جزئیات گزارش ظریف به مجلس

هنوز شش مورد اختلافی وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات وین به نمایندگان گزارش داد.
کد خبر: ۷۴۴۰۸۳
هنوز شش مورد اختلافی وجود دارد

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در گزارش خود درباره کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که بتازگی در وین پایتخت اتریش برگزار شد، صحبت کرد و به پرسش نمایندگان در این رابطه پاسخ داد.

نماینده مردم رشت در مجلس درباره جلسه غیرعلنی دیروز گفت: وزیر امور خارجه گزارشی از روند مذاکرات وین ارائه و اعلام کرد که هنوز شش مورد اختلافی وجود دارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایرنا به نقل از وزیر خارجه افزود: این مذاکرات هفت روز به طول انجامید و روزی هفت ساعت به طور متوسط جلسه برگزار شد. شش دیدار دوجانبه بین وزرا، چهار جلسه بین معاونان و چند جلسه در سطح کارشناسی برگزار شد.

وی ادامه داد: حدود 39 جلسه در 80 ساعت مذاکرات انجام شد که 10 ساعت آن کارشناسی بود.

نماینده مردم رشت در مجلس به نقل از وزیر امور خارجه ادامه داد: هیات آمریکایی حدود 170 تا 180 نفر بودند و انگلیس 40 نفر، فرانسه، آلمان، روسیه و چین هر کدام 20 نفر و اشتون نیز 12 نفر را همراه خود به وین آورده بودند، اما هیات ایرانی فقط 16 نفر بودند.

وی تصریح کرد: احتمال شکست مذاکرات همواره زیر 50 درصد است اما مذاکرات مسقط دشوار، تلخ و سخت بود و بیشتر جلسات با تندی شروع می‌شد و با ناراحتی و گله پایان می‌یافت.نماینده مردم رشت در مجلس از قول وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: شش موضوع اختلافی در مورد زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها و این که چه زمانی ایران به بازار سرمایه می‌تواند وارد شود، وجود دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس از قول وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: شش موضوع اختلافی در مورد زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها و این که چه زمانی ایران به بازار سرمایه می‌تواند وارد شود، وجود دارد.

اختلافات درباره اراک بسیار کم شده و تعداد سانتریفیوژها نیز یکی از موارد اختلافی است.

وی به نقل از ظریف گفت: چین در این مذاکرات برای اولین بار با طرحی مکتوب در مذاکرات شرکت کرده بود و متاسفانه بیشتر زمان جلسات به مرور مباحث گذشته اختصاص داشت.

عضو فراکسیون رهروان ولایت به نقل از وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به آنها اعلام کرده که قدرتمند است و افزایش قدرتش هیچ ربطی به کاهش یا افزایش تحریم‌ها ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در مذاکرات تاکید کرده که رهبر معظم انقلاب همیشه بر صلح آمیز بودن استفاده از انرژی هسته‌ای تاکید دارند و غرب باید تحریم‌ها را کاملا لغو کند نه این‌که تعلیق انجام دهد و این‌که گفته می‌شود که ما پول به شما می‌دهیم درست نیست و در مذاکرات هم تاکید کرده‌ایم که این پول ملت ایران است که شما آن را در اختیار گرفته‌اید و به ملت ایران آن را نمی‌دهید.

نماینده مردم رشت در مجلس به نقل از ظریف ادامه داد: طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند یا توافق جزئی صورت بگیرد که در نهایت دو طرف تصمیم می‌گیرند به توافقی جزئی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.

جعفرزاده ادامه داد: ظریف تاکید داشت که تمدید مذاکرات از اختیارات تیم مذاکره‌کننده ایران بود. وزیر امور خارجه عنوان کرد که اختلاف زیادی بین ایران و تیم 1+ 5 وجود دارد. فاصله بین لغو تحریم و افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد اختلاف بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقل از ظریف گفت: مذاکرات هفت ماه تمدید شد و در مذاکرات هسته‌ای، صهیونیست‌ها برای تحریک کشورهای عربی علیه ایران تلاش زیادی کردند و بشدت به دنبال آن بودند که توافقی صورت نگیرد که ایران بارها اعلام کرد چه توافق صورت بگیرد چه نه، ایران قدرتمند است و قدرتمند بودن ایران ربطی به توافق هسته‌ای ندارد.

تلاش آمریکا برای مذاکره درباره برنامه موشکی

نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه، حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس سوالاتی پرسید که وزیر امور خارجه به آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بحث تحریم جزو مباحث آخر مذاکرات بود که ظریف تاکید کرد طرف آمریکایی بحث‌هایی را مطرح می‌کرد که نپذیرفتیم و در ضمن در شش ماه اخیر از برنامه رفع تحریم عقب‌تر نیستیم. همچنین ظریف اعزام نماینده رئیس‌جمهور به مسقط و وین را تکذیب کرد.

وی گفت: ظریف خاطرنشان کرد که در مذاکرات به آنها گفته‌ایم که غیر از موضوعات هسته‌ای درباره هیچ مورد دیگری مذاکره نمی‌کنیم، حتی آنها می‌خواستند که درباره موضوعات موشکی، حقوق‌بشر و دیگر موضوعات صحبت کنند که به آنها گوشزد کردیم این موارد نه به شما و نه به این مذاکرات مربوط است.

جعفرزاده اضافه کرد: ظریف در پاسخ به سوال دیگر رسایی در این زمینه که وزارت خارجه تمامی نیروی خود را صرف مذاکرات هسته‌ای کرده است، گفت که این‌گونه نیست بلکه من به عنوان عالی‌ترین مقام وزارت خارجه به مذاکرات رفته‌ام، اما قائم مقام و معاونینم در تهران به دیگر مسائل حوزه خارجی کشور رسیدگی می‌کنند.

امتیازدهی، براساس طرح اقدام مشترک ژنو

وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی صبح دیروز نمایندگان مجلس با محمدجواد ظریف گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان از وزیر امور خارجه پیرامون مذاکرات اخیر سوالاتی مطرح کردند که سوالات تحویل هیات رئیسه مجلس و از سوی آنان قرائت شد.

نماینده مردم کنگاور با اشاره به جزئیات سوالات و دغدغه نمایندگان که در این جلسه خطاب به رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان مطرح شد، تصریح کرد: عمده سوالاتی که نمایندگان مطرح کردند پیرامون امتیازاتی بود که جمهوری اسلامی ایران به غرب داده و از طرف دیگر امتیازاتی که طرف غربی و 1+5 به جمهوری اسلامی ایران داده است.

احمدی ادامه داد: آقای ظریف پاسخ این دغدغه‌ها را این‌گونه داد که ما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به عنوان اقدام مشترک در ژنو امضا شده، اقدام کردیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که در مجموع چهار تا پنج سوال از سوی نمایندگان مطرح شد، خاطرنشان کرد: تنها سوال آقای رسایی به طور مستقیم به دست آقای ظریف رسید که کلیات آن پیرامون ادامه مذاکرات و فضای عمومی آن بود.

غنی‌سازی 20درصدی در صورت عهدشکنی غرب

یک نماینده دیگر مجلس نیز که می‌خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با مهر در خصوص جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: در گزارش ظریف صراحتا اعلام شد اگر طرف مقابل به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند، ایران هم به عقب بازگشته و غنی‌ سازی ۲۰درصد را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه اعلام کرد ایران نیز گام به گام همراه با اجرای تعهدات غرب، تعهداتش را اجرا خواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به پیام مجلس به ظریف، گفت: باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت نیز اعلام کرد که مجلس فقط توافق خوب را می‌پذیرد و به هیچ عنوان زیر توافق بد را امضا نخواهد کرد. وی توضیح داد که توافق خوب عبارت است از لغو همه تحریم‌ها.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: علاوه بر این غرب باید در قبال گام‌های مثبتی که ایران برای اعتمادسازی برمی‌دارد، گام‌های مثبتی را برای رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات خود بردارد.

یک عضو کمیسیون فرهنگی نیز به مهر گفت: ظریف در این جلسه توضیحی فراتر از آنچه در رسانه‌ها منعکس شده بود ارائه نداد و فقط اعلام کرد که هیچ توافقی در مورد تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات اراک و فردو با طرف غربی اتخاذ نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به تائید رهبر معظم انقلاب ما نیز مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده را تائید و حمایت می‌کنیم، اما نگرانی‌های ما به سبب بی‌اعتمادی به طرف غربی و شیطنت‌های آنهاست.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز نمایندگان با وزیر امور خارجه، گفت: ظریف در این جلسه اعلام کرد با توجه به این‌که در مذاکرات به توافق کلی و نهایی دست نیافتیم، تمدید مذاکرات راه‌حل خوبی بود.

این نماینده مجلس که می‌خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: ظریف معتقد بود در مدت باقیمانده به همان اندازه که امکان رسیدن به توافق کلی وجود دارد، امکان دست نیافتن به توافق نیز وجود دارد.

این امر منوط به پایبندی طرفین به توافقات است. وی اظهار کرد: در این جلسه تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده در مقابل طرف‌های غربی تشریح شد. نمایندگان نیز با استقبال و بدرقه گرمی که از وزیر امور خارجه به عمل آوردند، به نوعی از تیم مذاکره‌کننده تشکر کردند.

7 سوال 100 نماینده از ظریف

جواد کریمی قدوسی دیروز در جمع خبرنگاران گفت که قرار است هفت سوال از وزیر امورخارجه که به امضای صد نماینده رسیده، روز یکشنبه (امروز) در صحن علنی از وی پرسیده شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از این در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفته بود: ما از یک سال گذشته همکاری کردیم و سوالات خود را به تعویق انداختیم، ما هفت سوال از قبل از ژنو تا وین6 درباره این مذاکرات، محتوای توافق، عملکرد تیم مذاکره‌کننده و زیاده‌خواهی‌های آمریکا داشتیم.

وی اضافه کرد: پس از توافق با هیات رئیسه بنا شد این سوالات در یک سوال تجمیع شود و این سوال از آقای ظریف در جلسه علنی مجلس پرسیده شود.

در خلاصه سوال این نمایندگان آمده است: دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقت نامه ژنو چیست؟ آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر خارجه جمهوری اسلامی نشان دهید و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها