فاجعه وقتی زیاد تکرار شود رنگ عادت می‌گیرد، عادت ها بی قیدی می آورد، بی تفاوتی ، بی احساسی ، حتی بی حوصلگی . این گونه است که دیگر واکنش ها به بحرانی مثل آلودگی هوا، به تندی گذشته نیست.
کد خبر: ۷۵۳۷۹۰
بی توجهی به جان دانش آموزان در تهران به بهانه امتحانات

حالا دیگر مردم از شنیدن این که از هر 7 مرگ در کشور یکی به علت آلودگی هواست، تعجب نمی‌کنند و از خبری مثل هشدار امروز، درباره نزدیک شدن دوباره هوای پایتخت به مرز اضطرار، می‌گذرند و برای شان حتی مهم نیست که امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شده است چون از شنیدن خبرهای تکراری دردناک و بی سرانجام خسته شده‌اند و دیگر به نجات شان از این مرگ تدریجی در گرداب سم و دود امیدی ندارند و از خودشان می پرسند چرا باید خاطرشان را پریشان تر کنند وقتی هیچ مسئولی انگار، از ته دل قصد حل مشکل شان را ندارد.

اما ما رسانه‌ای‌ها پیشنهاد می کنیم حاشیه های خبری امروز کارگروه کاهش آلودگی هوا را بخوانید. نه این که خیال کنید سازمان یا وزارتخانه‌ای راهکاری جدی و عملی برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرده است بلکه این حواشی احتمالاً به شناخت بهتر شما از شیوه تصمیم گیری برخی مسئولان در بحران و نگرش آنها نسبت به سلامت مردم کمک خواهد کرد.

کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امروز در دفتر معاون عمرانی استاندار تهران با خبرهایی ناخوش آغاز شد و سازمان هواشناسی اعلام کرد که امکان دارد وضعیت آلودگی هوا تا چهارشنبه این هفته به مرحله اضطرار برسد و هم اکنون نیز در برخی نقاط مانند پارک رازی و شهرک قائم به این عدد نزدیک است.

این آمارها در شرایطی اعلام شد که هنوز در آغاز زمستان هستیم و راه درازی تا پایان سال در پیش داریم و هوای سرد که آلودگی هوا را تشدید می کند احتمالا تا 3 ماه دیگر ادامه دارد. کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امسال هم مثل هر سال در دقیقه 90 و با تنگ شدن راه نفس تهرانی ها برگزار شد و باز هم مسئولان به رسم هر سال راهکارهایی سطحی و کوتاه مدت برای حل بحران پیشنهاد کردند.

در پایان این جلسه ، گروه به نتیجه رسیدند که تا بهتر شدن وضع هوا کارخانه های شن و ماسه اطراف تهران با صلاحدید محیط زیست تعطیل شود و فروش روزانه طرح ترافیک هم در دو روز آینده متوقف شود؛ راهکارهایی که همه می دانیم کمک چندانی به شهروندان نخواهد کرد.

نکته مهم اما در جلسه امروز، هشدار نماینده وزارت بهداشت درباره افزایش نگران کننده و خطرناک ترکیب اکسید نیتروژن در هوا بود که این مسئول آن را خطرناک دانست و درخواست کرد آموزش و پرورش دستکم مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تهران را در این دو روز تعطیل کند اما به گواه خبرگزاری های گوناگون، نماینده وزارت آموزش و پرورش ، با توضیح این که فصل امتحانات است، با تعطیلی مدارس مخالفت کرد!

از حرف های نماینده وزارت آموزش و پرورش می شود نتیجه گرفت امتحانات دانش آموزان آنقدر مهم است که حاضرند برای برگزاری بی عیب و نقصش ، کودکان را در آلودگی شدید هوا به مدارس بکشانند در حالی که اولا وزارت بهداشت به وضوح در این جلسه اعلام کرده است آلودگی هوا سلامت کودکان را بویژه در خارج از خانه تهدید می کند و ثانیا، امروز ، نخستین روز در تاریخ حیات پایتخت نیست که شاهد آلودگی شدید هوا هستیم و روی مرز اضطرار ایستاده ایم و اگر امتحانات دانش آموزان این همه برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت دارد چرا با تجربه اندوخته از سال های گذشته ، امتحانات را در روزهایی که هوا سالم تر بود برگزار نکرد.

گذشته از همه این حرف ها، معاون عمرانی استاندار در این جلسه، تعطیلی مدارس را مشروط به صدور نامه ای قانونی از وزارت بهداشت کرده است که ثابت می کند برخی مسئولان هنوز از چگونگی عملکرد این نوع کارگروه ها در شرایط اضطراری بی خبرند و نمی دانند تصمیم گیری ها در این شرایط نباید با کاغذبازی های بی ثمر، به تعویق بیفتد.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها