با حضور معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت:

افتتاح بزرگترین طرح تولید طلای کشور در زرشوران

فعالیت رسمی کارخانه طلای زرشوران با حضور معاون اول رییس جمهور ، وزیر صنعت، معدن وتجارت ومقامات استانی در استان آذربایجان غربی آغاز شد.
کد خبر: ۷۳۸۶۵۴
افتتاح بزرگترین طرح تولید طلای کشور در زرشوران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران ( شاتا)؛ با راه اندازی این طرح ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از 6 تن رسید.
برپایه این گزارش ؛ زرشوران بزرگترین معدن طلای کشور و خاورمیانه است که ظرفیت تولید سالانه آن سه تن شمش با عیار 24 می باشد.
این گزارش می افزاید : میزان سرمایه گذاری در این واحد در مرحله نخست 835 میلیارد ریال و 15 میلیون و 200 هزار یورواست.
برپایه این گزارش؛ معدن طلای زرشوران برای250 تا 300 نفر به شکل مستقیم همچنین یک هزار نفر غیرمستقیم این واحد صنعتی ومعدنی ایجاد اشتغال خواهد کرد.
در این گزارش تصریح شده است : از دیگر محصولات تولیدی این واحد صنعتی ومعدنی علاوه بر شمش طلا، تولید همزمان سالانه 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ذخایر قطعی شناخته شده معدن طلای زرشوران 110 تن طالی خالص است.
براساس این گزارش، ظرفیت تولید کارخانه طلای زرشوران در فاز نخست، 3 تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه است و عیار طلای تولیدی این کارخانه 24 (99.999 درصد طلا) است.
برپایه این گزارش ؛ کارخانه طالی زرشوران را به عنوان اولین کارخانه بومی بزرگ مقیاس در سطح جهان دانست که با بهره گیری از فناوری داخلی به تولید طلا با روش شیمیایی می پردازد.
گفتنی است: مجتمع معدن طلای زرشوران در فاصله 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد .

دانش به کار رفته در کارخانه طلای زره شوران کاملا ایرانی است

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: دانش به کار رفته در احداث کارخانه طلای زره شوران تکاب کاملا ایرانی است.

مهدی کرباسیان روز شنبه در آیین بهره برداری از این مجتمع بزرگ تولیدی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، افزود: این کارخانه در نوع خود نخستین کارخانه بومی بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد تولید طلای کشور به شمار می رود.
کرباسیان از این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد فرآوری در خاورمیانه یاد کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در فرآوری طلا در این مجتمع با روش شیمیایی انجام می گیرد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بهره گیری از روش فرآوری ایرانی، موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش های مطرح دنیا شده است.
وی افزود: استفاده از این روش در حالی در معدن زره شوران توسط کارشناسان کشورمان عملیاتی شد که استفاده از روش «پی. اُ. ایکس(pox)» در شرایط تحریم غیرممکن بود.
کرباسیان با بیان این که 70 درصد از تجهیزات به کار گرفته شده در این واحد تولیدی در داخل کشور و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است، یادآور شد: عملیات اکتشاف در این معدن در سال 76 آغاز شده و در ابتدای اکتشاف ذخیره 56 تن شناسایی شد که این میزان ذخایر هم اکنون به 11 تن رسیده و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با 10 هزار متر حفاری که در دست اجراست، این میزان به 200 تن افزایش یابد.
کرباسیان با اشاره به اجرای طرح توسعه کارخانه زره شوران اضافه کرد: ظرف دو ماه آینده مطالعات طرح توسعه این مجتمع به پایان می رسد و پیش بینی می شود با اجرای طرح توسعه آن ظرفیت کارخانه طلای زره شوران به دو برابر (شش تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه) افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در زمینه فرآوری طلا در این کارخانه تمامی ملاحظات زیست محیطی به طور کامل لحاظ شده است و از نظر زیست محیطی مجوزهای لازم اخذ شده و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
کرباسیان یادآور شد: اجرای چنین طرح هایی با ریسک همراه بوده و ورود بخش خصوصی برای اجرای چنین طرح هایی بسیار سخت است و بنابراین دولت در این زمینه باید وارد عمل شود که در طی چند سال اخیر توجه دولت به توسعه سازمان هایی چون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مطلوب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها