روحانی در همایش اقتصاد ایران مطرح کرد

همه پرسی از مردم در مسائل مهم

رئیس جمهور گفت:قانون اساسی به ما می گوید در مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانون یا برنامه مستقیم به آراء عمومی مردم و همه‌پرسی گذاشته شود.
کد خبر: ۷۵۵۸۰۴
همه پرسی از مردم در مسائل مهم

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز یکشنبه در نخستین همایش ملی اقتصاد ایران افزود: یک بار هم که شده در یک مسئله بسیار مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تأثیرگذار است مستقیم از مردم بپرسیم.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی سر جای خودش محفوظ است و ما هم احترام می کنیم، رأی بدهد و قانون بگذارد؛ سالی یک بار و یا ده سال یک بار، الآن که 36 سال شده ، یک بار این اصل قانون اساسی اجرا و عمل نشده است .

روحانی افزود : بیاییم مدتی به اقتصاد بیشتر توجه کنیم ، یارانه هم به اقتصاد ندهیم ، از اقتصاد یارانه نگیریم ، چیزی هم نمی خواهد به اقتصاد بدهیم،‌ شرایط را آماده کنیم.

اقتصاد بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض

وی گفت: در کشور ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض و با سیاست خارجی و سیاست داخلی تلفیق دارد.

روحانی ادامه داد: شما می گویید از همه مالیات بگیرید کاملا درست است نمی شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد، اما تا می گوییم فلان نهاد هم باید مالیات دهد ببینید چه بساطی به پا می شود.

وی افزود: این دولت چیزی را که بفهمد و بداند که مصالح مردم است بدون واهمه از هیچ کس و هیچ نهاد اعلام خواهد کرد و اگر لازم باشد لایحه لازم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند.

روحانی گفت: بدانید بعضی از امور سیاست داخلی اش خیلی خیلی قوی است بیشتر از آنکه فکر می کنید .

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی کند افزود: اگر تولیدکننده فقط من هستم و شما هم مجبورید از من خریداری کنید، برای چه تولیدم را ارزان کنم و کیفیت تولید را بالا ببرم؟ خیلی خیلی باید مسلمان بود از سلمان و ابوذر هم بالاتر.

اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کند

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کند و در صحنه رقابت حضور داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی همه دستگاههای دولتی باید شفاف باشد افزود: این اطلاعات باید روی سایت گذاشته شود تا مردم بتوانند در یک لحظه از آمار و طرح های اقتصادی با خبر شوند و اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم.

وی گفت: البته جدای بر شفافیت و نبود رانت، باید با فسادی که همه جا ریشه دوانده است مقابله کنیم چراکه با فساد، حرکت اقتصادی ما سرعت پیدا نمی کند .

روحانی افزود: در اقتصاد باید به حواشی آن هم توجه کرد و اقتصاد ما طوری نیست که به مسائل سیاست داخلی و خارجی و خیلی ملاحظات آن نتوان توجه کرد.

رئیس جمهور گفت: در کنار بسته سیاستی باید بسته سیاسی هم لحاظ شود تا کار جلو رود .

روحانی افزود: براین اساس از سال گذشته حرکت آغاز شد و هرچه دستاورد داشته ایم ناشی از نظرات صاحب نظران ، دانشگاهیان ، کارآفرینان ، صاحبان تجربه و اعتماد مردم است و در این مسیر ،حمایت مردم و مقام معظم رهبری دست به دست هم داد تا بتوانیم یک قدم به جلو برویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این مسیر دستگاههای اجرایی هم همه توان خود را به کار گرفتند گفت: ما در این قدم توانستیم تورم را مهار کنیم و اقتصاددانان باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند چرا که وقتی می گوییم تورم از 20 درصد به حدود 17 درصد کاهش یافته است برخی مردم می گویند چیزی که ارزان نشده است.

وی افزود: کاهش تورم و ارزان شدن دو مقوله کاملا متفاوت است .

روحانی گفت: البته ما همزمان در همین ماه بحث رشد یک و هفت دهم درصدی را داشتیم و همزمان تورم نقطه به نقطه را هم می گوییم .

با فروش نفت مشکلاتمان حل نمی شود

رئیس جمهور گفت: با اینکه در دورانی در دهه 80 به‌وی‍‍ژه در نیمه دوم آن، وضع درآمد ارزی ما هم بسیار خوب بود اما در عین حال بین سال‌های 1385 و 1390 اشتغال خالص ما تقریبا صفر بود و این نشان می دهد که پس ما فقط با درآمد نفتی و فروش نفت هم مشکلاتمان حل و فصل نمی شود.

روحانی گفت:بزرگ‌ترین مشکلی که ما از روز نخست با آن مواجه بودیم استفاده نکردن از دیدگاه‌های کارشناسان بود ؛ این مهم‌ترین معضل در بخش اقتصاد بود.

وی گفت: ما از دانشمندان، دانشگاهیان، محققان و صاحبان تجربه یعنی کارآفرینان نپرسیدیم و از دانش آنان به خوبی استفاده نکردیم؛ خود درمانی نتیجه اش مشخص است، یک روز حال انسان خوب است و یک روز هم بدتر می شود.

در میز مذاکره بحث از اصول و آرمان نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه کمتر کشوری در دنیا هست که تورم دو رقمی دارد ؛ تورم دو رقمی ورافتاده است ، افزود : نکته مهمتر از مهار تورم مسئله رشد است؛ رشد شروع شده اما مهم استمرار آن است.

روحانی افزود: متاسفانه در کشور در مقاطعی تورم مهار شد و دوباره برگشت؛‌ رشد اقتصادی هم زمانی افزایش یافت و بعد ثابت ماند اما آنچه مهم است استمرار رشد اقتصادی است.

رئیس جمهور گفت: ما نیاز به توسعه پایدار، مستمر و همه جانبه داریم یعنی هم توسعه داخلی و هم منقبض نبودن در سیاست خارجی را باید داشته باشیم.

روحانی افزود: تجربه سیاسی می گوید کشور با انزوا نمی تواند رشد مستمر داشته باشد و این هم به معنای دست برداشتن از اصول و آرمان ها نیست.

وی گفت: در میز مذاکره بحث از اصول و آرمان نیست که بعضی ها در توهم این زندگی می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرف های مذاکره هم هیچ گاه نمی خواهند در مذاکرات پیرامون آرمان و اصول حرف زده شود افزود: هر کشوری دنبال منافع خود است؛ تهدیدها، فرصت ها و منافع مشترک جزو بحث های مورد تبادل در سیاست خارجی و پای میز مذاکره است.

روحانی گفت: مگر ما در پیشرفت اول در توافق ژنو در زمینه هسته ای، آرمان و اصول برای معامله بردیم؟ با هم حرف زدیم و توافق کردیم.

وی با بیان اینکه تمام مذاکرات به معنای پلی است که بین خواست طرف و خواست ما وصل می شود افزود: در توافق ژنو توانستیم از بخشی از تحریم ها از جمله خودرو، بیمه و پتروشیمی عبور کنیم نه همه از جمله بخش مهم آن مانند نفت و بانک ماند و بخشی از اموال بلوکه شده آزاد شد.

روحانی گفت: از طرفی در توافق ژنو ما شفافیت بیشتری نشان دادیم و گفتیم فلان غنی سازی را که الان نیاز نداریم متوقف می کنیم بنابراین آیا از آرمان ها عدول کردیم؟

رئیس جمهور تصریح کرد: آرمان و اصول ما به مغز و اراده ما وصل است.

بیان مشکلات عمده با مردم

رئیس جمهور در ادامه گفت: یقین داشته باشید این دولت هر جا مشکل عمده ای پیدا کند با صراحت آن را برای مردم بیان می کند.

روحانی افزود: رئیس جمهور هیچ تردید و واهمه‌ای ندارد که مشکل را با مردم در میان بگذارد در عین حال بسیاری از امور در حرکت جامعه باید با همکاری و هماهنگی همراه باشد.

رئیس جمهور گفت: اینطور نیست که همه چیز در دست دستگاه اجرایی باشد حتی در اقتصاد هم همه چیز در دست دولت نیست و دیگرانی هم هستند که در اقتصاد فعالیت می کنند.

روحانی افزود: در برخی امور نیازمند به قانون هستیم که باید مجلس تصمیم بگیرد و حتی مجلس نیز تنها نیست بلکه باید مصوبات آن را شورای نگهبان تأیید کند بنابراین حداقل این سه نهاد باید با هم باشند.

رئیس جمهور گفت: قوه قضاییه هم باید همکاری کند و همه ما در سیاست های کلی باید در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب ترسیم می کنند حرکت کنیم.

روحانی افزود: مگر می شود جدا جدا کار کنیم؟ برخی می نویسند و یا تلفنی می گویند که به رئیس جمهور بگویید چرا فلان کار شد یا فلان کار نشد، من اعلام می کنم که هیچ کاری نمانده است که به ملت بگوییم و شروع نکنیم اما برای به پایان رساندن آن کار به همکاری نیاز داریم.

رئیس جمهور گفت: شرایط ما در منطقه و جهان به ما حکم می کند که امروز به وحدت و اتحاد بیشتری نیاز داریم، دست در دست هم نهیم و از مشکلات عبور کنیم.

روحانی افزود: با وجود همه مشکلات به آینده امیدوارم، اگر همه با هم باشیم و ملت دولت را خادم خود بداند و دولت نیز مردم را صاحب اختیار بداند مشکلات حل می شود.

رئیس جمهور گفت: مشکل از آنجا آغاز می شود که دولت خود را سرور مردم بداند و بگوید من تصمیم می گیرم و مردم نیز بگویند کارها بر عهده دولت است و او باید انجام دهد.

روحانی افزود: همه تصمیم با ملت است و ما نماینده مردمیم که باید در صحنه باشیم و برای رفع مشکلات کمک کنیم.

کاهش قیمت نفت بی سابقه نیست

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: در شرایط امروز با پدیده جدیدی به نام کاهش قیمت نفت مواجه شده‌ایم که البته بی‌سابقه نیست.

روحانی افزود: در سال‌های 1366 و 1367 و نیز در سال‌های 1377 و 1378 هم چنین حوادثی داشتیم.

وی گفت: در مقاطعی که یکباره قیمت نفت بیش از حد انتظار کاهش یافته است، نفت ذاتش این طور است به دلایل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و شرایطی که تولیدکنندگان بزرگ دارند.

رئیس جمهور افزود: اینجا نمی خواهم بحث کنم، اگر ایران تولیدکننده 10 میلیون بشکه نفت در روز بود حسابش فرق می کرد با اینکه تولیدکننده یک میلیون بشکه است اینها با هم متفاوت است، وزنش تفاوت دارد.

در اقتصاد مقاومتی دیرتر صدمه می بیند

روحانی گفت: در دنیای صادرات و ارتباط با دنیا (باید) هر چه قوی‌تر باشیم، اقتصاد مقاومتی همین است که دیرتر صدمه می بیند؛ شما اگر خطوط راه‌آهن تان به همه کشورهای اطراف وصل شود و همه ناچار شوند کالا و بارشان را از طریق خطوط راه‌آهن و بندر شما صادر یا وارد کنند، همین که برخی کشورهای اطراف ما این طور هستند، امنیت ملی شما تقویت می شود.

رئیس جمهور افزود: اگر آن قدر آب داشته باشید که به برخی کشورها آب بدهید و از برخی کشورها آب بخرید، امنیت ملی شما تقویت می شود؛ اگر گاز و برق بفروشید و بخرید امنیت ملی شما تقویت می شود؛ اگر سرمایه‌دار خارجی در ایران و سرمایه‌دار شما در خارج فعالیت کند امنیت ملی ما تقویت می شود؛ گذشت آن زمانی که می‌گفتند اگر یک سرمایه خارجی به ایران بیاید استقلال کشور به خطر می افتد، امروز به‌عکس این است.

روحانی اضافه کرد: البته هر چیزی چارچوب دارد و در چارچوب مقررات خودش اگر این کار بشود تحول بزرگی ایجاد می شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید عبور کنیم و عبور خواهیم کرد ممکن است کاهش قیمت نفت یک روز، دو روز، سه روز، چند ماه، یک سال و دو سال طول بکشد باید عبور کنیم. الآن هم کاهش به معنی کاهش تقریبا نزدیک مرز 50 درصد است.

وی افزود: یکی از بحث های این کنفرانس می تواند همین باشد، البته تصمیم این کنفرانس مربوط به زمانی بود که پس از اینکه در مرداد جلسه‌ای برای خروج از رکود در حضور شما برگزار شد که البته آنگاه بیشتر پیشنهاددهنده بودیم و از شما می‌خواستیم دیدگاه‌های ما را اصلاح کنید، اکنون به‌عکس است از شما می خواهیم شما پیشنهاد بدهید و ما استفاده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اکنون که برگزاری این همایش با کاهش قیمت نفت همزمان شده است و این موضوع می تواند جزو دستورهای مهم این جلسه باشد ، گفت : البته قیمت نفت با شرایط فعلی خوشبینانه شده است و وقتی ما بودجه را تقدیم مجلس می کردیم قیمت نفت حدود 70 تا 71 دلار بود اما اکنون کاهش پیدا کرده است.

سیستم اطلاعاتی جامع برای 80 میلیون نفر نداریم

روحانی افزود: بودجه چطور بسته شود؟ در بحث یارانه ما چه کار کنیم؟ که البته اخیراً نیز خیلی درباره یارانه‌بگیرها بحث می شود.

وی گفت: در بحث یارانه عده ای که نیاز ندارند نباید بگیرند، این تقریباً نظر همه است اما چگونه باید کشف کنیم؟ چه کسانی نیازمندند و چه کسانی نیازمند نیستند؟ البته بخشی از این را می توان کشف کرد، در واقع 50 درصد آن را می توان کشف کرد اما کشف 50 درصد دیگر مشکل است.

روحانی افزود: عده ای می گویند فقط به آنها نیازمندند ، یارانه بدهیم که یک عده نیازمند قطعاً شناسایی شده اند و اکنون یارانه کالایی به آنها می دهیم و یک عده نیز در این وسط باز شناسایی نشده اند.

روحانی گفت: ما یک سیستم اطلاعاتی جامع و کامل برای 80 میلیون جمعیت ایران نداریم.

وی افزود: می گویند به آن عده که خارج هستند یارانه ندهید که ما بررسی می کنیم می بینیم ؛ یک عده برای مداوا ، یک عده بیماردارند ، یک عده برای کارگری و یک عده دانشجویند که به خارج رفته اند . یک عده نیز در خارج ساکن هستند و این گونه نیست که بگوییم به آنها یارانه ندهید.

روحانی گفت: یک عده می گویند رقمی را در نظر بگیرید مثلاً سه میلیون تومان، هر که بیشتر از این رقم داشت به او یارانه ندهید. اولاً از کجا معلوم که این فرد فقط سه میلیون درآمد دارد و درآمد بیشتر یا کمتر ندارد و یا اینکه این سه میلیون در تهران به چه شرایطی است، در روستا چطور است و در مرکز شهر و مرز به چه صورت است؟ نمی شود یک معیار کامل گذاشت.

وی افزود: البته هر کاری هم انجام دهیم در آن نقص وجود دارد که در این جلسات خوب است که شما به ما راه حل بدهید، ممکن است شما به راه حل بهتری برسید و بگویید ما یک راه حلی داریم و مشکلات را می توان حل کرد، چون تاکنون چندین گروه گفته اند ما راه حل داریم و ما آنها را دعوت کرده‌ایم و آمدند و صحبت کردند و من به راه حل آنها اشکال وارد کردم چون نتوانستند جواب بدهند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است شما بگویید این راه حل بی اشکال نیست، گاهی در مسائل اجتماعی این گونه است و بی اشکال نمی شود بنابراین به حداقل اشکال برسانیم و بعد عمل کنیم.

روحانی افزود: البته لایحه در مجلس مطرح است و ممکن است نمایندگان مجلس نیز نظرهایی داشته باشند و قانونی وضع کنند و بتوانیم با هم مشارکت و راه حلی پیدا کنیم.

برای اجرای درست اصل 44 قانون اساسی راه درست ارائه کنیم

رئیس جمهور ادامه داد ، وضع بانک ها، معوقات بانکی، بدهی بانکها به بانک مرکزی و بحث پایه پولی و مهار نقدینگی در جامعه از مسایل مهم ماست که باید برای هرکدام از اینها راه حل پیدا کنیم.

روحانی افزود: باید برای اجرای درست اصل 44 قانون اساسی که در برخی جاها به بیراهه رفته است راه درست ارائه کنیم.

رئیس جمهور گفت: باید بررسی کنیم که چطور می توان اقتصاد را به مردم واگذار کرد چرا که با اقتصاد دولتی و حتی خصوصی - دولتی هم نمی توان وضع را اصلاح کرد.

رئیس جمهور افزود: شما کارشناسان می توانید بهترین راه حل ها را ارائه کنید چه کسانی که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی از دانش لازم برخوردارند و چه آنها که تجربه عملی دارند.

روحانی گفت: البته اقتصاد یک ماشین نیست که در تعمیرگاه آن را بخوابانیم و قطعه اش را عوض کنیم؛ اقتصاد باید درحال راه رفتن تعمیر شود مانند برخی کشتی های اقیانوس پیما که برخی توربین های آن درحال حرکت تعمیر می شوند.

رئیس جمهور افزود: نکته بعد این است که دولت با محدودیت منابع مواجه است و خیلی توصیه ها می شود که فلان کار را انجام دهیم اما با محدودیت منابع مواجهیم.

روحانی گفت: نکته مهم دیگر اینکه ما در مسیر خود نمی توانیم عدالت را فراموش کنیم و نمی توانیم بگوییم راه خود را برویم و مثلا 20 درصد جمعیت کشور را درنظر نگیریم.

رئیس جمهور افزود: یکی از سران کشورها می گفت که ما 30 درصد جمعیت کشور را رها کردیم تا توانستیم رشد کنیم اما وظیفه دینی، اخلاقی و قانون اساسی به ما این اجازه را نمی دهد که به قشری بی توجه باشیم و ما همزمان باید به قشر مستضعف و کم درآمد هم توجه کنیم.

اشتغال بسیار مهم و مشکل اصلی ماست

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه اشتغال بسیار مهم و مشکل اصلی ماست ، افزود‌: اقتصاد ما باید اشتغالزا باشد، به‌خصوص در سال‌های آینده که دانشجویان فارغ‌التحصیل می شوند، مخصوصا خانم‌ها که هم‌اکنون عمده فشار بیکاری بر خانم‌های جوان تحصیلکرده ماست، اینها که نیروهای خلاقه جامعه ما هستند.

وی گفت با اشاره به اینکه باید برای اشتغال، رشد مستمر، پایدار و اشتغالزا در چارچوب اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم ، افزود:‌ اقتصاد مقاومتی یعنی به جایی برسیم که اگر مشکلی در جایی پیش آمد نتواند اقتصاد ما را بالا و پایین کند؛ اقتصادی قوی، قدرتمند و توانمند که تکیه‌اش بر اقتصاد ملی، تولید و صادرات بیشتر باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ‌اگر بنا باشد همه چیز بر مبنای صادرات و آن هم بر مبنای پول نفت باشد، همین مشکلاتی را خواهیم داشت که امروز پیش پای ماست.

روحانی گفت: در ابتدای دولت نیز این مشکل وجود داشت که هم نیازمندی‌های ما حتی در دارو رفع نمی شد و هم تولید متکی به دلار نفت بود.

وی ادامه داد : تولید نباید متکی به دلار نفت باشد و صادارت غیرنفتی باید به‌تدریج جای صادرات نفتی را بگیرد و ما بتوانیم در این راستا از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور گفت : بنده بسیار به آینده امیدورام به دلیل آنکه در ایران افراد خلاق، دانشمند، اندیشمند، صاحبنظر و اقتصاددان برجسته داریم و اینجا نیاز به وفاق داریم.

روحانی افزود: نیاز به وفاقی داریم که از این پیچ عبور کنیم و ما می خواهیم به رشدی توأم با اشتغال و رونق برسیم، روی پای خودمان بایستیم و نیاز ما به صادرات نفت کمتر شود.

وی گفت: اگر چنین شود، آن وقت مذاکرات هسته‌ای ما سریع‌تر پیش می‌رود و هر چه ما توانمندتر شویم و هر چه اقتصاد مقاومتی ما قوی‌تر و استقامت ما در اقتصاد بیشتر شود، راحت‌تر می توانیم با خارجی‌ها مذاکره کنیم و در مذاکرات نیز به موفقیت برسیم و همه اینها با کمک شما عزیزان شدنی است.

در اقتصاد سالم هم نمی شود از کارشناسان استفاده نکرد

رئیس جمهور افزود: عده ای هستند هر چه دارو در خانه دارند مصرف می کنند اقتصاد ما در مقطعی در پی خود درمانی بود ، عده ای بودند در اتاقی، داروهایی هم از قبل بوده است برمی داشتند استفاده می کردند؛ نمی شود از کارشناسان استفاده نکرد؛ در اقتصاد سالم هم نمی شود از کارشناسان استفاده نکرد.

روحانی گفت: در اقتصاد رو به راه، دارای رشد و رشد پایدار هم نمی شود از کارشناس استفاده نکرد؛ حالا این پزشکی‌اش متفاوت است گاهی یک ورزشکار می‌خواهد برنده شود، پزشک بالای سرش حضور دارد و هدایتش می کند.

رئیس جمهور افزود: اقتصاد امروزه رقابتی است، ما تنها نیستیم در میدان مسابقه‌ایم، (طرف مقابل) جوان و قوی است و چند بار هم برنده شده است، اما یک پزشک بالای سرش حضور دارد تا بتواند برای حفظ سلامتش او را راهنمایی کند ضمن اینکه مربی کنارش حضور دارد تا خوب بتواند تمرین کند.

روحانی گفت: گاهی هم یک فردی نمی‌خواهد به میدان مسابقه برود، روی تخت بیمارستان است این که دیگر خیلی به یک پزشک مجرب نیاز دارد حتی گاهی به تیم پزشکی نیازمند است چون همانطور که پزشکی بخش ها و تخصص های مختلف دارد، اقتصاد، علوم اجتماعی و حقوق هم همین طور است؛ کمتر دانشی امروز پیدا می کنید که دارای تخصص های مختلف نباشد.

رئیس جمهور با تأکید بر استفاده از اندیشمندان و دانشمندان کشور افزود: دولت یازدهم در شرایطی که روی کار آمد نخستین تصمیمش بر آن شد هر قدمی که در بخش اقتصاد برمی دارد با صاحبنظران مشورت کند و نظر آنان را بخواهد.

آقای روحانی اضافه کرد: البته ما در جمع اقتصادی گاهی تصمیماتی می گرفتیم که برخی اقتصاددانان از سراسر کشور گاهی مستقیم به خود من نامه می نوشتند یا ایمیل ارسال می کردند و من استفاده می کردم؛ ممکن بود نظر آنان را اجرا نکنیم اما آن نظرها بسیار مفید بود.

باید روی میز دولت نیز راه حل های مختلف باشد

رئیس جمهور گفت: آنچه ما از این کنفرانس می خواهیم این است که از صاحبنظران، دانشجویان و محققان می خواهیم همانطور که دانشکده های اقتصاد توسعه پیدا کرده و تعداد دانشجویان دوره دکترا و تعداد تحقیقات افزایش یافته است باید روی میز دولت نیز راه حل های مختلف باشد.

روحانی افزود: گاهی وقتها به بعضی از این راه حل ها که روی میز قرار می گیرد نگاه می کنم و می بینم با راه حل های سنتی آن موقع که بنده دانشجو بودم یعنی دهه 40 و در دانشگاه اقتصاد می خواندیم خیلی تفاوتی ندارد.

رئیس جمهور گفت: این همه تحول در اقتصاد ایجاد شده است، به هر میزان که تعداد دانشجویان اقتصاد و اساتید و محققان در این کشور افزوده می شوند باید روی میز اقتصادی نیز راه حل های نوتر، بهتر، کارشناسی تر و بومی تر باشد.

روحانی ادامه داد: گاهی وقت ها نظریه هایی به دست ما می رسد که از یک فرد فرهیخته نیز هست اما وقتی به آن دقت می کنیم می بینیم ترجمه یک مقاله است البته این خوب است اما یک مقدار باید بیشتر در این زمینه کار کرد به ویژه با شرایط و مسایلی که کشور ما دارد.

اقتصاد هم به سیاست خارجی و هم به سیاست داخلی یارانه می دهد

رئیس جمهور افزود: شما می دانید که در کشور ما سالها و دهه هاست که اقتصاد به سیاست یارانه می دهد و این یارانه ، دائمی نمی شود و یک روزی باید قطع شود و باید یک روز تصمیم بگیریم که این اقتصاد ما تا کی به سیاست یارانه بدهد.

روحانی ادامه داد: اقتصاد هم به سیاست خارجی و هم به سیاست داخلی یارانه می دهد بیاییم یک دهه برعکس کنیم و یک دهه امتحان کنیم و از سیاست خارجی و داخلی به اقتصاد یارانه بدهیم تا ببینیم زندگی و معیشت مردم و اشتغال جوانان چگونه خواهد شد ؛ از مردم سوال کنیم و بپرسیم.

وی اضافه کرد : این یکی از اصول قانون اساسی است که از روز اول تا کنون اجرا نشده است من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی دلم می خواهد شرایطی فراهم شود و برای یک بار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود.

رسانه‌های عمومی دولت را نقد کنند

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در مسائل مهم اقتصادی اگر مردم با ما همراه نباشند شکست می خوریم،افزود: از رسانه های عمومی درخواست می کنم دولت را نقد کنند زیرا انتقاد اگر سازنده باشد لازم و مفید است فقط حواسمان جمع باشد به اعتماد مردم صدمه نزنیم و این خیلی مهم است .

روحانی گفت : اگر می بینید حرکتی از پارسال شروع شده ، این حرکت به خاطر سرمایه اجتماعی رابطه دولت با مردم و اعتماد مردم به دولت است و به خاطر این است که مردم قبول کردند دولت بدون مشورت علمی و کارشناسی کاری انجام نمی دهد و بالاخره قبول کردند دولت به مردم دروغ نمی گوید.

وی روحانی با اشاره به اینکه رقابت اشکال ندارد و سال آینده نیز سال انتخابات است و رقابت بین احزاب باید وجود داشته باشد افزود:‌ این مسائل اشکالی ندارد اما در مسائل ملی، رشد پایدار می خواهیم.

رئیس جمهور گفت: ما امروز بعد از کنترل تورم با بررسی های مقدماتی بانک مرکزی می بینیم که فصل بهار و تابستان امسال نسبت به مدت مشابه رشد داشته ایم و در مجموع شش ماه نیز چهار درصد رشد داریم.

هنوز از رونق اقتصادی فاصله داریم

روحانی با اشاره به اینکه من تاکید داشتم بانک مرکزی زودتر محاسبات خود را انجام دهد تا ببینیم در کجای مسیر قرار داریم افزود: احساسم این بود که در مسیر رشد قرار گرفته و از تورم عبور کرده ایم اما هنوز از آن رونقی که باید اتفاق بیفتد فاصله داریم.

وی گفت: طوری برنامه ریزی کرده ایم که تورم تا پایان امسال به مراتب از 20 درصد کمتر خواهد شد.

روحانی افزود: ‌این فرای قول ما به مردم است زیرا قول ما این بود که تورم را به زیر 25 درصد برسانیم.

رئیس جمهور گفت: در پایان سال، اقتصاد ما دارای رشد مثبت خواهد بود آن هم بعد از دو سال رشد منفی ؛ رشد منفی توام با تورم بالا را پشت سر گذاشتیم که این مهم بی سابقه است .

روحانی افزود: کاهش تورم برای یک یا دو فصل و یک سال کافی نیست بلکه تورم باید به صورت مستمر کاهنده باشد تا به نقطه قابل قبول برسیم.

رئیس جمهور گفت: مهار تورم باید با قدرت در سال 94 ، 95 و 96 ادامه یابد و در پایان دولت یازدهم انشاء الله تک رقمی شود.

وی با بیان اینکه تلاش و برنامه ریزی دولت برای این منظور است افزود: شما هم نقص ها را بگویید تا اصلاح کنیم و مردم هم کمک کنند تا به تورم تک رقمی برسیم.

همه پیامبران فعالیت اقتصادی داشتند

رئیس جمهور با بیان اینکه در اسلام بیانات روشنی در زمینه توصیه به کار و تلاش وجود دارد ، گفت: اسلام به همان نسبت که بر معنویت، اخلاق و آخرت تکیه کرده به پیشرفت مادی نیز توصیه نموده است.

روحانی درباره اهمیت کار و تلاش در معارف دینی گفت: همه پیامبران از جمله پیامبر اسلام (ص)، فعالیت اقتصادی داشتند یعنی به دامداری، کشاورزی یا صنعت می‌پرداختند که هدفشان آینده‌نگری برای جامعه و نجات در شرایط خطر بود.

رئیس جمهور گفت: نمی توانیم بگوییم چون دینمان اسلام است و ما چون می خواهیم دارای معنویت بسیار بالایی باشیم پس در زمینه اقتصاد کم گذاشته ایم تا معنویت بالا برود که البته ما چنین چیزی در اسلام نداریم معنویت و مادیت ، دنیا و آخرت ، کار و تلاش برای رفاه خود و خانواده و مردم جامعه در کنار اخلاق و پاکی و تقوا همه در یک مسیر قرار دارند.

روحانی افزود: سال گذشته دولت یازدهم کار خود را در یک شرایط خاص اقتصادی آغاز کرد که تیتر آن رکود تورمی بود و شاید تیتری گویا برای وضع اقتصاد کشور باشد اینکه در دو سال پیاپی رشد اقتصادی کشور منفی ۸ / ۶ و منفی ۹ / ۱ بود و تورم کشور از مرز 40 درصد عبور کرده بود .

وی ادامه داد: از نظر بازار پولی نیز شرایط ارزی در یک تلاطمی قرار داشت که پیش بینی آینده را دشوار می نمود و از طرفی دولت دارای بدهی‌های هنگفتی بود و نظام بانکی نیز به پیمانکاران و شرکت های مختلف بدهی داشت.

رئیس جمهور گفت: دولت در شرایطی بود که از لحاظ روابط خارجی و سیاست خارجی آنچه را می خواست بفروشد یا بخرد با مشکلات فراوان توأم بود و با ده‌ها مشکل دیگر روبه‌رو بود که در آن شرایط کار دولت آغاز شد.

اقتصاد در یک بازده ۱۰ ساله اشتغالزا نبود

روحانی گفت: البته از طرفی اقتصاد ما در آغاز این دولت و ماه‌های قبلش به گونه ای نبود که اقتصاد اشتغالزا باشد ما در زمینه اشتغال مشکلات فراوانی داشتیم و کل اشتغال را اگر در کشور بخواهیم در یک بازه زمانی ده ساله از 84 تا 93 بررسی کنیم شاغلان کشور از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۲۱ و نیم میلیون نفر رسیده است که حکایت از اشتغالزا نبودن اقتصاد دارد و باید دید مشکلات این اقتصاد در سال‌های گذشته چه بوده است.

در این همایش دو روزه ، موضوعاتی همچون دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کاهش تورم ، یارانه‌ها، اصلاح بازار انرژی، توسعه نظام مالی، کسب و کار و فضای رقابتی به صورت 45 مقاله و 14 سخنرانی در قالب کمیته‌های تخصصی و میزگردها بررسی و ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها