این روزها کشاورزان شهرستان سیروان مشغول برداشت برنج محلی عنبربو به عنوان یکی از محصولات تولیدی مهم استان ایلام و حتی غرب کشور هستند و این محصول باعث رونق و اشتغال در مناطق روستایی در این شهرستان و استان شده است.
کد خبر: ۷۲۴۵۰۴
بوی برنج محلی در ایلام پیچید

به گزارش مهر، کشت برنج که از گذشته تاکنون جایگاه خاص در بین مردم استان ایلام داشته است، امروز نیز همچنان رونق دارد و به خصوص در مناطق پر آب استان مثل شهرستان سیروان از رونق و اشتغال خوبی برخوردار است.

برنج عنبربو امروز به یک نامی آشنا در کشور تبدیل شده و همه این برنج محلی را به اسم استان ایلام و شهرستان سیروان می شناسانند چراکه معدن اصلی این برنج در این شهرستان قرار دارد و کیفیت برنج این مناطق از دیگر مناطق بالاتر است.

این شهرستان قطب نخست برنج محلی در غرب کشور است که در سال زراعی جاری حدود سه هزار تن برنج از شالیزارهای این شهرستان برداشت می شود و بیش از 95 درصد از برنجهای کاشته شده در استان ایلام محلی هستند. مردم ایلام هم به برنجهای محلی بخصوص برنج شهرستان شیروان چرداول بیش از برنجهای دیگر علاقه دارند.

از برنج محلی در غذاهای محلی نیز استفاده می شود که مردم ایلام معتقد هستند که این برنج مزه ای خاص به غذاهای محلی می دهد و بخش عمده‌ای از محصول تولیدی برنج در بازارهای داخلی استان ایلام مصرف و مازاد آن به استان‌های همجوار حمل می‌شود.

این برنج دارای طعم خاص و بوی دل انگیز است و مردمان این دیار سالهای سال است که با پخت آن آشنایی کامل دارند و حتی این برنج در استانهای دیگر کشور به وِیژه بازار بزرگ تهران دارای فروش فوق العاده ای است.

این منطقه با داشتن منابع غنی،معادن، آب فراوان، قابلیت‌های بالای کشاورزی و دامپروری، جاذبه‌های گردشگری و غیره متأسفانه به‌دلیل کمبود امکانات زیربنایی و نبود اشتغال، صنایع و شهرک‌های صنعتی با پدیده مهاجرت جوانان به دیگر مناطق کشور مواجه است.

این منطقه از مستعد‌ترین مناطق این استان در زمینه فعالیت‌های کشاورزی است چراکه وجود رودخانه‌های دائمی سیمره و شیروان و همچنین خاک و آب و هوای مناسب می‌تواند پشتوانه محکمی برای توسعه کشاورزی این منطقه باشد.

شهرستان سیروان امروزی یکی از مناطق تابعه غرب ایران است این منطقه در شمال شرق استان ایلام و در حدود 100 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد و یکی از حاصلخیزترین مناطق این استان است از عواملی که به حاصلخیزی این منطقه کمک کرده عبور رودخانه سیمره از شرق این منطقه ‌است که در تمام فصول سال دارای آب فراوانی است.

آغاز برداشت برنج در سیروان

حاجعلی پورمحمد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان در گفت​وگو با مهر با اعلام این خبر گفت: کار برداشت برنج در سطح یک هزار و 50 هکتار از اراضی آبی این شهرستان آغاز شده که سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و ارقام کاشت شده از نوع عنبر بو محلی است.

وی بیان داشت: دو هزار هکتار از اراضی شهرستان سیروان به کشت انواع محصولات کشاورزی اختصاص دارد که هزار هکتار از آن مربوط به برنج است که عمدتا برنج عنبربو است.

این مسئول بیان داشت: برداشت برنج عنبربو در مناطق مختلف شهرستان سیروان از جمله سرابکلان، لرینی، گوراب سفلی و علیا، چگنی، لالا، اسلامیه، فاطمیه، شوراب خانعلی، هیوند و چندین روستای دیگر آغاز شده است و بوی خوش آن در این مناطق فضای عطرآگینی را ایجاد کرده است و برنج عنبربو یکی از تولیدات مردمان این دیار است که سالهای سال است کاشت آن در استان ایلام شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان افزود: پیش بینی از این میزان سطح زیر کشت سه هزارو 360 تن برنج برداشت شود.

وی بیان داشت: شهرستان سیروان با تولید متنوع محصولات کشاورزی یکی از قطبهای اصلی کشاورزی استان و قطب اصلی تولید برنح محلی در غرب کشور است که برنج عنبربو نیز سرآمد آن است.

پورمحمد عنوان کرد: سالانه برای تعداد دو هزارو 100 نفر در تولید برنج اشتغالزایی شده است و بخش عمده‌ای از برنج تولید شده در بازارهای داخلی استان ایلام مصرف و حدود 30 تا 40 درصد آن به استان‌های هم‌ جوار حمل می‌شود.

وی تصریح کرد: نوع عنبربو به دلیل عطر و طعم بی نظیر آن در شهرستان سیروان رونق خوبی دارد و در کشور معروف شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان بارندگی های مناسب، افزایش آب های سطحی زیرزمینی و آموزش های متناسب به کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی را از عمده ترین عوامل افزایش برداشت برنج در این شهرستان برشمرد.

پورمحمد با اشاره به زمین های مرغوب برای کاشت برنج محلی در این شهرستان یادآور شد: یک سوم برنج استان در شهرستان سیروان تولید می شود و کار برداشت برنج در این شهرستان توسط پنج دستگاه کمباین انجام می شود.

وی با بیان این که قسمت اعظم ظرفیت‌های این منطقه در زمینه کشاورزی هنوز به فعلیت نرسیده است،ادامه داد: از مهمترین اقدام‌ها برای تقویت بخش کشاورزی ساخت ایستگاه پمپاژ روی رودخانه سیمره برای آبیاری اراضی دشت حاصلخیز سیروان است که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

وجود آب فراوان و چشمه های جوشان و رودخانه خروشان در این شهر یاد آور همزادی توأم آب و آبادی در ایران و تلفیق معماری خاص و با شکوه با آب مظهر پاکی و زایش و زندگی است.

شهرستان سیروان از مراکز مهم تولید برنج در استان ایلام بوده و آوازه مرغوبیت برنج عنبربو و شمشیری آن نه تنها در این استان بلکه در سطح ملی مطرح است و دیگر محصولات کشاورزی این منطقه گندم، جو،عدس،انار، خیار، هلو، شلیل، گوجه سبز، انگور، زیتون و محصولات صیفی کاری است.

در کنار کاشت برنج عنبربو که شاخص ترین محصول این شهرستان است، کشاورزان سیروانی به باغداری و زراعت نیز توجه ویژه ای دارند.

شهرستان سیروان در استان ایلام به خاطرداشتن آب و هوای مطلوب و زمین های حاصلخیز یکی از شهرستان های مستعد در زمینه تولید محصولات کشاورزی است که سالانه محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار عرضه می کند و یکی از قطب های اصلی کشاورزی در استان به شمار می آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها