وزیر جهاد کشاورزی از واردات بی‌رویه 2.5 میلیون تنی برنج در سال گذشته انتقاد کرد و گفت:‌ امیدواریم با اجرای درست قانون انتزاع مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی، از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی جلوگیری شود.
کد خبر: ۷۲۱۹۷۷

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در جمع اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز اظهار کرد: یکی از مزایای اجرای قانون انتزاع، در راستای بهبود تراز منفی بخش کشاورزی است؛ زیرا سال گذشته با وجود این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سالانه حداکثر به یک میلیون و صد هزار تن واردات برنج نیاز داریم، بیش از 2.5 میلیون تن واردات با تعرفه 10 درصدی صورت گرفت.

وی افزود: امیدواریم با اجرای درست قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی بتوانیم ضمن سیاستگذاری‌های کلان مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی، در راستای بهبود تراز منفی تجاری بخش کشاورزی اقداماتی را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا همان قانون انتزاع، شبکه توزیع و اصناف هیچ ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارند که البته اگر ماهیت قانون درست است یا نیست این موضوع فعلا این گونه مقرر شده و درصدد هستیم مراحل نهایی قانون انتزاع نیز تکمیل و اجرایی شود.حجتی گفت: پیش از قانون انتزاع شاهد بودیم که ناگهان چند کشتی از یک محصول در گمرکات کشور تخلیه و وارد می‌شد که باعث دمپینگ محصولات کشاورزی مانند برنج می‌شد.

وی افزود: به دنبال این نیستیم که به عنوان مثال آلبالو و گیلاس در فلان خیابان کیلویی چند تومان است. اما بحث اساسی که دنبال می‌کنیم تکمیل و ساماندهی زنجیره تولید از پیش تا پس از تولید است زیرا با ساماندهی این زنجیره بازار نیز اصلاح می‌شود.

انتقاد از مدیریت منابع آبی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد موضوع آب است که باید بتوانیم با برنامه‌ریزی و بتدریج شرایط کشور را از حالت بحرانی کنونی خارج کنیم اما از نظر حقوقی و قانونی موضوع بحران آب بر عهده مدیریت منابع آبی است که ربطی به بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

حجتی ادامه داد:‌ این درحالی است که طی سال‌های گذشته مدیران منابع آبی کشور با وجود مجوز برای حفر چاه‌ها و از‌بین بردن قنات‌های کشور همواره به بخش کشاورزی هجوم می‌آوردند و این بخش را متهم می‌کردند. اما اگر بیلان سفره‌های زیرزمینی منفی شده است چه با مجوز و چه بی‌مجوز مدیریت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. همان‌هایی که این شرایط را به وجود‌ آوردند می‌گویند کشاورزی مقصر است.

وی با توجه به صحبت‌های اعضای خانه کشاورز مبنی بر پرداخت حق کشاورزان در راستای کاهش سهم آنها از چاه‌های مجوزدار گفت:‌ اگر سهم برداشت کشاورزان از چاه‌های دارای مجوز کاهش پیدا می‌کند باید حق و حقوق آنها پرداخت شود که اکنون به دنبال اجرایی شدن این قانون هستیم اما بهترین راه‌حل برای حل مشکل آب الگوبرداری از شهرستان‌های موفق مانند نیشابور است که توانسته‌اند منابع آبی خود را به کمک کشاورزان مدیریت کنند. وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: دنبال وارد شدن ‌آب از کشورهای شرقی و غربی مانند تاجیکستان نباشید زیرا اگر تاجیکستان آب در اختیار داشت دریاچه‌های خود را که شرایطی بهتر از دریاچه ارومیه ندارند، تقویت می‌کرد اما در این زمینه طرح راستی‌آزمایی آب تاجیکستان به دولت پیشنهاد شده که در قالب این طرح باید ببینیم آیا تاجیکستان حاضر است سهم صد میلیون مترمکعبی آب خود از سد دوستی واقع در مشهد را به ایران بدهد یا خیر که البته امیدی به آن وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها