عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

بررسی لایحه بودجه 94، اوایل اسفند پایان می یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش‌ها خواست که بسته رونق تولید کشور را آماده کند تا همزمان با بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق این بسته نیز به عنوان راهکار در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۷۴۹۵۲۲
بسته رونق تولید کشور در سال 94 را تدوین کنید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم سومین همایش بخش پژوهش در قانون‌گذاری مشکلات بودجه کشور در بخش حمایت از کشاورزی، صنعت، تولید را بررسی کرد.

لاریجانی خواستار ارائه راهکارهای مرکز پژوهش‌ها برای حل این مشکلات علی‌رغم کسری بودجه کشور و کاهش درآمدهای نفتی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش‌ها خواست بسته رونق تولید کشور در راستای تدوین راهکارهایی جهت ارائه به کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه کشور را ارائه کند.

وی تاکید کرد: تدوین این بسته برای کشور نجات‌بخش است؛ اگر می‌خواهیم در مذاکرات هسته‌ای نیز توفیق یابیم باید در تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور موفق باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش‌ها خواست با همکاری اساتید و دانشمندان کشور این موضوع را بررسی کنند.

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: اداره کشور احتیاج به عقلانیت دارد که به معنای عدم دخالت سیاست نیست. مجلس محل تضارب آرای مختلف سیاسی است که باید از جریانات عقلانی برخواسته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از امور کشور ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد اظهار داشت: بسیاری از مشکلات کشور ربطی به گرایش‌های سیاسی‌ای که بر سر کار هستند ندارد، مثل مشکل کم‌آبی که هر گرایش سیاسی‌ای که سر کار بیاید باید راهکار خود برای حل این مشکل را ارائه کند.

علی لاریجانی در ادامه اظهار داشت: امروز روز مهمی است برای مرکز پژوهش‌ها از این نظر که این مرکز خود را در معرض قضاوت قرار داده تا راه آینده خود را دقیق‌تر طی کند.

وی از جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌ها تشکر کرد و گفت: خدمات متنوع و رو به رشد مرکز پژوهش‌ها از بدو تولد تا امروز را که مشاهده می‌کنیم، پی به زنده بودن و تکامل این مرکز می‌بریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زنده بودن یک حرکت به این است که آن حرکت همیشه خود را در معرض این پرسش اساسی قرار دهد که چرا به وجود آمده است. نهادهای مختلف نیز همین گونه هستند. پس از مدتی که از عمر برخی نهادها می‌گذرد، این پرسش مطرح می‌شود که اگر این نهاد وجود نداشته باشد، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟

لاریجانی با طرح این سئوال که چرا مرکز پژوهش‌ها به وجود آمده است، گفت: پرسشی که به تبع این سئوال ایجاد می‌شود این است که چرا مجلس نیازمند نهادی مثل مرکز پژوهش‌هاست.

وی مجلس را مرکز حکمت خواند و گفت: تصمیمات مجلس باید بر اساس شناخت اتخاذ شود، چون مجلس ریل‌گذار است.

تکلیف افراد را شناخت آنها از مسائل روشن می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی دوستان می‌گویند به تکلیف عمل می‌کنند، تکلیف متاخر از شناخت است. باید شناخت داشت تا تکلیف را تشخیص داد. هر چه شناخت عمیق‌تر باشد، تکلیف را بهتر می‌توان تشخیص داد.

لاریجانی اداره کشور را یکی از سخت‌ترین شناخت‌ها خواند و گفت: کانت معتقد است که جزو سخت‌ترین شناخت‌ها، شناخت سیاسی است.

وی معتقد بود مرکز پژوهش‌ها جایی است که باید این شناخت را ایجاد کند و گفت: شناخت امری تکاملی است و مراحل دارد و زمانی می توان شناخت کافی ایجاد کرد که از همه اندیشمندان به نحو مقدور استفاده کرد. اگر مرکز پژوهش‌ها توانست این ارتباطات را با بخش های تخصصی ایجاد کند، می‌توان گفت در راستای ایجاد حکمت گام برمی‌دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دفاتر مرکز پژوهش‌ها باید سرپل‌هایی برای ارتباط با دانشمندان و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اداره کشور نیاز به عقلانیت دارد، گفت: این امر به معنای عدم دخالت سیاست نیست. مجلس محل آرای مختلف سیاسی است که باید از جریان عقلانی برخاسته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از امور کشور ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد. به عنوان مثال اگر کشور ما مشکل کم آبی دارد، مشکلی است که باید هر گروه سیاسی که روی کار می‌آید، برای آن چاره‌ای بیندیشند.

اداره کشور احتیاج به عقلانیت دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی وظایف مرکز پژوهش‌ها پرداخت و گفت: بسیاری از قوانین ما در زمانی تدوین شده که سیاست‌های چشم‌انداز بیست ساله وجود نداشته است. باید گروه‌های مختلف در مرکز پژوهش‌ها، قوانین را بررسی کنند که در چارچوب‌ این سیاست‌ها باشد؛ این کار غیر از تنقیح قوانین است.

لاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این در شرایط فعلی کشور مواجهه‌ای با محیط بین‌المللی دارد که باید اولویت‌های شرایط امروز را مد نظر قرار دهیم. باید به مسائل امروز توجه کرد و سیاست‌های دراز مدت داشت که این امور در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مستتر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت نفت با تحریک آمریکا و کشورهای منطقه، گفت: این روند به ضرر کشورهای منطقه است و برای آنها نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. البته کشورهای عربی برای سخت‌تر شدن شرایط ایران، این اقدام را انجام دادند.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و مشکلاتی که این موضوع به دلیل وابستگی بودجه کشور به نفت ایجاد کرده است، گفت: اگر بودجه‌های عمرانی راه نیفتد یا افزایش نیابد، تولید از رکورد خارج نمی‌شود. بنابراین باید چاره ای اندیشید که هم تولید از رکود خارج آید و هم بودجه عمرانی را برای کمک به تولید افزایش دهیم. مرکز پژوهش‌ها باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند.

لاریجانی ادامه داد: شرایط فعلی به گونه‌ای است که تنها می‌توان بودجه جاری را جواب داد و کمی به بودجه عمرانی کمک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای حل این مشکل خواند و گفت: 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که باید به بخش تولید وارد شود.

وی با اشاره به چاره‌اندیشی مجلس برای افزایش منابع وزارت بهداشت در قانون بودجه سال 93، گفت: مانند کاری که مجلس سال گذشته کرد، امسال نیز باید راه‌حلی برای حل مشکل تولید پیدا کنیم. با قوانین موجود، این مشکلات حل نمی‌شود.

لاریجانی ادامه داد: هر سال اوراق مشارکت در لایحه بودجه در نظر می‌گیریم تا نقدینگی به سمت تولید سوق پیدا کند، اما چرا اجرا نمی‌شود؟ چون سیستم دیوانی ما در بانک‌ها، وثیقه‌های عجیب و غریب از بخش تولید می‌خواهند. باید راه‌حلی برای توفیق اوراق مشارکت در لایحه بودجه پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی صادرات را یکی از راهکارهای مهم برای برون رفت از شرایط فعلی خواند و گفت: اطراف ما بازارهای زیادی وجود دارد چرا در این بازارها توفیق نداریم؟ پاسخ این است که مشوق‌های لازم در نظر گرفته نشده و یا مشوق‌های وعده داده شده برای صادرکنندگان تا امروز محقق نشده است.

وی با اشاره به معوقات بانکی برخی تولیدکنندگان و کارخانه‌داران به خاطر تلاطم بازار ارز، گفت: باید به این بخش‌ها کمک کرد. این افراد غیر از افرادی هستند که ارز گرفتند و در بخش‌های دیگر مصرف کرده‌اند. باید موضوع معوقات بانکی کارخانجات و تولیدکنندگان در استان‌ها بررسی شود.

لاریجانی همچنین از مرکز پژوهش‌ها خواست برای تامین سرمایه بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات به بخش تولید، چاره‌ای بیندیشند.

معادن دچار احتکار دولتی هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی هستند، گفت: دولت‌‌ها دست روی معادن گذاشته‌اند و اجازه بهره‌برداری به بخش خصوصی نمی‌دهند باید به صورت مدت‌دار به بخش خصوصی اجازه بهره‌برداری از معادن را داد.

وی تصریح کرد: برای اینکه تک محصولی نباشیم، باید از معادن استفاده کنیم.

لاریجانی با اشاره به در نظر گرفتن بودجه‌ای برای گسترش آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی، گفت: برای بیرون آمدن از محاصره اقتصادی، باید در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده پیشنهادم این بود که بسته‌ای با توجه به شرایط کشور در مرکز پژوهش‌ها تدوین شود تا تحولی در تولید ایجاد شود. این بسته می‌تواند کمک خوبی به تدوین بودجه باشد زیرا وضع روتین لایحه بودجه فقط بحث بودجه جاری کشور را اداره می‌کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها