4 فرهنگستان در بلاتکلیفی

فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز و سازمان‌های فرهنگی و علمی کشور مدت‌هاست که در بلاتکلیفی به سر می‌برند، غلامعلی حدادعادل، علی معلم دامغانی، رضا داوری اردکانی و علیرضا مرندی چهار چهره شناخته شده عرصه دانایی و فرهنگ روزگارمان هستند که زمان زیادی است حکم ریاست‌شان به ترتیب بر فرهنگستان‌های زبان و ادب فارسی، هنر، علوم و علوم پزشکی به پایان رسیده است.
کد خبر: ۷۳۹۲۴۳
4 فرهنگستان در بلاتکلیفی

به گزارش جام‌جم، امسال با نام فرهنگ و توجه به این حوزه گره خورده است و انتظار می‌رود که دست‌کم تا پایان سال فکری اساسی برای چهار فرهنگستان کشور شود تا آنها بتوانند با برنامه‌ریزی بهتر فعالیت کنند و همچون گذشته در حوزه‌های تخصصی‌شان جریان‌ساز و تاثیرگذار باشند.

قدیمی‌ترین مدیر فرهنگستان‌ها

رضا داوری اردکانی‌، قدیمی‌ترین رئیس فرهنگستان ایران است. او که از سال 1377 سکان اداره فرهنگستان علوم را بر عهده دارد در هشت سال گذشته هیچ حکمی دریافت نکرده و بر اساس حکم‌های دریافتی پیشین خود بر مسند ریاست فرهنگستان علوم نشسته است. داوری چندی پیش از این سمت استعفا کرد، اما به درخواست برخی چهره‌های دانشگاهی و علمی استعفای خود را پس گرفت و اکنون در این فرهنگستان همچنان مشغول به کار است. این حواشی در حالی رخ داده است که زمزمه‌هایی مبنی بر جایگزینی محمدرضا عارف به جای داوری اردکانی شنیده می‌شود.

جایی برای پاسداری از زبان

غلامعلی حدادعادل گرچه در سال‌های دور یک بار تجربه حضور بر صندلی ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را داشته است اما دوره فعلی ریاستش از آبان سال 1387 آغاز شده است، نخستین رئیس این فرهنگستان روانشاد دکتر حسن حبیبی بود که همزمان معاون اول رئیس‌جمهور ایران هم بود. پس از او حدادعادل در سال 1373 بر این مسند تکیه زد اما اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی هم انتخاب شد.

مدتی پس از انتخاب حدادعادل به ریاست مجلس، مجددا حسن حبیبی سکان هدایت فرهنگستان را در دست گرفت. اما در سال ۱۳۸۷ با توجه به شرایط جسمی حسن حبیبی و بیماری او با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت، حدادعادل دوباره بر کرسی ریاست فرهنگستان تکیه زد و هنوز هم با وجود پایان حکمش در این سمت قرار دارد.

کم‌حاشیه‌ترین فرهنگستان

فرهنگستان علوم پزشکی دیگر فرهنگستانی است که آذر سال 1388 سکان آن به دکتر سیدعلیرضا مرندی واگذار شد، پیش از حضور مرندی، ایرج فاضل به مدت 19 سال عهده‌دار ریاست این فرهنگستان بود و هجدهم آذر ۱۳۸۸ به پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این منصب به علیرضا مرندی سپرده شد تا او مسئولیت یکی از کم‌حاشیه‌ترین فرهنگستان‌های کشور را بر عهده داشته باشد، با توجه به دوران چهار ساله حکم مرندی، این فرهنگستان هم یک سالی می‌شود که در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

دشواری‌های «استاد»

علی معلم‌دامغانی که همه او را با عنوان «استاد» می‌شناسند و خطابش می‌کنند بی‌تردید دشوارترین مسئولیتش را در این سال‌ها بر دوش داشته است، او در شرایطی پس از حدود 12 سال ریاست میرحسین موسوی، جایگزین او شد که التهابات سیاسی شرایط سختی را برای رئیس جدید ایجاد می‌کرد.

استاد معلم در طول حضورش در فرهنگستان هنر گرچه همواره با مشکلات اعتباری ،گرفتاری‌ها و حساسیت‌های خاص دست و پنجه نرم کرد و همین موضوع تاثیر منفی خود را به همراه داشت، اما نگذاشت ماموریت اصلی این فرهنگستان و رسالت هنری‌اش تحت الشعاع سیاست‌بازی و جریان‌های سطحی قرار گیرد.

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی

در چنین شرایطی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور از تصمیم گیری‌های جدید برای فرهنگستان‌ها سخن می‌گوید.

محمدرضا مخبر دزفولی در گفت‌وگو با جام‌جم با اعلام پایان دوره ریاست مدیران فرهنگستان‌های چهارگانه از تصمیماتی خبر می‌دهد که بزودی در این باره اتخاذ خواهد شد.

او می‌گوید: موضوع فرهنگستان‌ها در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به آنها اعلام کرده‌ایم گزارشی از کارکرد خود در دوره گذشته تهیه و ارائه کنند و بعد هم نسبت به انتخاب روسای جدید اقدام خواهیم کرد.

مخبر دزفولی درباره شیوه و معیارهای انتخاب روسای فرهنگستان‌ها این گونه توضیح می‌دهد: روسای فرهنگستان‌ها از سوی رئیس‌جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌شوند، سپس در این شورا صلاحیت و کارنامه آنها بررسی می‌شود و به تائید اعضا می‌رسد.

زینب مرتضایی‌فرد‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها