رئیس کل بانک مرکزی با رد ادعای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، گفت: این‌که هرچند وقت یک بار ادعا می‌شود دولت یا بانک مرکزی مرتکب خلاف شده به‌هیچ‌وجه درست نیست و تقاضا می‌کنم در صورتی که هنوز تردیدی دارند اعلام کنند تا در یک جلسه حضوری در بانک مرکزی با ارائه مستندات، مراتب به صورت کامل توضیح داده شود.
کد خبر: ۷۴۹۲۸۱
رد ادعای برداشت از صندوق توسعه ملی

ولی‌الله سیف امروز در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و دیگر اخباری که در روزهای اخیر مبنی بر برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از منابع صندوق توسعه ملی بدون مجوز مجلس مطرح می‌شود، افزود: از سخنان میرکاظمی واقعا تعجب کردم.

به گفته وی، دفاتر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که در بانک مرکزی عینا طبق مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقدام شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه براساس حدس و گمان و اطلاعات ناقص ادعاهایی می‌شود که درست نیست و اصولا نباید براساس چنین اطلاعات ناقصی این قدر محکم اظهارنظر کرد.

براساس اظهارات عضو کمیسیون انرژی مجلس، دولت در اواخر سال گذشته با دریافت مجوزی از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد؛ با این عنوان که وقتی یکی از شرکت‌های خارجی خریدار نفت ایران بدهی خود را از این بابت پرداخت کرد، این پول را جایگزین کنند.

میرکاظمی افزود: براساس اطلاعاتی که به مجلس رسیده است، شرکت اینوک که یک شرکت اماراتی است نه فقط بدهی خود را پرداخت نکرده است، بلکه در جریان تحریم‌ها همزمان با مذاکرات میزان بدهی آن افزایش یافته است.

سیف ادامه داد: همان‌طور که قبلا هم گفته شد با توجه به این‌که امکان واریز مطالبات شرکت نفت از شرکت اینوک به حساب‌های بانک مرکزی وجود نداشت، بنابر مصوبه ستاد تدابیر ویژه بعد از تائید بدهی مذکور از سوی شرکت اینوک، بانک مرکزی تائیدیه را به منزله وصول تلقی و طبق ضوابط مربوطه سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت از آن تامین و معادل ریالی بقیه به حساب خزانه واریز شد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: لازم به توضیح است که بنابر ابهام اولیه در متن مصوبه صادره، در ابتدای امر تصوراتی ایجاد شده بود، ولی بانک مرکزی برای رفع هرگونه ابهام به طور کتبی اقدام انجام فوق را مجددا به ستاد تدابیر ویژه منعکس کرد و تطبیق اقدام انجام شده با مصوبه صادره قبلی مورد تائید مجدد قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها