ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سفری رسمی به ترکیه می‌رود. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که شرایطی حساس بر روابط دو کشور حاکم است. رفتارهای ترکیه در عرصه جهانی نشان می‌دهد که اقدامات آنکارا چندان در چارچوب منافع روسیه نیست و بعضاً با یکدیگر در تقابل است.
کد خبر: ۷۴۳۶۶۷
هشدارهای پوتین به اردوغان

بخشی از این تقابل در همراهی ترکیه با تحریم‌های اجمالی از اروپا علیه روسیه نمود می‌یابد چنانکه آنکارا از عملکردهای ناتو و اروپا در قبال اقتصاد روسیه حمایت کرده است. ترکیه بر این عقیده‌ است که تضعیف اقتصادی و تحریم روسیه، زمینه‌ساز تقویت مواضع آنکارا در آسیای مرکزی و قفقاز می‌شود. ترکیه با محوریت تقویت ائتلاف پان‌ترکیسم در این مناطق سعی در تقویت نفوذ اقتصادی و سیاسی دارد که عملا تهدیدی برای حوزه امنیتی روسیه می‌شود.

محور اقدامات ترکیه در قبال اوکراین بحث دیگر نگاه تقابلی دو کشور است. اردوغان رئیس‌جمهور و اوغلو نخست‌وزیر ترکیه همواره بر حمایت از دولت کی‌یف و لزوم پایان دخالت روسیه در امور اوکراین تاکید کرده‌اند. به عبارتی آنکارا به مهره‌‌ای در دستان غرب برای برجسته‌سازی نقش منفی مسکو در امور اوکراین مبدل گردیده که مخالفت مسکو را به همراه داشته است. مسکو بارها درباره پیامدهای این همراهی به ترکیه هشدار داده است.

نکته مهم در حوزه تعاملی روسیه با ترکیه را در قبال تحولات عراق و سوریه می‌توان مشاهده کرد. روسیه در عالی‌ترین سطوح یعنی پوتین رئیس‌جمهور تاکید دارد که سوریه از خطوط قرمزی است که هرگز بر سر آن معامله نخواهد کرد و با هر تهدید ‌کننده‌ای مقابله می‌کند. پوتین بارها رسماً این هشدار را به سران رژیم صهیونیستی و عربستان داده و حتی از تقابل نظامی با غرب سخن گفته است. روسیه اکنون عراق را نیز حوزه امنیتی خود و عامل ثبات سوریه می‌داند لذا تهدیدات علیه این کشور را نیز برنمی‌تابد.

با توجه به اینکه ترکیه از محورهای اصلی بحران‌ساز در این دو کشور است سفر پوتین به آنکارا را می‌توان اقدامی هشدارگونه به این کشور برای پایان دادن به تحرکات علیه این دو کشور دانست.

چنانکه پوتین در اوج جنجال‌سازی صهیونیست‌ها علیه سوریه به اراضی اشغالی سفر کرده و از همان جا رسماً اعلام کرد که هر تهدید‌کننده‌ای علیه سوریه را بدون مجازات نخواهد گذاشت. با توجه به این حقایق می‌توان گفت که سفر پوتین به ترکیه سفری دوستانه نبوده بلکه کاملاً هشدار‌گونه برای پایان دادن به تحرکات مخرب ترکیه در عرصه‌های مورد نظر روسیه است هر چند که در ظاهر از توسعه روابط سخن گفته می‌شود.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها