معاون سرمایه انسانی رسانه ملی :

حذف انبوه کارکنان صداوسیما شایعه است

ساعت 20 شب گذشته، درهای مصلی بسته شد و این به معنای پایان بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات بود؛ نمایشگاهی که گفته می‌شود ممکن است دیگر برگزار نشود. مراسم اختتامیه این رویداد، با نخستین حضور رسانه‌ای محمد سرافراز به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما مقارن بود. او در این مراسم به موضوعات مختلفی اشاره کرد که از جایگاه رسانه‌ها در جهان امروز و مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را در بر می‌گرفت.
کد خبر: ۷۳۸۳۳۶

رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم، با اشاره به سابقه فعالیتی و رسانه‌ای خود گفت: از اوایل انقلاب وارد رادیو شدم، در دهه 70 کار مطبوعاتی خود را آغاز کرده و سال 73 معاونت برون‌مرزی صدا و سیما را پذیرفتم.

وی افزود: حضور من در چنین محفلــی از یک سو به منظور قدردانی از تلاش‌های رسانه‌ای در کشور است و از سوی دیگر تجدید خاطره ‌ای از دورانی که کار مطبوعاتی می‌کردم.

سرافراز افزود: ما در شرایطی به سر می‌بریم که به آن انقلاب ارتباطات می‌گویند، اما مـهم‌تر از آن، دوره‌ای است که آن، ورود به عصر پردازش اطلاعات است. در عصر پردازش اطلاعات اگر رسانه‌ای درست بهره‌برداری نکند، عقب می‌ماند. عصر پردازش اطلاعات یعنی یک رسانه افکار، عقاید و احساسات را بشناسد و آن را درک کند و بعد از آن شروع به تاثیرگذاری کند.به گزارش خبرنگار ما، سرافراز تصریح کرد: این به آن معناست که رسانه باید بداند که کجاست و چگونه می‌تواند افکار و عقاید انسان‌ها را دریافت کند آنها را بفهمد و بعد شروع به تسخیر آن کند. ما در عصــــری به سر می‌بریم که هر روز شکل جدیدی از رسانه‌ را می‌بینیم بنابراین هم رسانه ملی و هم رسانه‌های مکتوب باید جایگاه خود را درک کنند که در کجا قرار دارند و باید چه کنند؟ یکی از ویژگی‌های رسانه‌های نوین این است که برخلاف رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب قدیمی بسیار کم‌هزینه است. رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این‌که هر انسانی در روزگار ما خود به یک تولید‌کننده خبر، خبرنگار و دبیر خبر تبدیل شده است، گفت: در شرایط امروز همه درباره مسائل اظهار‌نظر می‌کنند و کامنت‌هایی که زیر خبرها می‌بینیم گاهی اهمیتش بیشتر از خود خبر است.

سرافراز عنوان کرد: رویکرد رسانه‌ها باید منطبق با شرایط روز باشد. امروز مردم آمریکا 11 ساعت از رسانه‌ها استفاده می‌کنند. مردم جهان و همین طور ایران استفاده زیادی از رسانه‌ها می‌کنند، اما شکل استفاده از رسانه‌ها فرق کرده است و حالت‌ جدیدتری مانند استفاده از فضاهای مجازی پیدا کرده است. رسانه‌های ما هم باید در جایگاهی قرار بگیرند که تولیدات خود را به این اشکال نوین مانند اپلیکیشن‌ها عرضه کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: البته استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت خود تبعاتی مانند اعتیاد رسانه‌ای دارد. امروز شاهدیم ارتباطات مجازی جای ارتباطات حقیقی را گرفته و حریم‌های خصوصی در حال نقض شدن است.

سرافراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای پیش رو گفت: امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد اما به علت زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها ممکن است به توافق نینجامد. واقعیت آن است که ما بعد از انقلاب هیچ وقت نتوانسته‌ایم به آنها اعتماد کنیم، چون همواره به تعهداتشان عمل نکرده‌اند. در حالی که ایران در یک سال اخیر به تمام تعهداتش در میزان غنی‌سازی، کاهش حجم آن و اجازه بازرسی‌ها (که بسیاری از آنها ‌رسانه‌ای نمی‌شود) عمل کرده است.

او تحریم‌های آمریکایی را ظالمانه توصیف کرد و افزود: چه ارتباطی بین مساله هسته‌ای و تحریم‌های دارویی وجود دارد؟ چه ارتباطی بین تحریم بانک مرکزی یک کشور با این موضوع هست؟ آنها در دوره‌ای سعی کردند همه شبکه‌های ما را از ماهواره‌ها حذف کنند. نه تنها شبکه‌های سیاسی و خبری مانند پرس‌تی‌وی، العالم و جام‌جم، حتی شبکه‌هایی مانند آی‌فیلم را هم حذف کردند. اما نه‌تنها با این تحریم‌ها نتوانستند مسیر انتقال پیام ما را قطع کنند، بلکه چهره واقعی خودشان را که همواره به دروغ از آزادی بیان حرف می‌زنند، نشان دادند.

در این مراسم همچنین غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم به سخنرانی پرداخت، او با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان «آزادی مسئولانه» بیان کرد: از انتخاب این عنوان بسیار خوشحالم، چون تمام حرف ما به شکل جامع در این شعار خلاصه شده است. او به معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد همایشی به این موضوع اختصاص پیدا کند تا در آن رابطه میان آزادی و مسئولیت تبیین شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از مسئولیت‌های رسانه‌ها را توجه به زبان، خط و ادبیات فارسی توصیف کرد و گفت: امروز نزد بسیاری از کشورها، ادبیات فارسی بسیار مهم‌تر از نفت و موضوعات دیگر است.

حدادعادل با بیان این‌که فرهنگستان آمادگی دارد در راستای توجه رسانه به زبان فارسی هر نوع دوره آموزشی و کارگاهی را برگزار کند، افزود: اگر رسانه‌ها به ترویج معادل‌های مصوب فرهنگستان کمک نکنند اتفاقی نخواهد افتاد. وظیفه فرهنگستان تولید لغات فارسی برای واژه‌های بیگانه و وظیفه رسانه‌ها ترویج آن است. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم در این مراسم گفت: اگر این امکان فراهم شود رسانه‌ها به صورت جمعی بر فعالیت خودشان نظارت کنند بسیاری از نگرانی‌های این حوزه رفع می‌شود.

او ادامه داد: اکنون صنف رسانه‌ای کشور به این بلوغ رسیده که به دور از تندروی‌های دوران اصلاحات و خموشی‌های دوره قبل، به این جمع بندی برسد که کف آزادی از رسیدن به سقف آزادی ویرانگر بیشتر به صلاح کشور است.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم در این مراسم به حضور و فعالیت بیش از 600 غرفه در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در کنار رسانه ها، روابط عمومی‌ها و موسسات مرتبط با کار رسانه هم در این نمایشگاه حضور داشتند. محمود دعایی، سرپرست روزنامه اطلاعات و محمد خدادی مدیرعامل ایرنا از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که اولی با زبانی طنز خاطره گفت و دومی با زبانی جدی از وظایف رسانه‌ها سخن راند.

در پایان مراسم اختتامیه حسن ذوالفقاری، رئیس گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیانیه این نهاد را برای انتخاب روزنامه‌های برتر به لحاظ پاکیزه‌نویسی قرائت کرد. در نهایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی روزنامه اطلاعات را به عنوان روزنامه‌ای که بیشترین مقالات را در زمینه توجه به زبان و ادبیات فارسی منتشر کرده انتخاب کرد و روزنامه شهروند امروز را روزنامه درست‌نویس معرفی کرد. روزنامه خبر جنوب هم در میان روزنامه‌های محلی موفق شد این عنوان را تصاحب کند.

در پایان مراسم ضمن قدردانی از نشریه شهدای اسلام و خبرگزاری دفاع مقدس، غرفه‌های شایسته تقدیر و برگزیده به شرح زیر اعلام شد:

غرفه‌های فرهنگی و هنری‌‌: شایسته تقدیر: خط خطی. برگزیده: پیک توانا، غرفه‌های عمومی و خانوادگی‌:‌‌ شایسته تقدیر: ایران پاک. برگزیده: کوک، غرفه‌های سیاسی و اقتصادی: برگزیده: مهرنامه ـ پنجره، غرفه‌های آموزشی و تخصصی: شایسته تقدیر: طره. برگزیده: پژوهش و هنر، غرفه‌های دین و اندیشه: شایسته تقدیر: ایکنا. برگزیده: رسا، رسانه‌های محلی: شایسته تقدیر: همدان پیام. برگزیده: نقد حال، موسسات مطبوعاتی: شایسته تقدیر: دنیای تغذیه ـ خانواده سبز ـ آرامش برتر. برگزیده: خراسان،روزنامه‌ها: شایسته تقدیر: آسیا. برگزیده: گسترش صنعت، معدن و تجارت، خبرگزاری‌ها: شایسته تقدیر: ایرنا. برگزیده: تسنیم

سجاد روشنی‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها