رئیس اتحادیه کشوری املاک:

افزایش اجاره بها نداریم

در حالی که از وعده وزیر راه و شهرسازی و بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی به بخش خرید مسکن چند ماه سپری شده، این وام و چگونگی پرداخت آن همچنان در انتظار مجوز و دستورالعمل شورای پول و اعتبار قرار دارد.
کد خبر: ۷۵۲۰۹۶
زمینگیر شدن وام 80 میلیونی مسکن

شاید سال گذشته که وام مسکن از 20 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش یافت انتظار می‌رفت با این رشد وام خانوارهای بیشتری خانه‌دار شوند، اما قیمت‌ بالای املاک دلیلی شد تا قدرت خرید مردم برای خانه‌دار شدن همچنان در فاصله قبلی باقی بماند.

اعداد و ارقام و همچنین گفته‌های مسئولان این حوزه نشان می‌دهد که همچنان درآمد مردم با خانه‌دار شدن فاصله زیادی دارد و حتی افزایش وام‌ها به چند 10 میلیون تومان هم نتوانسته به این بخش کمکی کند.

اما زمانی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از پرداخت وام 80 میلیون تومانی برای خرید مسکن خبر داد امیدها برای افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش یافت.

از آن زمان بحث وام 80 میلیون تومانی بر سر زبان‌ها افتاده و خیلی‌ها منتظر اجرایی شدن این وعده دولت هستند، اما در حقیقت این مبلغ به همه افراد پرداخت نخواهد شد و این مبلغ سقف تعیین شده است.

با این حال همین وام 80 میلیون تومانی نیز با اما اگرهای فراوانی در زمینه‌هایی مانند چگونگی تامین منابع و پرداخت اقساط و همچنین آثار تورمی بر بخش مسکن مواجه است.

براساس این گزارش، مدیرعامل بانک مسکن معتقد است که اگر شورای پول و اعتبار بموقع بررسی لازم درباره صندوق پس‌انداز مسکن را به اتمام برساند، بزودی می‌توان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش ایسنا، بعد از نامه وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن به منظور تامین حدود 50 درصد هزینه متقاضیان خرید خانه و در پی آن نامه مشترک آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و سیف، رییس کل بانک مرکزی به رییس‌جمهور بالاخره مدتی است که این طرح در دستور کار شورای پول و اعتبار و بررسی‌های کارشناسی قرار گرفته است.

مفروضات تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن و وام‌های اعطایی آن که از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی ارائه شد بر این تاکید داشت که مسکن خریداری شده با توجه به الگوی مصرف مورد تائید بوده، خانه کمتر از 75 متر و عمرش بیش از سه سال نباشد و از لحاظ مصرف انرژی در سطح استانداردی قرار گیرد.

در عین حال که تسهیلات پرداختی برای بازپرداخت مشتری را دچار مشکل نکرده و تا حد ممکن اقساط آن کمتر از یک میلیون تومان باشد.

همچنین پیش‌بینی شد که در اعطای منابع صندوق پس‌انداز مسکن ارائه تسهیلات به زوج‌های خانه اولی و احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در اولویت باشد. اما مهم‌ترین گره در تشکیل این صندوق که روند تصمیم‌گیری در رابطه با آن را با کندی مواجه کرده تامین مالی و نحوه جبران کسری منابع است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن وقتی که قرار باشد تسهیلات با سررسید دوازده ساله بالا پرداخت ‌شود، اما سپرده‌ها عموما کوتاه‌مدت و حدود یک ساله باشد، موجب نبود انطباق زمانی و ایجاد کسری‌هایی در منابع خواهد شد.

بت‌شکن تاکید کرد که باید منابع از طریق سپرده مشتریان، کمک‌های دولت و بازپرداخت تسهیلات ارائه شده تامین شود که در این حالت به نظر می‌رسد اگر سقف وام اعطایی بین 60 تا 80 میلیون تومان تعیین شود، برای اعطای 150 هزار فقره وام حدود 2000 میلیارد ریال کسری وجود دارد که تامین مالی آن باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که بانک مرکزی نیز به عنوان مرجع اصلی تائید و تضمین‌کننده این وام بارها تاکید کرده که با کلیت راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن مشکلی ندارد، اما باید میزان تعیین شده برای وام، مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی، سود بازپرداخت و در صدر تمامی موارد خودکفایی آن مورد توجه و قابل تضمین باشد.

رییس کل بانک مرکزی که در شهریورماه امسال پیش‌بینی کرده بود تا تشکیل این صندوق یکی ـ دو ماه بعد از آن زمان نهایی شود، تاکید کرد که اگر این صندوق‌ها بتوانند تعهدات ایجاد شده در جامعه را به طور متعادل حرکت داده و به نظم‌بخشی نظام بانکی لطمه نزنند، از آن استقبال می‌کنیم. در عین حال کمیجانی،‌ قائم مقام بانک مرکزی راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن را مشروط به حصول اطمینان از رعایت توازن پایدار منابع و مصارف این صندوق‌ها، حفظ سلامت بانکی و نداشتن آثار تورمی عنوان کرده است.

همچنین قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز تاکید کرده که در صورت اندیشیدن تمهیدات لازم جهت تامین کسری‌های احتمالی صندوق پس‌انداز مسکن و اطمینان از مراجعه نکردن به بانک مرکزی برای جبران کسری که درنهایت منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود، این صندوق‌ها به مرحله اجرا درمی‌آیند.

اما در حالی تامین مالی این صندوق می‌تواند مانع اصلی در سرعت برای اتخاذ تصمیم در رابطه با آن باشد که مدیرعامل بانک مسکن درباره آخرین وضع و مرحله راه‌اندازی این طرح به ایسنا گفت که بانک مسکن پیشنهادات خود در رابطه با صندوق پس‌انداز مسکن را به بانک مرکزی ارائه کرده و اکنون منتظر اتمام کارهای کارشناسی آنها هستیم؛ بنابراین فکر می‌کنم اگر شورای پول و اعتبار بموقع بررسی‌های لازم را انجام دهد، بزودی بتوان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

بت‌شکن در رابطه با پیش‌بینی انجام شده برای تامین مالی صندوق حمایتی مسکن در بودجه سال آینده نیز یادآور شد که مدنظر ما دو صندوق است؛ یکی با فرض این‌که یارانه آن از سوی دولت تامین شود که در معاونت برنامه‌ریزی در حال بررسی بوده و انجام می‌شود که نیاز دارد در بودجه مورد توجه قرار گیرد، اما مورد دیگر صندوق خوداتکایی است که بانک مسکن پیشنهاد داده و نیازی به تامین مالی دولت ندارد و تنها منتظر کار کارشناسی بانک مرکزی هستیم.

براساس این گزارش، با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش‌بینی زمان برای قطعی شدن تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن انتظار می‌رفت که تا پایان مهر و حداکثر آبان نتیجه نهایی در این رابطه اعلام شود، اما اکنون با اتمام آذر ماه هنوز در مورد تاخیر ایجاد شده و نبود تصمیم‌گیری شورای پول و اعتبار که می‌تواند تکلیف این طرح را روشن کند، شفاف‌سازی لازم انجام نشده است.

حباب مسکن همچنان در حال تخلیه شدن است

در همین حال معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رکود بخش مسکن طولانی شده است، گفت: شوک قیمتی در بازار مسکن متصور نمی‌شود، اما اجاره بها در سال آینده در حد نرخ تورم خواهد بود.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با فارس، گفت: برآورد‌های ما از بازار مسکن نشان می‌دهد که هیچ شوک قیمتی تا پایان سال جاری را شاهد نخواهیم بود و باید گفت که قیمت مسکن همچنان به تخلیه حباب ادامه می‌دهد.

وی افزود: ‌نرخ اجاره بهای مسکن در سال آینده حداکثر در حد نرخ تورم افزایش می‌یابد.

مظاهریان در پاسخ به این پرسش که رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی می‌تواند بر میزان ساخت و ساز و افزایش تولید تاثیر بگذارد، گفت: خرید و فروش مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم و تزریق منابع مالی تعیین می‌شود، بنابراین هر تغییری در این شاخص‌ها موجب تغییر در عوامل بیرونی می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که رکود بخش مسکن از حد معمول خود فراتر رفته و طولانی شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون با یک افزایش تولید مسکن مواجه هستیم و قیمت واحدهای مسکونی نیز به گونه‌ای است که در توان خرید متقاضیان نیست. وی با اشاره به نیاز انباشته مسکن گفت: حدود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که به هر حال باید با تقویت طرف تقاضا این واحدهای مسکونی عرضه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها