آلودگی هوای اصفهان به حدی رسیده است که در آینده نزدیک شاهد نسلی بیمار، تندخو با چهره های زرد و رنگ پریده و با ریه های نفس گیر مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۷۵۲۱۸۱
آلاینده ها عامل اصلی بروز بیماری ها در اصفهان

هر چند استاندار اصفهان اذعان می کند که تعداد روزهای سالم استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این را به برکت اجرای تنها چند فاز از برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان می داند اما نمود سوزش و آبریزش چشم، تنگی نفس و سرفه های خشک، سردرد و سرگیجه، بدخلقی و کاهش سطح هوشیاری در بین مردم که تماما از علائم آلودگی هوا است موضوع کاهش آلودگی هوای استان را به نوعی دچار تنش کرده است.

آلودگی هوا امروز نه تنها عوارض جسمی بر افراد این استان وارد ساخته است بلکه تاثیرآن بر روح و روان غیر قابل انکار است و نمود آن به شکل بد خلقی، بی حوصلگی، خستگی مفرط و در شکل وسیع تر عصبانیت و خلق افسرده و غیره بروز کرده است.

هر چند تمام علائم جسمی و روانی مذکور تنها عوارض کوتاه مدت این مسئله است که در طولانی مدت تاثیر جبران ناپذیری بر روح و روان و جسم افراد خواهد داشت و از سقط جنین گرفته تا تولد نوزادان بیمار و افزایش سکته های قلبی و ناراحتی های گوارشی و تنفسی، شیوع بیماری آسم، رشد بیماری های دیابتی و قند از جمله عوارض این پدیده زیانبار است.

مدیر منابع علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این ارتباط گفت: اگر چه در گذشته بی تحرکی و چاقی از ریزفاکتورهای اصلی بیماری دیابت در مبتلایان بود اما اکنون یک فرد سالم با قرار گرفتن در معرض شدید آلودگی هوا در معرض جدی دیابت و بیماری قند قرار می گیرد.

آلاینده ها عامل اصلی بروز بیماری ها در شهر اصفهان

رویا کلیشادی در ارتباط با تاثیر عوامل زیست محیطی در بروز بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: سالها است به اثبات رسیده که عوارض زیست محیطی در آغاز بیماری ها حتی در دوران قبل از بارداری و دوران جنینی می تواند تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به حساسیت بحث های زیست محیطی بر سلامتی افراد، افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده در شهر اصفهان، مشخص شده که آلاینده ها و عوامل زیست محیطی در سیستم بدن و بروز بیماریها به عنوان عامل اصلی عمل می کنند و بایستی در امر پیشگیری و درمان به موقع آنها گام برداریم.

مدیر منابع علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در همین راستا پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه با همکاری سه مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، محیط زیست و اختلالات ارثی کودکان تاسیس گردیده که با توجه به هدف اصلی این مراکز که پیشگیری اولیه از بیماری ها است، در ارتقای سلامت جامعه تلاش می‌کند.

کلیشادی با بیان اینکه یک مطالعه علمی و پژوهشی در اصفهان نشان داد فرد سالمی که در معرض ریزگردها و آلودگی هوای ناسالم اصفهان قرار گیرد ریسک ابتلا به بیماری دیابت در این فرد بیش از فردی است که در هوای سالم زندگی می کند، افزود: با توجه به خطرات زیست محیطی بر سلامتی افراد یکسری کارگاه های تخصصی با ورود سازمان های مختلف از جمله حفاظت محیط زیست، هواشناسی، بهداشت و دانشکده های پزشکی را در این موضوع درگیر کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلودگی هوا سبب شده که اشعه مفید نور خورشید و از جمله ویتامین D منعکس شده از نور خورشید به بدن افراد سالم نرسد و به مرور آنها را در معرض دیابت قرار دهد.

وی همچنین از انجام پژوهش زیست محیطی و تاثیر آلاینده های آب و هوا بر زنان باردار و فرزندان آنها از زمان جنینی تا سن ۳۰ سالگی در اصفهان خبر داد و افزود: این پژوهش با همکاری مرکز علمی بارسلونا اسپانیا انجام می گیرد که بخش هایی از این پژوهش انجام شده و برخی از این پژوهش در حال انجام است.

کلیشادی شیوع آسم و تنگی نفس را بر اثر تشدید آلودگی هوای اصفهان را در این استان رد نکرد و افزود: آسم بیماری ای است که مستقیما با آلودگی هوا مرتبط است.

اقرار جامعه پزشکی به تاثیر آلودگی هوا بر بیماری های جسمی در حالی است که این صراحت کلام آنها پس از سال ها پیگیری رسانه ها بر این امر طی دو سال اخیر صورت گرفت و این در حالی است که هنوز از بار بیماریهای روحی و روانی که بر اثر آلودگی هوا تشدید می یابد سخنی گفته نشده است.

مصرف آنتی اکسیدان های بهترین شیوه پیشگیری از آلودگی هوا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مصرف آنتی اکسیدان ها و میوه و سبزی جات رنگی بهترین راهکار مقابله با آلودگی هوا است، افزود: مصرف هویج، گوجه فرنگی، کلم بنفش، پرتقال و سبزیجات تیره رنگ از جمله موادی است که با افزایش مقاومت بدنی به نوعی بدن را در مقابل آلودگی هوا ایمن می کند.

محمدحسن انتظاری گفت: در مواقعی که آلودگی به سرب در هوا زیاد است بهترین راهکار مصرف شیر و فرآورده های لبنی از جمله ماست است زیرا که کلیسم در بدن با سرب مقابله می کند و هر چقدر میزان کلیسم افزایش یابد سرب در بدن تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه خارش پوست از علائمی آلودگی هوا است بنابراین مصرف ویتامین A برای محافظت از پوست و ایمنی دستگاه گوارش بهترین راه است.

در هوای آلوده از مصرف غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس خودداری شود

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امروزه فارغ از آلودگی هوا مجبور به حضور و نفس کشیدن هستیم بنابراین لازم است که از مصرف غذاهای کنسرو شده و سوسیس و کالباس به دلیل اینکه جذب این نوع مواد غذایی به زمان طولانی نیاز دارد و بنابراین انرژی زیادی را از فرد می گیرد و فرد نمی تواند در مواجه با آلاینده ها خوب عمل کنند بنابراین توصیه می شود درمواقع غیر اضطراری از مصرف این نوع مواد خودداری شود.

وی افزود: فردی که دچار عوارض آلودگی هوا شده است به شدت در معرض آلودگی قرار گرفته که پس از آن علائم در آن بروز کرده و در مرحله مقدماتی شناسایی آن امکانپذیر نیست بنابراین شاید فردی که زودتر مبتلا به بیماری قلبی شده طی سال های قبل در معرض مستقیم آلاینده ها قرار گرفته است.

در هوای تیره و تار اصفهان که مملوء از آلایندگی است لازم که برای پرورش نسلی سالم و شاداب اقدامی جدی از سوی مسئولان انجام گیرد و چند درصد کاهش اگر چه خوب است اما حرکت لاک​پشتی در زمان حاضر جوابگو نیست و لازم است هم پا و حتی چند گام جلوتر از آلودگی ها گام برداشت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها