به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری که پیرامون تمهیدات ترافیکی و طرحهای زمستانی پلیس برگزار شد، افزود: امسال آخرین سالی است که خودروی وانت پیکان تولید و شمارهگذاری میشود و مردم این خودرو را برای سال 94 پیشخرید نکنند؛ چون دیگر وانت پیکان شمارهگذاری نخواهد شد و به موزه خواهد پیوست.
وی درباره شمارهگذاری نیسان و پراید نیز اظهار کرد: به اعتقاد ما خودروی پراید و وانت نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شمارهگذاری شود و این دو خودرو باید به دنبال رفع نواقص خود باشند زیرا در غیر این صورت شمارهگذاری نخواهند شد.
رئیس پلیس راهور ناجا با ارائه آمارهایی از شمارهگذاری خودروهای داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال 756 هزار خودروی جدید شمارهگذاری شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 59.8 درصد افزایش داشته است.
مومنی با اشاره به افزایش 58 درصدی شمارهگذاری خودروهای وارداتی نیز یادآور شد: در طول هشت ماهه امسال 54 هزار و 104 دستگاه شمارهگذاری شدهاند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 هزار دستگاه افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار پزشکی قانونی درباره مرگ ده هزار و 870 نفر در حوادث رانندگی طی هفت ماهه امسال ابراز کرد: مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد تعداد کشتهها حدود 7 درصد کاهش داشته و 772 نفر کمتر کشته شدهاند.
به گفته مومنی، استفاده از تلفن همراه بیشترین علت تصادفات رانندگی در جهان بوده؛ به نحوی که آمار آن از تصادفات با علت رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد مخدر بیشتر شده است.
وی همچنین با بیان اینکه ایران رتبه اول را در آهنگ کاهش کشتههای تصادفات دارد، تصریح کرد: از سال 84 تاکنون موفق شدهایم به ازای هر ده هزار خودرو عدد تصادفات را از 25 به 6.5 دستگاه برسانیم و به ازای هر یکصد هزار نفر نیز از 41 به 25 نفر برسیم.
درخواست از مجلس برای ورود به معاینه فنی
رئیس راهور ناجا همچنین با اشاره به معاینه فنی خودروها، از دولت و مجلس خواست این موضوع را ساماندهی کنند تا شاهد ساختاری یکپارچه باشیم؛ چون معاینه فنی یکی از بزرگترین چالشهاست و حتی نمیتوان به گواهی برخی مراکز معتبر نیز اعتماد کرد.
وی درباره معاینه فنی اتوبوسها نیز بیان کرد: یک اتوبوس تا زمانی که مدیر فنی وضع آن را تائید نکرده است حق خروج از پایانه را ندارد و اگر هم تصادفی به دلیل نقص فنی یا موارد اینچنین رخ دهد علاوه بر راننده، مدیر فنی نیز مقصر است.
به گفته مومنی، اگر راننده خودروهای حمل و نقل عمومی مرتکب تصادف حادثهساز شوند دفترچه رانندگی این افراد ابطال خواهد شد.
رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از نبود رقابت در صنعت خودروسازی افزود: در 50 سال اخیر خودروسازان ما همان خودروهای گذشته را با همان شکل، ظاهر و 20 لیتر مصرف تولید میکنند که نشاندهنده عمق اختلاف میان صنعت خودروسازی داخل و دیگر کشورهاست.
وی یکی از دلایل این موضوع را نبود رقابت در خودروسازی دانست و تصریح کرد: خودروسازان همکاری لازم را ندارند و اگر همین روند ادامه داشته باشد هیچ امیدی به بهبود و ارتقای کیفیت خودروها نخواهیم داشت.
مومنی درباره جرایم عابران پیاده نیز اظهار کرد: این موضوع در قانون پیشبینی شده و میزان سهم عابران در وقوع تصادفات لحاظ شده، اما هم اکنون جریمهای برای عابران پیشبینی نشده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد