این روزها استان کوچک ایلام با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت میزبان نزدیک به ۸۰۰ هزار زائر است که به عشق امام حسین(ع) و حضور در کربلا در روز اربعین از سراسر کشور به این استان آمده اند.
کد خبر: ۷۴۷۱۵۵
استان ۵۰۰هزار نفری میزبان ۸۰۰هزار زائر + عکس

اینجا مهران ۳۰۰ کیلومتر مانده تا کربلا، در شهر، پایانه مرزی و جاده ها زائرانی را می بینی که از سراسر کشور به عشق امام حسین(ع) و کربلا آمده اند، آرام و قرار ندارند دوست دارند هرچه زودتر از مرز خارج شوند و به کربلا برسند.

اول وضو بگیرید و بعد وارد شهرستان مهران شوید چراکه این شهرستان به واسطه دروازه کربلا و هشت سال جنگ تحمیلی یکی از میعادگاه های عاشقان است.

رزمندگانی که در هشت سال جنگ تحمیلی مقابل دشمن متجاوز در خاک های این مرز از میمک، تنگه بینا تا قلاویزان و نقطه ایثار از خود رشادت نشان دادند تا امروز میزبان قدم های زائرانی باشند که به عشق امام حسین(ع) از این مرز راهی کربلا می شوند.

اربعین و عشق به امام حسین(ع) جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر را به استانی ۵۰۰ هزار نفری مثل ایلام کشانده است البته با توجه به جمعیتی که این روزها برای عبور از مرز به استان مراجعه می کنند برخی کمبودها در شهر نظیر کمبود مواد غذایی و محل اسکان و... بدیهی است اما عاشقان حسینی بدون توجه به مشکلات حضوری پر رنگ و دلی بی قرار برای رفتن دارند.

مسئولان، بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، شهرداری، هلال احمر، مردم و همه دستگاه های اجرایی استان در شهرستان مهران در حال خدمات رسانی به زائران هستند و در این بین کسی کم نمی گذارد.

در مهران تا چشم کار می کند فقط زائر است همه آمده اند که بروند، شلوغی ها و کمبودها را می پذیرند و فقط دوست دارند زودتر به کربلا برسند.

عده ای پرچم به دست با پای پیاده از نقاط مختلف کشور آمده اند. آنها بیشتر از همه در این اربعین سهم دارند، مردم با ایستگاه های صلواتی از آنها پذیرایی می کنند.

هرچند کم باشد بازهم قبول می کنند و اسم حسین را به زبان می آورند و بازهم به حرکت خو ادامه می دهند. در هرجا که توقف کنند لحظه ای دعا را فراموش نمی کنند، در انتظار رفتن هستند. در این بین عده ای نیز روضه خوانی می کنند و عده دیگر مداحی.

عده ای حتی لباس گرم هم با خود نیاورده اند و به قول خودشان هیچ چیزی ندارند و تنها می خواهند بروند، می گویند طلب کرده می رویم به عشق حسین و بس.

زائران حسینی به محض ورود به شهر مهران مورد استقبال ده ها ایستگاه صلواتی مردمی قرار می گیرند و سپس فاصله ۱۱ کیلومتری پل زائر شهر مهران تا پایانه مرزی را با پای عاشقی خود طی می کنند.

معطلی پشت مرز را با جان و دل می خرند هرچند ساعت هم که باشد ولی دلشان بی قرار رفتن است، کربلا در در انتظار قدوم عاشقان حسینی است.

در خانه های مردم مهران به روی زائران باز است، اهالی سنگ تمام گذاشته اند و با «خوش هاتی» (خوش آمدی) به استقبال میهمانان می روند. عده ای هم با پخت نان محلی و غذاهای محلی از زائران استقبال می کنند.

مردم مهران و ایلام پذیرایی از زائران را با اخلاص انجام می دهند. آشپرخانه های شهر برای زائران از غذا پر شده و عده ای دیگر در حال انجام خدمات رسانی به زائران در محل های اسکان است.

زائران در خانه های اهالی، مدارس، حسینیه ها و سالن های ورزشی که از قبل آماده شده لحظاتی را استراحت می کنند و به سپس به سوی نقطه صفر مرزی روانه می شوند.

عده ای هم زیر چادرهای هلال احمر لحظه ای استراحت می کنند. از زیر چادرها نوای روضه و دعا می آید.

در مهران دیگر جایی برای پارک ماشین پیدا نمی شود. منازل مردم شهرستان مهران هم از وسایل نقلیه زائران پر شده است ولی بازهم می بینی زائران در حال آمدن به شهرستان هستند.

طوایف و ایلات ایلام این روزها در مسیر زائران حسینی و در نزدیکی مرز بین المللی مهران ارائه خدمات رایگان می دهند و در همین راستا عده‌ای با برپایی ایستگاه صلواتی نان داغ و کباب داغ از زوار حسینی پذیرایی می کند.

زائری که کنار میدان اول شهر مهران نشسته تا لحظه ای استراحت کند می گوید: بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه از مشهد آمده ام فقط به عشق امام حسین و کربلا.

علی عباسی می افزاید برایم فرقی نمی کند کجا بخوابم یا چه بخورم، فقط منتظرم که از مرز مهران رد شوم تا به کربلا برسم و با امام خود راز و نیاز کنم.

تردد در مرز مهران روال عادی دارد

محمدرضا مرواید، استاندار ایلام روز گذشته در مرز مهران گفت: برنامه‌ریزی صحیح و انجام اقدامات مناسب در مرز مهران در جهت خدمت رسانی و استقبال از زائران اربعین حسینی این مرز را به بهترین و مطلوبترین معبر تردد زوار در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: با ارائه خدمات مناسبت و استقبال بی نظیر مردم پیش بینی می شود ۸۰۰ هزار نفر تا اربعین از مرز مهران تردد کنند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد زوار اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران گذر می کنند که البته ۹۰ درصد این عزیزان از استان های دیگر هستند و کمتر از ۱۰ درصد آن هم استانی های عزیز هستند پذیرایی و استقبال از زوار عزیز نیاز به عزم جدی و مدیریت بسیجی دارد که الحمدالله تاکنون به نحو مطلوب در شهر مهران و مرز به خوبی صورت گرفته است، اگر چه تجمع زوار و ازدحام جمعیت بسیار بالاست ولی شرایط به نحو مناسبی در حال کنترل است.

اعزام ۱۰۷ دستگاه اتوبوس به عراق

خلیل حیدری، مدیرکل گمرک استان ایلام نیز روز گذشته گفت: گمرک این استان به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می دهد.

وی افزود: ۱۰۰ نفر از کارکنان اداره گمرکات استان به صورت دو شیفت ۵۰ نفره در مرز مهران به زائران خدمات رسانی می کنند.

حیدری از اعزام ۱۰۷ دستگاه اتوبوس به عراق خبر داد و گفت: طی سه روز گذشته ۲۶ دستگاه آمبولانس پنج خودرو امدادی و دو دستگاه جرثقیل برای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی از طریق گمرگ استان استان به عراق ارسال شدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها