جام جم آنلاین از پدیده های منحصربفرد سال میلادی گزارش می دهد

دوگانه وحشت در سال 2014

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی به ضرورت تشکیل لئتلافی شبیه تشکیلات مبارزه با داعش برای مقابله با ابولا اشاره کرد.
کد خبر: ۷۲۱۷۱۳
ائتلاف آمریکایی؛ این بار مقابل ابولا

جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست دستورکار امنیت بهداشت جهانی در واشنگتن، به بحران شیوع بیماری ابولا پرداخت و گفت همه می دانند که اگر ما اقدامی هماهنگ و مداخله ای قابل توجه نداشته باشیم و کشورها اقدامی فوق العاده و سریع نداشته باشند، این بیماری ممکن است از کنترل خارج شود. این یک هشدار بیهوده نیست.

جان کری گفت ما می دانیم که شیوع این بیماری، امروز ما را نه فقط با یک بحران بهداشتی جهانی مواجه کرده بلکه یک بحران انسانی و امنیتی را نیز پیش روی ما قرار داده است. شیوع این بیماری، تا کنون لیبریا، سیرالئون و گینه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این کشورها را با پیامدهای مهم اقتصادی و راهبردی مواجه کرده است.

اگر به این مشکل رسیدگی نشود، ابولا ظرفیت آن را دارد که عامل بی ثباتی شود که ما نظیر آن را از زمان جنگ داخلی لیبریا تا کنون ندیده ایم. به این علت است که ما ناگزیر هستیم اقدام کنیم.

کری گفت شدت شیوع این بیماری ، یک نشانه از توسعه نابرابر جهانی - نابرابری در ارائه خدمات بهداشتی ، فقر شدید و سیستم های بهداشت عمومی فرسوده- است.

از این رو ما در کوتاه مدت به مهار فوری بیماری و در بلندمدت به کمک به کشورهایی نیاز داریم که بیشترین آسیب را دیده اند تا سیستم ها و زیرساخت های بهداشتی خود را به نحوی بازسازی کنند که بتوانند از بیماری عفونی بعدی جلوگیری کنند یا آن را سریعا شناسایی و مهار کنند.

جان کری گفت شیوع این بیماری هزینه اقتصادی سنگینی برای کشورهای آفریقایی داشته است، کشورهایی که سال ها در مسیر بهبود و رونق اقتصادی قرار داشتند ، اکنون با میلیون ها دلار زیان اقتصادی ناشی از بسته شدن مرزها، لغو پروازها و توقف ورود گردشگران به کشورهایشان درگیر هستند.

کری گفت ماموریت ما، امروز در اینجا و در روزهای پیش رو روشن است. ما نخست باید شیوع این بیماری را کنترل کنیم.

وی افزود: اوباما در این خصوص قاطعانه و به شکل مقتضی عمل کرده است. ما پیش از این،حدود چهار هزار سرباز را در غرب آفریقا مستقر کرده ایم، و سرگرم اعزام ماموران بهداشتی خود هستیم. ما یک مرکز فرماندهی نظامی در لیبریا ایجاد کرده ایم. ما یک پل هوایی برای انتقال امدادگران و خدمات درمانی به غرب آفریقا ایجاد کرده ایم. ما هزاران مامور بهداشتی را آموزش می دهیم و بسته های اطلاعاتی را بین خانواده ها توزیع می کنیم. ما همچنین با نیجریه و سنگال که از جمله کشورهای درگیر با بیماری ابولا هستند، همکاری داریم.

کری افزود: اقدام بعدی بسیج کردن تلاشی بین المللی نظیر تلاش برای مقابله با دولت اسلامی، (داعش) است. این بیماری هیچ مرزی را نمی شناسد و مهار آن به ائتلافی بین المللی نیاز دارد. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها