دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: طی 35 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران از یک کشور حاشیه‌ای به یک ایران قدرتمند در همه حوزه‌های علمی و فناوری تبدیل شده و اکنون در خط مقدم پیشرفت و توانمندی‌های تأثیرگذار منطقه‌ای قرار دارد.
کد خبر: ۷۳۵۲۶۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی در دیدار با زید الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر جدید سازمان ملل، ضمن تبریک انتصاب این دیپلمات اردنی مسلمان به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که در دوران مسئولیت وی حقوق بشر ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در 35 سال گذشته را تجربه ایجاد یک نظام مدنی، سیاسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی دانست و گفت: این تجربه تاریخ ساز برای ما بسیار مهم و بزرگ است و همه کشورها بخصوص کشورهای غربی باید به این تجربه احترام بگذارند.

سرپرست هیأت عالی‌رتبه کشورمان در بیستمین نشست گروه کاری UPR ایران در ژنو، با اشاره به این‌که تجربه دموکراسی در ایران بر مبنای عقلانیت سکولار و لیبرال غرب نیست، بلکه بر پایه عقلانیت اسلامی قرار گرفته است که ریشه در فقه پویای شیعی دارد، افزود: حتی نگاهی اجمالی به کارکرد این تجربه نشان می‌دهد که در 35 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران از یک کشور حاشیه‌ای و دست‌نشانده آمریکا و دول اروپایی به یک ایران قدرتمند در همه حوزه‌های علمی و فناوری تبدیل شده است و اکنون در خط مقدم پیشرفت و توانمندی‌های تأثیرگذار منطقه‌ای قرار دارد.

لاریـــجانی گفت: ممکن است گفته شود بخش‌هایی از ساختار دموکراسی نمایندگی ما در ایران برگرفته از تجربیات دولت‌های غربی است. ما این را بخوبی می‌دانیم ولی همه اینها در چارچوب عقلانیت اسلامی تعریف شده و معنای حقیقی خود را پیدا کرده و این‌گونه است که دموکراسی بزرگ جدیدی در خاورمیانه ظهور کرده که می‌تواند الگو باشد.

لاریجانی با اشاره به این‌که موضوع حقوق بشر یکی از ابعاد توسعه مدنی ما است، گفت: طبیعتا برای ما حقوق بشر نه آمریکایی است و نه غربی بلکه منطق خود را در همین فضای عقلانیت اسلامی پیدا می‌کند و بنابراین اهتمام ما به مساله حقوق بشر یک مساله حاشیه‌ای نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همکاری با نهادهای بین‌المللی، شامل تعامل سازنده، همکاری‌های محتوایی و جهانشمولی چند فرهنگی است.وی نظرات خود را درباره فرآیندهای بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر مطرح و ابراز امیدواری کرد که در دوران مسئولیت کمیسر جدید، حوزه فعالیت‌ها میان جمهوری اسلامی و کمیساریای عالی حقوق بشر گسترش پیدا کند.

در این دیدار زید الحسین، دیپلمات پنجاه ساله اردنی که اولین مسلمان عربی است که در بالاترین پست سازمان ملل منصوب شده ضمن استقبال از اهتمام ایران در همکاری با شورای حقوق بشر و فرآیند بررسی دوره‌ای جهانی (UPR) گفت: در دنیای امروز باید به رنج انسان‌ها از هر نژاد و مذهبی که هستند حساس باشیم و در بحث بررسی وضع حقوق بشر کشورها نباید صرفا روی نقاط منفی تمرکز کرد و باید نقاط مثبت و تلاش‌های انجام شده را مد نظر قرار داد.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه از این‌که هیأت جمهوری اسلامی در رسیدگی به مباحث و حتی انتقادها با سعه صدر عمل کرده است استقبال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها