سنگاپور با احداث پایانه‌های LNG به شهروندان، نوید انرژی پاک و ارزان را می‌دهد

گاز پاک منبع جدید انرژی

کشور سنگاپور با جمعیتی بالغ بر 5.4 میلیون نفر، یکی از مهم‌ترین مراکز نفتی جهان به شمار می‌رود که ‌اکنون بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از گاز طبیعی تامین می‌کند. بیش از ۹۰ درصد برق این کشور وابسته به مخازن زیرزمینی گاز طبیعی است، در حالی که در اوایل دهه ۹۰ نزدیک به کل این انرژی از سوخت فسیلی حاصل می‌شد.
کد خبر: ۷۴۶۴۲۹

گاز طبیعی یک نوع سوخت فسیلی است که از بقایای گیاهان و جانورانی که میلیون‌ها سال پیش می‌زیسته‌اند، تشکیل می‌شود. این ترکیبات مدفون شده تحت گرما و فشار شدید در اعماق چندهزار متری زیر زمین به گاز طبیعی تغییر شکل می‌یابند. مولکول‌های گاز طبیعی بین حفره‌ها و شکاف سنگ‌ها محبوس می‌مانند و فقط راه استخراج آنها به وسیله فناوری‌های فوق پیشرفته است. پس از فرآوری گاز طبیعی و حذف ناخالصی‌ها، مجموعه‌ای از فرآورده جانبی نیز تولید می‌شود که در دیگر مصارف کاربرد دارند. محصول نهایی در پایان از طریق شبکه گازرسانی به منازل مسکونی و واحدهای تجاری انتقال داده می‌شود.

گفتنی است گاز طبیعی یکی از پاک‌ترین، امن‌ترین و کارآمدترین شکل‌های انرژی برای مصارف روزمره است. کارشناسان انرژی به دفعات تاکید کرده‌اند استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت فسیلی از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر است و آلاینده‌های کمتری را وارد جو می‌کند. نمونه‌ای از این کارآمدی در بازدهی مضاعف توربین‌های گازی در مقایسه با انواع نفتی آن قابل مشاهده است. سال گذشته اولین پایانه دریافت گاز طبیعی مایع شده (LNG) از خارج کشور در سنگاپور افتتاح شد. پیش‌بینی می‌شود این پایانه تا سال آینده توسعه پیدا کند و حتی احتمال می‌رود یک پایانه جدید در شرق سنگاپور به این تاسیسات اضافه شود.

گاز طبیعی مایع شده درواقع همان متان است که برای سهولت در ذخیره‌سازی و حمل و نقل به گاز مایع تبدیل شده است. کشورهایی که به واردات سوخت وابسته‌اند، ممکن است هر لحظه بنابه دلایل سیاسی یا فنی از این منبع محروم شوند، در حالی که احداث پایانه‌های LNG پاسخ مناسبی به بی‌ثباتی‌های بازار جهانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها