رییس جمهوری در تشریح سفر به نیویورک و استراخان

روحانی: دیدار ما و کامرون به درخواست انگلیس بود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر این که انگلیسی​ها عاملان اصلی اشغال فلسطین بودند گفت: انگلیسی‌ها با این گونه رفتار و اظهارات برای چندمین بار اشتباه می‌کنند.
کد خبر: ۷۲۳۲۳۰
انگلیسی​ها عاملان اصلی اشغال فلسطین بودند

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس علیه ملت ایران، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همان موضعی است که مجلس شورای اسلامی و سخنگوی وزارت خارجه یکپارچه مطرح کرده‌اند.

وی افزود: مردم ایران از برخوردهای نامطلوب و غیردوستانه و بعضا خصمانه انگلیسی‌ها سابقه طولانی دارند. البته نه تنها مردم ایران چنین سابقه‌ای از انگلیسی‌ها دارند، بلکه جهان اسلام خاطره خوبی از رفتار انگلیسی‌ها در طی قرون اخیر و معاصر ندارد.

انگلیسی​ها عاملان اصلی اشغال فلسطین بودند

ولایتی با بیان اینکه انگلیسی‌ها از عاملان اصلی اشغال فلسطین بودند، تاکید کرد: قبل از اینکه فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها در بیاید، در اعلامیه بالفور وعده آن را دادند، بنابراین بانی اصلی اشغال فلسطین که مهمترین مسئله جهان اسلام است، انگلیسی‌ها هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنها از یک سو درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان را می‌کنند و رئیس‌جمهور کشورمان همان‌طور که برای بنده شب گذشته نقل کردند، در این ملاقات بسیار قاطع برخورد کرده و از طرف دیگر برای خوشایند آمریکایی‌ها حرف‌های نامربوطی می‌‌زنند که لایق خودشان است.

ولایتی با بیان اینکه انگلیسی‌ها با این گونه رفتار و اظهارات برای چندمین بار اشتباه می‌کنند، افزود: خودشان نفوذی ندارند. در زمانی از نخست‌وزیر سابق انگلیس پرسیده بودند که می‌گویند شما دست‌آموز آمریکایی‌ها هستید، در صورتی که او انکار نکرد و گفت که بله ما از امکانات آمریکایی‌ها در حرکات بین‌المللی خودمان استفاده می‌کنیم، بنابراین ما این را به آنها می‌گوییم و تذکر می‌دهیم که امروز دیگر این کشتی سیاست منطقه‌ای آمریکایی‌ها به گل نشسته و ‌آنها نمی‌توانند به این امیدوار باشند که به کشتی به گل نشسته آمریکا سوار شوند و در منطقه مانور دهند. آنها هر چقدر این کارها را بکنند مردم ما در باورهای خودشان نسبت به بدخواهی مسئولان انگلیسی راسخ‌تر می‌شوند.

وی اظهار داشت: موضع مردم ایران یکپارچه محکومیت اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارزیابی‌اش از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، گفت: به اعتقاد بنده سفر مثبت و سازنده‌ای بود. مواضع آقای روحانی در رابطه با مسائل هسته‌ای بسیار قاطع و روشن بود.

وی افزود: بنده معتقدم سفر رئیس‌جمهور به آستراخان و حضورش در اجلاس کشورهای ساحلی دریایی خزر مهم بود، زیرا در این اجلاس برای اولین بار راجع به حقوق کشورهای ساحلی دریای خزر موافقت نامه‌ای جدی توسط سران کشورها امضا شد. براساس این توافقت‌نامه قرار شد حدود امنیتی کشورهای منطقه 15 مایل حدود امنیتی سواحل کشورها باشد و از طرفی نیز 10 مایل هم برای کشتیرانی جهت ماهیگیری و به طور مساوی انجام شود که به اعتقاد بنده این سفر با اینکه یک روزه بود و از قبل نیز مقدماتش فراهم شده بود، سفر موفقیت‌آمیزی بود.

ولایتی با بیان اینکه هر دو سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و آستراخان را موفقیت‌آمیز می‌دانیم، گفت: با آنچه نخست‌وزیر انگلیس بیان کرد پاسخش را هم از سوی مجلس ایران به طور یکپارچه و بدون استثنا که نماینده مردم ایران هستند، گرفت و از سوی وزارت امورخارجه نیز مطرح شد.

وی در پاسخ به این سوال که شما امضای توافق‌نامه امنیتی افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: آنچه مسلم است ما با اینکه کشورهای اسلامی محل نفوذ کشورهای بیگانه باشند هیچ موافقتی نداریم، اما آمریکایی‌ها فشارهای زیادی به مردم و حکومت‌های افغانستان وارد کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقای کرزای در آخرین سخنرانی خودش به حکومت جدید سفارش کرد که مراقب آمریکایی‌ها و متحدان غربی‌اش باشند.

ولایتی با بیان اینکه روابط ایران با افغانستان روابط بسیار دوستانه و برادرانه و براساس حسن همجواری است، گفت: خوشحالیم از اینکه بالاخره دولت این کشور تشکیل شد و اتفاقی که بین رئیس‌جمهور و آقای عبدالله معاون اول این کشور پیش آمد، اتفاق مبارکی بود و این اتحاد بین پشتوها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها، سنی‌ها و شیعیان، یک اتفاق و وحدت مبارکی است که امیدواریم این دولت جدید بتواند بیش از پیش بر مشکلات افغانستان فائق آید.

وی در مورد مذاکرات هسته‌ای کشورمان در نیویورک، گفت: مذاکره ادامه پیدا می‌کند و ایران طرفدار مذاکره است، اما از اصول خودش هم کوتاه نمی‌آید و آنچه در نیویورک انجام شده مانند گذشته این بوده که مذاکره‌کنندگان ما که مورد اعتماد مقام معظم رهبری و ملت ایران هستند، بر مواضع حق ایران تاکید کردند و طرف مقابل هم بر مواضع خودش استوار است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این موضوع که آنها این‌طور تصور کنند که با فشار اقتصادی و یا کش دادن مذاکرات بتوانند ایران را وادار کنند تا از مواضع و اصول حقه خودش عقب‌نشینی کند، این خیال خامی بیش نیست و هفته آینده هم مجددا آقای ظریف راهی مذاکرات می‌شود که امیدواریم با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده بتوانیم مذاکرات را به پیش ببریم ولو اینکه طولانی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها