رییس پلیس راه استان قزوین هشدار:

ترمز ناگهانی در جاده های خیس ممنوع

رییس پلیس راه استان قزوین نسبت به پدیده هیدروپلنینگ در رانندگی هنگام بارندگی و افزایش آمار سوانح جاده ای هشدار داد و به رانندگان توصیه کرد در جاده های خیس هرگز به یکباره ترمز نکنند.
کد خبر: ۷۲۸۶۵۲
ترمز ناگهانی در جاده های خیس ممنوع

سرهنگ بهرام زینلی گفت: پدیده هیدروپلنینگ و تشکیل لایه ای از آب بین لاستیک خودرو و سطح جاده موجب کاهش اصطکاک بین چرخ خودرو با آسفالت می شود.

وی افزود: هنگامی که خودرو در جاده خیس و آب گرفته حرکت می کند، تیغه ای از آب در جلوی چرخ ها جایی که لاستیک خودرو با جاده تماس پیدا می کند بوجود می آید، حال اگر لاستیک ها وضع خوبی داشته باشد، در سرعت پایین تیغه آب را به اطراف تخلیه می کند و اجازه می دهد لاستیک ها با آسفالت در تماس بوده و اصطکاک بیشتری هنگام ترمز یا پیچیدن خودرو با آسفالت داشته باشد.

رییس پلیس راه استان قزوین گفت: اما زمانی که لاستیک ها صاف و سرعت بالا باشد آب تخلیه نشده و لاستیک ها سوار بر آن می شود و تماس خود را با سطح جاده از دست می دهد که در این حالت پدیده هیدروپلنینگ حاصل می شود.

وی افزود: هر چه میزان آب در جاده و سرعت خودرو بیشتر باشد احتمال رخ دادن این پدیده بیشتر می شود زیرا در سرعت های پایین آب به راحتی به اطراف پاشیده می شود ولی در سرعت های بالاتر پاشیدن تیغه آب به اطراف مشکل تر و لاستیک خودرو سوار بر سطح آب جاده می شود لذا حرکت حداکثر 70 کیلومتر در هنگام بارندگی، رعایت فاصله طولی با خودرو مقابل، پرهیز از سبقت بی مورد و کاهش سرعت در پیچ های جاده ای از نکات مهمی است که رانندگان باید رعایت کنند.

سرهنگ زینلی به رانندگان توصیه کرد، هنگام سفر در مواقع بارندگی در همان مسیری که خودرو مقابل حرکت می کند، رانندگی کرده و قبل از آغاز سفر بازدید فنی خودرو را فراموش نکنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها