عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع نمازگزاران تهران:

رگه‌های وابستگی‌ به دنیای متوحش را قطع کنیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: رشد اقتصادی 4 درصدی در شش ماه نخست سال 1393، حاصل تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۷۵۲۷۴۷

به گزارش جام جم ، محمد نهاوندیان پنجشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت و به مفهوم رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: رشد، یک مفهوم کلان است و می‌توان گفت که ما از رکود خارج شدیم؛ رکود به شرایطی گفته می‌شود که در دو فصل رشد اقتصادی منفی باشد و اگر در دو فصل رشد اقتصادی مثبت باشد از رکود خارج شده‌ایم.

وی تاکید کرد: بخشی از این رشد مربوط به کارهایی است که در استان‌ها انجام شده است. در سال 92 و بخصوص 93 بیشترین میزان حضور دولت را در پروژه‌‎های عمرانی داشتیم.به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور، این رشد بیشتر در بخش نفت و گاز مشاهده شده و یک درصد آن هم مربوط به صنعت است.

نهاوندیان گفت: بخشی از این جهش نیز مربوط به رفع برخی از تحریم‌هاست. اعلام این رشد در اقتصاد کشور اثر فزاینده دارد که برای برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی افق را مشخص خواهد کرد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم این رشد را احساس می‌کنند؟ اظهار کرد: رشد اقتصادی زمانی از سوی مردم احساس می‌شود که فرد در بخشی فعالیت کند که رشد کرده و افزایش قدرت خرید را احساس کند یا فرصت شغلی بیشتری ببیند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد: بانک مرکزی برای تعیین میزان رشد اقتصادی، از بخش‌های مختلف اقتصادی اطلاعات خود را دریافت می‌کند که اکنون آثار گشایش‌های حاصل از تحریم در صنعت خود را بیشتر نشان می‌دهد.نهاوندیان گفت: اعلام این نرخ رشد یک فایده سیاسی خوب برای ما دارد. در شرایط مذاکره با 1+5 اقتصاد ایران قدرتمندتر از گذشته ظاهر شده و این در حالی است که تحریم‌ها کامل برداشته نشده و همچنان برخی افراد، درباره اقتصاد ایران اظهارنظرهایی می‌کنند.وی اظهار کرد: مردم ایران اثبات کردند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را تجلی دهند و این نرخ 4 درصدی رشد می‌تواند نشان از تحقق بخشی از اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

کم‌آبی و مدیریت مصرف

وی گفت: در گذشته با یک سنت معماری کنونی از قنوات استفاده می‌کردند اما امروز یکی از فوری‌ترین اقدامات مدیریت منابع آب موجود است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: این بحث در چند استان کم‌آب ما به‌طور جدی مطرح است و در برخی استان‌ها مانند کرمان آب از خلیج‌فارس و دریای عمان تامین می‌شود.

نهاوندیان توضیح داد: در دریاچه ارومیه نیز بحث آبرسانی از دریای خزر مورد بررسی است. این پروژه‌ها طولانی‌مدت است که با نگاه درازمدت توجیه اقتصادی دارد و بعد از چند سال به بهره‌برداری خواهد رسید. نهاوندیان یادآور شد: در برخی بخش‌ها از جمله آبرسانی، وزارت نیرو با کمبود اعتبارات روبه‌رو بوده است. یکی از نتایج نحوه هدفمندی یارانه‌ها این بود که منابع را از وزارت نیرو تخلیه کرد و وزارت نیرو با کسری منابع بحرانی روبه‌رو شده بود. در این شرایط این امکان وجود داشت با خاموشی و نبود امکانات برای اداره تسویه خانه‌ها روبه‌رو شویم.

وی اظهار کرد: سعی کردیم بخشی از بدهی‌های وزارت نیرو را به پیمانکاران بپردازیم. درباره کاستی‌ها هم مقرر شده بررسی‌های لازم انجام و به ما گزارش داده شود.

بودجه دولت برای طرح‌های عمرانی کافی نیست

نهاوندیان با تاکید بر توسعه خط ریلی کشور گفت: یکی از ارکان توسعه شرق کشور، اتصال راه‌آهن به زاهدان، بیرجند و ایجاد محور شمال به جنوب کشور است. این پروژه بسیار سنگین است و مطالعات آن را انجام دادیم و ردیف اعتباری آن را مشخص کردیم، اما نکته قابل توجه این است که اتکای صرف به بودجه‌های دولت صحیح نیست و در سال‌های اخیر سهم بودجه‌های عمرانی اندک شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد: در بودجه مصوب امسال شاهد افزایش بودجه عمرانی بودیم اما با وجود این رویکرد دولت، این بودجه برای پروژه‌های بلندمدت جواب نمی‌دهد و ما غیر از بودجه‌های دولت، به دنبال بودجه بخش خصوصی هستیم.

نهاوندیان ادامه داد: یک گام ملموس این است که طرح‌های نیمه‌کاره دولت به بخش غیردولتی واگذار شود و آنچه دولت هزینه کرده به عنوان آورده دولت محسوب شود و بخش خصوصی می‌تواند از این آورده دولت به عنوان گام نخست استفاده کند و اگر بخش خصوصی بقیه بودجه را تامین کند، می‌تواند مالک آن شود.وی اظهار کرد: طرح‌های مختلف برای وزارتخانه‌های مختلف مشخص شده و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند به سرمایه‌گذاران راهنمایی‌های لازم را ارائه کند. همچنین وزارتخانه‌های تابع نیز می‌توانند این راهنمایی‌ها را ارائه کرده و از همراهی بخش خصوصی استقبال می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور توضیح داد: ما برای بخش محروم، بخشودگی مالیاتی و معافیت مالیاتی در نظر داریم اما نکته مهم احساس فضای کسب و کار و اطمینان از سرمایه‌گذاری بلندمدت و به‌هم نخوردن محاسبات سرمایه‌گذار است.

نرخ تورم یک درصد دیگر کاهش یافت

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از کاهش نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه به 16.8 درصد خبر داد. به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت درخصوص نرخ تورم، افزود: این نرخ در آبان ماه سال جاری معادل 17.8 درصد بوده است.بر این اساس، نرخ تورم در آذرماه 93 نسبت به آبان ماه سال جاری یک درصد کاهش داشته است. یکی از مهم‌ترین نتایج عملکرد اقتصادی دولت یازدهم کاهش نرخ تورم از زمان آغاز کار خود تاکنون بوده است؛ به‌طوری که تورم 42 درصدی خردادماه سال 92 با روندی نزولی، کاهشی محسوس و قابل توجه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها