جام جم کلیک گزارش می دهد

افتتاح الکامپ 2014 با حواشی فراوان

گزارشی از پانزدهمین دوره نمایشگاه تلکام

نمایش پایان انحصار

نمی‌توان به پیشرفت عرصه فناوری اطلاعات ایران و همگام شدن آن با سایر دنیا امیدوار بود، اما بی‌تفاوت از کنار نمایشگاه مهمی نظیر تلکام گذشت؛ نمایشگاهی تخصصی که هدف از برپایی آن به نمایش گذاشتن دستاوردهای مخابراتی و ارتباطی داخل و خارج کشور بوده و مکانی است تا شرکت‌های دولتی و خصوصی به تبادل اطلاعات فنی ـ بازرگانی بپردازند، ضمن این‌که محلی باشد برای آشنایی صاحبان صنایع و پژوهشگران و دست‌اندرکاران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری روز.
کد خبر: ۷۲۷۰۱۴
نمایش پایان انحصار
نمی‌توان به پیشرفت عرصه فناوری اطلاعات ایران و همگام شدن آن با سایر دنیا امیدوار بود، اما بی‌تفاوت از کنار نمایشگاه مهمی نظیر تلکام گذشت؛ نمایشگاهی تخصصی که هدف از برپایی آن به نمایش گذاشتن دستاوردهای مخابراتی و ارتباطی داخل و خارج کشور بوده و مکانی است تا شرکت‌های دولتی و خصوصی به تبادل اطلاعات فنی ـ بازرگانی بپردازند، ضمن این‌که محلی باشد برای آشنایی صاحبان صنایع و پژوهشگران و دست‌اندرکاران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری روز.
با توجه به این تفاصیل، تلکام نمایشگاهی است که سالن‌ها و غرفه‌های آن کمتر برای عامه مردم جذابیت دارد و محصولات و خدماتی در آن به نمایش گذاشته می‌شود که بازار هدف آن شرکت‌ها و کسب و کار‌ها است. با این حال، اتفاقاتی که در این نمایشگاه می‌افتد ارتباطی مستقیم با تجربه مردم دارد که قرار است به عنوان کاربر از امکانات و فرصت‌های فناوری اطلاعات در کشور بهره‌مند شوند.

نمایشگاه ایران تلکام امسال برای پانزدهمین سال با حضور 68 شرکت خارجی و حدود 210 شرکت داخلی از چهاردهم تا هفدهم مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. از همان ابتدا رشد تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته نشاندهنده مساعد‌شدن فضای کسب و کار عرصه فناوری اطلاعات کشور و رغبت خارجی‌ها برای حضور در آن بود.

همچون سال گذشته صحبت‌های وزیر در روز افتتاحیه این نمایشگاه جالب توجه بود؛ وی در مورد کندی سرعت برنامک وایبر که به دلیل استفاده از نرم افزار فیلترینگ هوشمند به وزارت ارتباطات نسبت داده می‌شود، گفت: از نظر ما هیچ کندی روی سرعت وایبر به وجود نیامده و این‌که می‌گویند ما قصد کندکردن این نرم افزار را داریم به هیچ وجه درست نیست. وی افزود: البته از نظر منافع اقتصادی اگر قرار باشد فعالیت‌های وایبر ادامه داشته باشد درآمدهای ما کم می‌شود، اما با این حال از سوی ما اعمال فشار خاصی روی این شبکه ایجاد نشده و وزارت ارتباطات، ارتباطی با کند شدن سرعت دسترسی به این برنامک ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خدمات شرکت‌های اینترنتی اظهار کرد: با پیگیری‌های ما این شرکت‌ها موظف به ارائه تخفیف 20 درصدی به مردم شده‌اند و کیفیت آنها نیز به نسبت گذشته کمی بهبود پیدا کرده است. اما همچنان این شرایط برای ما راضی کننده نیست و ما به مردم اعلام کرده‌ایم که می‌توانند شکایات خود را نسبت به کیفیت سرویس و اختلالات از طریق سامانه تلفنی 195 اطلاع‌رسانی کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تمام شبکه‌های اجتماعی که مردم از آن استفاده مناسب دارند باید در خدمت مردم باشند. از نظر اقتصادی نیز وزارت ارتباطات باید مدعی باشد که استفاده از این نرم افزارها در درآمد این وزارتخانه تاثیر می‌گذارد که در این زمینه نیز ما مدعی نیستیم که با وجود استفاده از این نرم افزارها درآمدمان کم شود.

در تلکام امسال 12 سالن به این نمایشگاه اختصاص داده شده بود که در این میان نیمی از آن به صورت اختصاصی در اختیار اپراتورها و ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. یکی از جالب ترین موضوع‌ها در این نمایشگاه بحث سیستم عامل لینوکس بود که دولت قصد دارد تمام وزارتخانه‌ها را مجبور کند به‌جای ویندوز از این سیستم استفاده کنند.

باز هم در نمایشگاه امسال سرویس آی.پی مدیا به چشم می‌خورد؛ سرویسی که از طریق خطوط تلفن و اینترنت پر سرعت (ADSL) بدون مصرف حجم ترافیک برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما را به صورت زنده و آرشیوی برای کاربران خود که حق اشتراک ماهانه پرداخت می‌کنند، پخش می‌کند. این سرویس شرکت دیگری در سال گذشته رونمایی شد، اما در تلکام امسال توسط یک شرکت جدید که وابسته به مخابرات است دوباره مطرح شد.

در تلکام امسال غرفه‌هایی از برخی شرکت‌های فناوری ارائه‌دهنده خدمات بانکی نیز به چشم می‌خورد که تمرکز خود را روی کدهای دستوری (USSD) گذاشته بودند تا طیف بالایی از مشتریان را با امکانات غیرحضوری و دیجیتالی پیوند بزنند. ظاهرا با استفاده از این کدها کارهای جدید و جالبی همچون خرید و فروش کالاهای دست دوم را می‌توان انجام داد.

در سالن دیگری غرفه‌ای نسبتا مجلل از سرویسی نوپا وجود داشت که ادعا می‌کند می‌خواهد بزرگترین مجموعه از اپلیکیشن‌های ایرانی و غیر ایرانی را برای کاربران اندرویدی به ارمغان آورد. باید دید آیا این سرویس هم مانند نمونه‌های پیش از خود خواهد بود یا خیر، زیرا تاکنون رقبای دیگری هم شکل گرفته‌اند که قصد داشته اند یک‌شبه جا پای کافه بازار بگذارند و به مرجع برنامک‌های اندرویدی تبدیل شوند.

در میان شرکت کنندگان سازمانی تلکام امسال، ایرانیان نت به عنوان اپراتور چهارم کشور قابل توجه بود. این شرکت قصد دارد با ایجاد شبکه فیبر نوری در سرتاسر کشور کابل‌های نوری را به در خانه مشترکان برساند و به گفته خود سرویس‌های جدید و سرعت حداقل 20 مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. ظاهرا مجوز این شرکت از سال 90 صادر شده، اما تاکنون خدمات آن در خانه مردم دیده نشده است. با توجه به شکست انحصار اپراتور سوم و باز شدن فضای زیرساخت ارتباطی باید منتظر بود و دید آیا می‌توانیم اینترنت پرسرعت فیبر نوری را نیز تجربه کنیم یا خیر. از سوی دیگر در تلکام امسال از همان ابتدای ورود به فضای نمایشگاه هیاهوی اپراتورها - چه بصری و چه‌صوتی - با دریافت مجوز ارتقای شبکه به نسل‌های بالاتر شور و شوق متفاوتی داشت. همراه اول با دو سالن به تلکام امسال آمده بود و مانور زیادی روی سرویس‌های جدید اینترنت پرسرعت خود داشت. در میان خدماتی که این شرکت به نمایشگاه آورده بود، نخستین شبکه اجتماعی هنرمندان ایران با نام «شبکه ستاره‌ها» جالب توجه بود که با حضور برخی از هنرمندان رونمایی شد. این شبکه اقدام به انتشار اخبار هنرمندان می‌کند و مزیت آن این است که هیچ واسطه‌ای بین هنرمند و مردم وجود ندارد و هواداران به طور مستقیم با هنرمندان مورد علاقه خود می‌توانند ارتباط داشته باشند.

در طرف دیگر ایرانسل نیز همچون سال‌های پیش با غرفه اختصاصی خود و فضاهای بیرونی به تلکام آمده بود. طراحی غرفه‌های ایرانسل نوید توجه ویژه این اپراتور به نسل سوم و چهارم شبکه‌ای را می‌داد که به تازگی از انحصار درآمده است. انواع مودم‌های جیبی و قابل حمل اینترنت پرسرعت نسل جدید که پوشش آن به‌سرعت در سطح کشور در حال گسترش است و همچنین دستگاه‌هایی که به مردم اجازه می‌داد تا خود تجربه نزدیک داشته باشند، نشاندهنده این نکته بود. به غیر از نسل بالاتر این اپراتور سرویس‌هایی مانند بازیک (فروشگاه بازی‌های موبایلی)، زوم (برنامک دریافت محتوای تصویری توسط سیمکارت) و نشان (برنامک واقعیت افزوده مبتنی بر مکان) از دیگر دستاوردهای این اپراتور بود.

در کنار دو اپراتور قدیمی که به تازگی موفق به ارتقای شبکه خود به نسل‌های بالاتر شده‌اند، رایتل - که زمانی انحصار 3G را به دست داشت - دیدنی بود. این شرکت در سالن 8 و 9 تلکام امسال برخلاف سال‌های گذشته در یک غرفه بزرگ در کنار غرفه شرکت‌های دیگر حاضر شده بود، مثل تلکام چهاردهم که رنگ بنفش را به محیط غالب کرده بود دیگر رنگ و لعابی نداشت و بی سر و صدا بدون دستاوردی چشمگیر هزار روزه شدن خود را جشن می‌گرفت.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها