محققان «مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل» نسخه اصلاح‌شده‌ای از نوعی باکتری خاکی ارائه داده‌اند که واکنشی ضدتوموری را در موش‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۷۰۶۹۰۸
درمان سرطان با تزریق نوعی باکتری خاکی

باکتری «Clostridium novyi novyi» در حالت معمول موجب بروز عفونت‌هایی می‌شود که به بافت آسیب می‌رساند.

با این حال نسخه اصلاح‌شده جدید می‌تواند در درمان سرطان کارآمد باشد و تکمیل‌کننده شیوه‌های پیشین با هدف ارائه درمان هدفمند رشد تومورهای سرطانی خواهد بود.

میکروب «C. noyvi» برای زندگی به محیط‌هایی با اکسیژن پایین متکی است و این امر آن را برای هدف‌ قراردادن سلول‌های تومورهای نیازمند اکسیژن به کاندیدایی مناسب تبدیل می‌کند.

تیم تحقیقاتی، باکتری مزبور را برای حذف یکی از ژن‌های تولیدکننده سم و ایمن‌ کردن آن جهت کاربردهای درمانی اصلاح و سپس اثراتش را بررسی کرد.

موش‌هایی که تومورهای مغزی در آن‌ها کاشته شده بودند، نخستین سوژه‌هایی بودند که
«C.novyi-NT» را به صورت تزریق دریافت کردند.

تیم علمی دریافت این باکتری‌ می‌تواند سلول‌های تومور را از بین ببرد و سلول‌های سالمی را که در فاصله چند میکرومتری از سلول‌های سرطانی قرار داشتند، دست نخورده رها کند.

موش‌هایی که با باکتری اصلاح‌شده مزبور درمان شدند، از زمان کاشت تومور 33 روز بیشتر عمر کردند اما موش‌هایی که درمان نشده بودند، به طور متوسط 18 روز زنده ماندند. اثر مثبت این باکتری روی سگ‌ها و انسان‌ها نیز مثبت گزارش شد.

بررسی اثرات تزریق‌ باکتری مزبور در انسان‌ها هنوز ادامه دارد و دانشمندان امیدوارند بتوانند آن را با اشکال سنتی درمان از قبیل شیمی‌ درمانی ترکیب کنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها