در برنامه چراغ سبز عنوان شد

هشدار آلودگی هوا به دستگاه های اجرایی

نه از سپیدی رشته کوه برف گرفته البرز خبری است نه از دکل بلند بالای برج میلاد، تا چشم کار می‌کند غبار است و سیاهی و شهری که در آلودگی غرق شده است.
کد خبر: ۷۵۳۶۸۱
آلودگی مکرر هوا، حساسیت مسئولان را کم کرده است

دیروز باز هم نفس‌های پایتخت و چند کلانشهر دیگر به شماره افتاد، آلودگی هوا در بیشتر مناطق شهر تهران اما در شرایط هشدار قرار گرفت و در برخی مناطق نیز تا مرز اضطرار پیش رفت.

جز معدود شهروندانی که امکان در خانه ماندن داشتند، تقریبا بیشتر شهروندان از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا کارمندان و... همه ناچار از خانه بیرون زدند. در واقع روز گذشته با قرار گرفتن شاخص آلاینده‌ها روی عدد 152 هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت البته شهروندان با نگاهی به آسمان می‌دانستند که حال هوای شهرشان اصلا خوب نیست، اما نمی‌دانستند چرا از تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا خبری نشد.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با یادآوری تجربه سال گذشته می‌گوید: به روال شرایط این‌چنینی، با قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه می‌داد و در آن تصمیم‌هایی از جمله اجرای طرح زوج و فرد از در منزل یا تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی یا متوقف شدن فعالیت واحدها و صنوف آلاینده به عنوان مسکن‌های موقت گرفته می‌شد، اما روز گذشته با عبور شاخص کیفی هوای تهران از شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و قرار گرفتن در مرحله ناسالم برای همه گروه‌ها با شاخص 152 باز هم از تشکیل جلسه خبری نشد.

حشمت‌الله بسطامی البته تاکید می‌کند که در بهترین وضع، اگر سیاست‌ها و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای مبارزه با آلودگی هوا به درستی انجام می‌شد، شاید تعداد روزهایی که آلودگی هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گرفت نیز کمتر می‌شد و بنابراین دیگر ضرورتی برای تشکیل جلسه کمیته مواقع اضطرار نبود. در واقع این کارشناس آلودگی هوا معتقد است هم‌اکنون وظیفه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا صرفا به مواقعی که آلودگی هوا از حد مجاز فراتر می‌رود، خلاصه شده است، در حالی که مهم‌ترین وظیفه این کمیته پیگیری مصوباتی است که باید به صورت میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش آلودگی هوا اجرا شود.

وی با اشاره به این که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران فقط یک عضو از چند عضو کمیته مواقع اضطراری آلودگی هواست، تصریح می‌کند: تصمیم‌گیری درباره تشکیل جلسات کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا به عهده استانداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران است.

تشکیل کمیته، شاید وقتی دیگر

روز گذشته با وجود این‌که شاخص کیفیت هوای تهران در بیشتر مناطق شهر در مرحله هشدار قرار داشت و حتی در برخی مناطق به مرز اضطرار هم رسید، متاسفانه اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا همتی برای تشکیل جلسه اضطراری و تصمیم‌گیری درباره این وضع از خود نشان ندادند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: به دلیل پیش‌بینی وزش باد از عصر روز گذشته و امروز در پایتخت، روند آلاینده‌ها رو به کاهش خواهد رفت و به همین دلیل جلسه اضطرار آلودگی هوای پایتخت تشکیل نمی‌شود.

محمد رستگاری در گفت‌وگو با مهر افزود: گرچه هم‌اکنون میزان آلاینده ذرات معلق در پایتخت در حدی است که در صورت ادامه این روند باید جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شد، اما با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد از عصر یکشنبه و ادامه آن تا به امروز در تهران، ضرورتی برای تشکیل این جلسه وجود ندارد.

به گفته وی، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش مجدد آلاینده‌ها در پایتخت از سه‌شنبه دارد ، بنابراین اگر این روند در سه‌شنبه افزایش داشته باشد. پس از بررسی اعداد ایستگاه‌ها ممکن است امروز جلسه اضطرار آلودگی هوا در تهران تشکیل شود.

با وجود این مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از بارش پراکنده باران در نواحی مرکزی و شرق کشور طی 24 ساعت آینده خبر داده و می‌گوید: امروز آسمان تهران صاف گاهی همراه با وزش باد و در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه در گفت‌وگو با مهر تاکید می‌کند: روز سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور جو آرام خواهد بود که پیامد آن تجمع و افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت است.

اطلاع‌رسانی بموقع؛ خواسته شهروندان

حالا با استناد به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش مجدد غلظت آلاینده‌ها از سه‌شنبه، این‌بار شهروندان تهرانی این توقع را از متولیان آلودگی هوا دارند که اگر بناست هر تصمیمی درباره روزهای آینده گرفته شود، حداقل در این باره بموقع اطلاع‌رسانی شود تا شهروندان در عمل انجام شده قرار نگیرند.

همچنین آنها توقع دارند تصمیماتی که در جلسه مواقع اضطرار آلودگی هوا گرفته می‌شود، وضع همه گروه‌های جامعه، از دانش‌آموزان گرفته تا خانواده‌ها مدنظر قرار گیرد تا یک‌سری ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامگی‌ها باعث کم‌تاثیر شدن این مصوبات نشود.

پوران محمدی -‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها