عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:

فروش روزانه طرح ترافیک اقدامی نادرست است

در برنامه چراغ سبز عنوان شد

هشدار آلودگی هوا به دستگاه های اجرایی

برنامه چراغ سبز رادیو گفتگو با دعوت از محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به موضوع دوئل آلودگی هوا و سلامت جسم پرداخت.
کد خبر: ۷۵۵۸۴۰
هشدار آلودگی هوا به دستگاه های اجرایی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، محمد رستگاری با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا در استان یک بحث پیچیده و قدیمی است، اظهار داشت: در گذشته معضل اصلی ما در رابطه با آلودگی هوای تهران، آلاینده های گازی شکل بوده است، مثل مونواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و امثال آن.هم اکنون مونواکسید کربن دغدغه ما نیست واندازه گیری آن برای ما اهمیت ندارد، هر چند به عنوان شاخصه های جهانی هر روز این را رصد می کنیم.

وی افزود: علی رغم اینکه ما از سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و همینطور از سازمان کنترل کیفیت هوا خواسته ایم که اطلاعات گذشته را در خصوص هوای تهران و کلانشهرها ارائه دهید، متاسفانه تا بحال هیچ داده ای به ما منتقل نشده است و ادعا دارند که در این زمینه آمار دقیقی نداریم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در شرایط هشدار تکالیف دستگاه های اجرایی مشخص است. مثلا شهرداری، محیط زیست و آموزش پرورش هر یک وظیفه خاصی را دارد. برای شرایط اضطرار که بین 200 - 300 است باز هم تکالیفی مشخص است از جمله تعطیل کردن مدارس. تمام اتفاقاتی که امسال افتاد دقیقا بر اساس این است.

رستگاری با اعلام اینکه هوا شرایط هشدار ندارد، افزود: هشدار برای محیط زیست است، هشدار برای دستگاه نیروی انتظامی است که با خودرو های دودزا برخورد کند که هوا آلوده نشود، هشدار برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با صنایع برخورد کند تا آلودگی بیشتری ایجاد نکنند. اضطرار هم همین طور. هوا به ما هشدار و یا اضطرار نمی دهد. هشدار را دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوا به دستگاه های اجرایی می دهد.

وی در رابطه با تعطیلی های سال های گذشته و دلیل اجرا نشدن تعطیلات در سال جاری گفت: در سال 92 کل دیماه یک روز سالم داشت، در سال 89 کل دیماه 4 روز سالم داشت، وزارت بهداشت بیان کرد که این وضعیت در شیوه نامه مطرح نشده است و چون مردم بیش از 20 روز در شرایط ناسالم قرار گرفته اند، دیگر نمی شود با دستورالعملی که شما دارید عمل کنید حتی نماینده وزارت بهداشت در جلسه تاکید کرد که چون خیلی طولانی شده شما باید تعطیلی مدارس را داشته باشید وگرنه سال های گذشته هم ما خیلی به ندرت عددمان به 200 رسید، در طی چهار سال گذشته آن هم موقعی بود که ما پدیده ریزگرد را داشتیم که از عراق وارد شده بود.

رستگاری با معرفی وزارت نفت به عنوان ارگان اصلی کشور در بحث بنزین، افزود: خود وزارت نفت در سال های گذشته ادعا داشته که بنزین ما یورو 2 بوده است. بنزین یورو 2 زیر 500 پی پی ان گوگرد دارد و بنزین یورو 4 زیر 10پی پی ان گوگرد و بنزن زیر یک درصد دارد.

وی با تقسیم بندی آلاینده ها به دو نوع معیار و خطرناک، گفت: ما دو دسته آلاینده داریم یک دسته آلاینده های معیار داریم که مونوکسید کربن از آن جمله است و یک دسته آلاینده های خطرناک است. در واقع ما 186 آلاینده خطرناک داریم. آماری که ارائه دادم اصلا ارتباطی با آلاینده های خطرناک ندارد و نباید مباحث را با هم تداخل کنیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان سه اقدام شاخص در مورد اینکه چرا هوا پاک شده است، افزود: بنزین یورو 2، یورو 4 شده است، خودروهای تولیدی داخلی ما از شهریور از یورو 2 به یورو 4 ارتقا یافته و این که مهمترین نیروگاه تهران یعنی نیروگاه بعثت که تا مهر ماه سال پیش، مازوت می سوزاند، از آبان به بعد به خاطر پیگیری های زیادی که انجام شد و کمکی که مرجع قضائی کرد و حکمی که زد، سوخت را به گاز تغییر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها