دو نفر از کارشناسان یونسکو برای بررسی محوطه باستانی شوش به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی به شمال خوزستان سفر کرده اند، آثار به جای مانده از این شهر هفت هزار ساله را مورد بازدید و ارزیابی قرار دادند.
کد خبر: ۷۳۵۷۳۴
ارزیابی کارشناسان یونسکو از محوطه های باستانی شوش

استر لاروچ (ESTHER LAROCHE) رییس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در ایران و گن تانگ (GEN TANG ) ارزیاب سازمان بین المللی بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش از باغ موزه و محوطه باستانی دیدن کردند.

فرماندار شوش در نشستی با این کارشناسان با بیان این که مردم شوش علاقه مند به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی ایران باستان هستند، گفت: باید تلاش کرد تا زمینه مشارکت هر چه بهتر مردم منطقه در حفاظت از آثار باستانی فراهم شود.

وی علاقه مندی و وظیفه ملی نسبت به حفظ میراث چند هزار ساله ایران در کنار وظیفه قانونی را مهم و ضروری دانست و افزود: در فرهنگ مردم ایران حفاظت از میراث فرهنگی همواره مورد توجه بوده زیرا این میراث فرهنگی شناسنامه هویت ملی ایرانیان است.

فرماندار شهرستان شوش بیان داشت: توجه دولت نسبت به میراث فرهنگی نشان از اهمیتی است که مردم ایران به میراث فرهنگی داشته ضمن این که در راستای تقویت صنعت گردشگری داخلی و خارجی اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.

نجاتی گفت: شهر شوش با قدمت هفت هزار ساله و وجود اثر جهانی زیگورات چغازنبیل و جاده ترانزیتی تهران، اهواز، دسترسی به راه آهن باعث شده هر ساله ده ها هزار گردشگر خارجی و میلیون ها گردشگر داخلی یه شوش سفر کرده و از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان دیدن کنند.

فرماندار شوش گفت: با توجه به علاقه مندی مردم این شهرستان به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی سازمان های مردم نهاد (NGO) و دوستداران میراث فرهنگی در کنار مسوولان انجام وظیفه می کنند.

وی همچنین به تشریح اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی محوطه باستانی شوش پرداخت و گفت: زیباسازی، رنگ آمیزی، حذف طبقات اضافه ساختمان های مجاور آثار باستانی، جمع آوری نخاله از محوطه تاریخی، تامین روشنایی، جمع آوری تابلوهای اضافه و ساماندهی میادین و پیاده روسازی از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی در پاسخ به سووال ارزیاب یونسکو مبنی بر این که ممکن است با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش درآمدی حاصل نشود، گفت: تلاش ایران برای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با هدف تقویت صلح، برادری و نوعدوستی در جهان صورت می گیرد.

محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

نیز در این نشست گفت: کارشناسان یونسکو به عنوان بازرس و ارزیاب به شوش سفر کرده اند و پس از بازدید کارشناسی، نتیجه را در قالب یک گزارش به کمیته های مربوطه ارایه می کنند.

وی افزود: مجموع گزارش های کارشناسی جمع آوری شده از محوطه باستانی شوش در اردیبهشت ماه سال آینده ارایه شده و سپس در کمیته جهانی میراث که بیش از 21 کشور در آن عضویت دارند، بررسی می شود.

وی اظهار داشت: این گزارش ها در تیرماه سال آینده در جلسه کمیته جهانی ثبت محوطه های باستانی طرح و در نهایت در خصوص ثبت جهانی این اثر باستانی تصمیم گیری خواهد شد.

بازرسان سازمان یونسکو در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش در شمال استان خوزستان از باغ موزه، قلعه شوش، شهرشاهی، شهر پانزدهم، شهرصنعتگران، کاخ آپادانا و بقعه حضرت دانیال نبی (ع) دیدن کرده و با کاشت نهال در محوطه باغ موزه شوش به سفر خود پایان دادند.

بازدید کارشناسان و ارزیابان سازمان یونسکو از محوطه باستانی شوش مقدمه ای برای ثبت جهانی این اثر باستانی به شمار می رود؛ شهر شوش نامزد ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2015 است.

پیش از این زیگورات چغازنبیل در شوش و سازه های آبی شوشتر از استان خوزستان در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده اند.

در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ وجود دارد.

شوش یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.

شوش با برخورداری از آثار باستانی منحصر به فرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها