چشم امید صنایع به دولت تدبیر و امید است

دستهای خالی صنعت در کویر ایران + عکس

دست​های صنعت خراسان جنوبی چند سالی است که به مانند کویرش خالی و بیابانی است و این روزها در آستانه سفر رییس جمهور چشم امید به تدابیر دولت تدبیر و امید دوخته است.
کد خبر: ۷۵۱۶۰۷
دستهای خالی صنعت در کویر ایران  + عکس

شاید نتوان گفت همه پیشرفت یک منطقه اما می‌توان ادعا داشت بیشترین پیشرفت هر منطقه با حوزه صنعت، معدن و تجارت در ارتباط است.

وجود 73 کارگاه صنعتی در خراسان جنوبی که حدود 0.59 درصد از کل کارگاه‌های کشور و 0.44 درصد کل شاغلان این کارگاه‌ها در استان، وجود 38 نوع ماده معدنی از مجموع 60 نوع ماده معدنی کشف شده در کشور در این استان و همچنین داشتن 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان سبب شده تا حوزه صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

با توجه به سفر دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی نگاهی به خواسته‌ها و مشکلات این حوزه در استان داریم.

تامین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای صنعتی و معدنی ضروری است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مهمترین خواسته در حوزه صنعت، معدن و تجارت تامین سرمایه در گردش و ثابت واحدهای صنعتی و تولیدی است.

محمدهادی اشراقی افزود: خواسته‌های این حوزه در قالب چندین طرح از جمله طرح فولاد قاینات، سیمان باقران، توسعه کویرتایر، نیروگاه زغالی و کک طبس برای اخذ مصوبات لازم و تامین اعتبارات به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه امور زیربنایی، آب، معادن و رونق تجارت خارجی در استان ضروری است، افزود: مهمترین خواسته در حوزه صنعت، معدن و تجارت تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی بوده که در این راستا مدیران استانی در تهران مشکلات و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند.

اشراقی در خصوص گلایه حوزه صنعت استان مبنی بر اینکه هیچ یک از وزاری کار، صنایع و همچنین معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور در این سفر حضور ندارند، بیان کرد: سفر رئیس جمهور به استان به همراه هیئت دولت تنها دیدار مردمی است.

وی افزود: هم اکنون همه مدیران استانی در تهران برای ارائه مشکلات، توانمندی ها و پیشنهادات لازم حضور داشته و مشاوره‌های مصوبات سفر در حال انجام است.

اشراقی همچنین در ادامه معافیت‌های مالیاتی ورود کالا، رونق اقتصاد در مرزها، ایجاد گمرک رسمی یزدان، ایجاده جاده از دوکوهانه به میل 78، اخذ وام ارزی برای ورود ماشین‌آلات معدنی و کارخانجات به استان، بخشودگی درصدی از سود عوارض کالاهای صادراتی و وارداتی، تعریض راه بازارچه‌های مرزی، ایجاد گمرک تخصصی فرش، برق‌رسانی به معادن، تامین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای صنعتی و... را از مهمترین خواسته‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت از رئیس جمهور برشمرد.

حل مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان با نگاهی علمی و کارشناسی

رییس اتاق بازرگانی بیرجند نیز خواستار حل مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان با نگاهی علمی، تخصصی و کارشناسانه شد و گفت: مطالبه اصلی صنعتگران، کارآفرینان و تولیدکنندگان استان حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان است.

محسن احتشام با بیان اینکه بیشتر صنایع با دعوت مسئولان به استان آمده‌اند، افزود: در خراسان جنوبی در بسیاری از بخش‌ها مشکلات فراوانی وجود دارد که باید مسئولان از نزدیک شاهد محیط و شرایط کاری تولیدکنندگان بوده تا بتوانند درد دل آنان را درک و تصمیم‌گیری کنند.

وی خواستار حضور مسئولین وزارت صنعت در استان شد و گفت: حضور مسئولان قوت قلب و احترامی برای تولیدکنندگان می‌شود.

احتشام حمایت دولت از بخش صنعت، معدن و تجارت را ضروری دانست و افزود: انتظار داریم تا دست حمایت دولت به سمت کارآفرینان و واحدهای تولیدی، صنعتی بیاید.

لزوم استاندارد سازی جاده ماهیروه به فراه

وی بر رونق سرمایه‌گذای و اشتغال تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به پتانسیل خوب بازار افغانستان ضروری است تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و تسهیل بیشتر مراودات تجاری فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند مهمترین مشکل زیرساختی در این مبحث را داشتن جاده استاندارد دانست و افزود: جاده بیرجند-ماهیرود- فراه به عنوان جاده‌ای استراتژیک باید استانداردسازی شود.

احتشام همچنین بر تجهیز گمرکات استان و ایجاد گمرکی استاندارد تاکید کرد و اظهارداشت: ظرفیت خوبی در بازارچه یزدان برای تبدیل شدن به گمرک وجود دارد که باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کرد.

وی صادرات را پیشران در طرح رکود اقتصادی دانست و افزود: ایجاد مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان فرصتی مناسب برای رونق اقتصادی خواهد بود.

احتشام همچنین با بیان اینکه نقاط قوت نهفته‌ای در بحث معدن در استان وجود دارد، گفت: این نقاط قوت باید به فعلیت برسد تا سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند در خصوص کشاورزی نیز گفت: زنجیره ارزشی محصولات کشاورزی باید تکمیل شود تا بتوان ارزش افزوده محصولات را به مناطق کشت برگردانیم.

وی با اشاره به وجود محصولات استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و انار در استان اظهارکرد: برند، برندسازی و بسته‌بندی در کشاورزی نیاز بوده و سبب توسعه صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

احتشام بر ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصولات در استان تاکید کرد.

تعطیلی 268 واحد صنعتی در خراسان جنوبی

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی نیز (12 شهریور) در مراسم معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهارکرده بود: 268 واحد صنعتی این استان در تعطیلی به سر می‌برند.

علی رضایی گفته است: استان در بحث زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است بنابراین اولویت اقتصادی سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

وی با بیان اینکه در استان تراز منفی خانوار شهری و روستایی را داریم، گفته بود: باید درآمدی پایدار در بخش صنعت و بازرگانی و خدمات را دنبال کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هفت درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش صنعت است، افزود: این آمار در مقایسه با متوسط کشوری که بیش از 19 درصد است عقب ماندگی صنعت استان را نشان می‌دهد.

رضایی با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی مورد توجه بیشتر قرار گیرد، گفت: برای حضور بخش خصوصی در استان باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی از وجود 9 شهرک و 11 ناحیه صنعتی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حال حاضر 30 درصد شهرک‌های صنعتی استان غیر فعال شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 268 واحد صنعتی در تعطیلی به سر می‌برند، ادامه داد: امسال 10 هزار فرصت شغلی برای استان پیش بینی شده است که نگاه ما بیشتر به بخش معدن است که باید بیشتر مورد حمایت و پیگیری قرار گیرد.

بسترهای زیرساختی برای جذب سرمایه گذار نداریم

عباس جرجانی، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز گفت: تامین آب خواسته اصلی در شهرک‌های صنعتی است.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌ها مشکل تامین آب واحدهای صنعتی مطرح بوده که خواستار رسیدگی جدی به این موضوع هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش‌ها و قابلیت‌های استان در بخش سرمایه‌گذاری گفته بود: بسترهای زیرساختی مناسب برای جذب سرمایه‌گذار در استان وجود نداشته و معدن راه رسیدن به توسعه صنعتی استان خراسان جنوبی است.

نعمت‌الله حقیقی با بیان اینکه استان در زمینه زیرساخت‌های راه، آب و برق در ایجاد صنایع با مشکل مواجه است، افزود: فاصله استان از محل مصرف و تامین مواد اولیه برای تولید مزیت رقابت‌پذیری را سلب کرده است.

وی نبود موسسات یا هلدینگ سرمایه‌گذاری، بالا بودن هزینه تمام شده تولیدات در استان با توجه به نبود راه ریلی، نبود شرایط جذب و مشوق خاصی برای جذب سرمایه‌گذار در استان و... را از دیگر چالش‌های فرا روی سرمایه‌گذاری در استان برشمرده است.

ناقص ماندن بنگاه‌های زودبازده

یک کارآفرین بیرجندی نیز گفت: مشکلات صنعت در خراسان جنوبی در بحث ناقص ماندن بنگاه‌های زودبازده است.

مهتاب با بیان اینکه ایجاد بنگاه‌های زودبازده در دولت قبل آغاز اما همچنان ناقص باقی مانده است، افزود: دولت تدبیر وامید نیز در هنگام انتخابات قول‌هایی برای این حوزه داده‌اند اما عملا بعد از گذشت یک سال و اندی هنوز کار خاصی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای صنعتی به دلیل توجیه نداشتن اقتصادی تعطیل یا در حال تعطیلی هستند، گفت: بیشتر مشکلات این حوزه به معوقات بانکی، نبود سرمایه در گردش بر اثر تحریم‌ها و عدم پرداخت سهم یارانه‌های تولید برمی‌گردد.

مهتاب با اشاره به اینکه آمار و ارقام اعلامی مبنی بر اختصاص سهم و اعتبار به این حوزه عملا اجرایی نشده است، گفت: صنایع مدعی نیستند تا پول یارانه را نقدی بگیرند اما اگر قرار است بودجه کشور از مالیات فراهم شود باید شرایط اقتصادی را فراهم کنند.

سرمایه‌گذار بیرجندی افزود: دیگر زمان دلارهای بی حساب و کتاب بابت نفت تمام شده و نمی‌توان تورم را تنها با واردات کنترل کرد.

مهتاب در خصوص نبود مدیران قوی در حوزه بانکها نیز گفت: متاسفانه افرادی در سمت اعتبارات بانکهای استان قرار گرفته اند که از سطح دانش و تجارب خوبی برخوردار نبوده و یا آنقدر تنگ نظر بوده که دوست دارند همیشه استان را عقب نگاه دارند.

وی با بیان اینکه گاها شنیده شده منابع اعتباری زیادی از استان خارج شده است، افزود: از وزیر اقتصاد خواهشمندیم در این راستا اقداماتی را انجام و مدیران قوی در حوزه بانکها قرار دهند.

مهتاب از تعطیلی بسیاری از صنایع صادرکننده استان به دلیل نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و معوقات خبر داد و افزود: اگر در حوزه صنعت تنها یک قسط پرداخت نشود فرد صنعتگر دچار محرومیت اجتماعی شده اما هیچ‌کس نیست بپرسد چرا بودجه اختصاص نیافته است و یا مشکل چیست؟

سرمایه‌گذار بیرجندی گفت: دولتی که مالیات می‌خواهد باید شرایط مناسب اقتصادی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان استان تنها خواسته را معافیت مالیاتی یا بخشودگی سود و ... دانسته‌اند، افزود: قانون خود در برخی موارد معافیت مالیاتی قرا داده است لذا باید مدیران وسعت دید بیشتری داشته باشند و اگر شرایط اقتصادی فراهم شود دیگر نیازی به معافیت مالیاتی نیست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها