ها نیز توجه داشته باشیم.

به گفته هاشمی، فرهنگ موروثی فردگرایی و عدم کار تیمی ما را به پژوهش ارزشمند در کشور رهنمون نمی سازد و باید در قالب قطب ها دانشکده های متعدد را تجمیع کرد.

وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید افزود: امیدواریم آیین نامه ها در این خصوص ارتقا و بازنگری شوند تا افراد را به پژوهش در کشور ترغیب کنیم.

وی گفت: در حوزه آموزش نیز روش های اعمال جذب اعضای هیات علمی طوری است که نمی توانیم بهترین ها را انتخاب کنیم و در این صورت کیفیت کاهش می یابد.

هاشمی با بیان اینکه تغییر نگرش ها و آیین نامه ها امری ضروری است، افزود: مقررات باید برای پژوهشگران باشد تا به خلق ثروت در کشور منجر شود که در این خصوص نباید به دولت و اعتبارات آن دل بست.

وزیر بهداشت اظهار داشت: با وجود کمبود بودجه در کشور پژوهش وضعیت خوبی دارد چراکه این موضوع در گرو همت و ایمان همچنین علاقمندی پژوهشگران کشور در زمینه های تحقیقات علمی است.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: بنا داریم تا در همین دولت در راستای دستور رئیس جمهور دانشگاه جامعی برای همکاری بخشی و بین رشته ای همچنین علوم پایه را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید افزود: شبکه های تحقیقاتی ظاهرا در کشور وجود دارند ولی نشانگر توانمندی ما در رشته ها نیست و باید پژوهش های چند مرکزی را تشکیل دهیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها