تاپایان دولت یازدهم برداشت ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی خواهد گرفت

وزیر نفت: تا تحریم نفتی لغو نشود هیچ تحریمی لغو نشده است

وزیر نفت در مورد چشم‌انداز لغو تحریم‌ها خود را انسان بدبینی ندانست و با اشاره به این که تحریم نفت مهم‌ترین تحریم است، گفت: اگر تحریم نفتی برداشته نشود به این معناست که هیچ تحریمی برداشته نشده است.
کد خبر: ۷۴۵۶۸۳

به گزارش تسنیم، بیژن زنگنه در گفت‌وگو با یورو نیوز در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان مهم اوپک مثل عربستان با ایران هم نظر نبودند و از کاهش سقف تولید اوپک حمایت نکردند، افزود: البته ما از کاهش تولید حمایت می‌کردیم. اما پس از مشاوره‌هایی که انجام شد مشخص شد لازم است زمانی بگذرد تا مشخص شود چه میزان نفتی که با هزینه زیاد تولید می‌شود از چرخه تولید حذف می‌شود. برای رسیدن به تصمیمی قطعی باید اطلاعات بیشتری درباره واکنش بازار به قیمت‌های جدید داشته باشیم و چنانچه می‌دانید همه تصمیمات اوپک با اجماع اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به حمایت عربستان از حفظ سقف تولید اوپک با وجود کاهش 30 درصدی قیمت‌ها اظهار کرد: عربستان بخوبی می‌داند که با افت 30 درصدی قیمت‌ها هر سال 110 میلیارد دلار زیان می‌بیند. آنها در پس تصمیم خود باید منافع مهمی به لحاظ امنیت ملی داشته باشند که چنین تصمیمی را توجیه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که منافع عربستان از حفظ سقف تولید اوپک چه بوده است، افزود: من به عنوان وزیر نفت نمی‌توانم چیزی بگویم اما سیاستمداران تحلیل‌های بسیاری داشته‌اند. نمی‌دانم این تحلیل‌ها تا چد حد درست است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان روزی را پیش‌بینی کرد که اوپک کنترلش را بر بازار نفت از دست دهد، گفت: یکی از نگرانی‌های مهم و تاریخی اوپک، حفظ سهمش در بازار است. در سال‌های اخیر سهم اوپک کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند و به سطح مشخصی برسد آن گاه می‌توان گفت تاثیر اوپک بر بازار نفت حداقلی شده است.

وی با اشاره به دیدار خود با مقامات شرکت‌های نفتی اروپایی مثل بی‌پی و توتال در وین تصریح کرد: ما می‌خواهیم این شرکت‌ها در صنعت نفت‌مان حضور داشته باشند و این نه به دلیل سرمایه و پولشان است، بلکه ما به فناوری و مدیریت کیفی این شرکت‌ها بیشتر نیاز داریم.

وزیر نفت در مورد چشم‌انداز لغو تحریم‌ها خود را انسان بدبینی ندانست و تحریم نفت را مهم‌ترین تحریم دانست و گفت: اگر قرار است هر تحریمی برداشته شود باید تحریم نفت نیز برداشته شود و اگر تحریم نفتی برداشته نشود به این معناست که هیچ تحریمی برداشته نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه هزینه‌ای برای ایران داشته است، افزود: مطمئنا تحریم‌ها هزینه‌بر است اما رقم آن را در آینده بیان می‌کنیم. تحریم‌ها هزینه‌بر بوده است اما نه آن قدری که برخی فکر می‌کنند.

وی درباره میدان پارس‌جنوبی که بین ایران و قطر مشترک است و اظهارات قبلی‌اش در مورد رسیدن برداشت گاز ایران به قطر در 3 سال آینده، بر این سخن خود تاکید کرد و گفت: ما در دولت یازدهم از نظر میزان برداشت به قطر می‌رسیم و حتی ممکن است به رقمی بیشتر از این کشور برسیم. ما به جریان دائم گاز نیاز داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها