شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۲۱۱۴۶
تهرانی‌ها بیشتر آب چاه می‌خورند

کیهان: ایدئولوژی داعش در آستین دوستان آمریکاست

کیهان نوشت: اوباما اگر در ادعای مبارزه با ایدئولوژی داعش صادق است باید سراغ دولت‌هایی نظیر عربستان سعودی برود.وبسایت شبکه العالم با طرح این موضوع نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به آغاز حمله کشورش با همراهی برخی از کشورهای عربی به مواضع داعش در سوریه، ادعا کرد که باید ایدئولوژی داعش را نیز نابود کرد.اوباما گفت: حملات هوایی آمریکا و متحدان عرب آن به مواضع گروه داعش در سوریه پیام واضحی به جهان دارد، با این محتوا که جهان در برابر تندروها متحد است.اوباما در دیدار با مسئولان کشورهای عربستان، اردن، بحرین، امارات عربی متحده و قطر اظهار داشت: تصور می‌کنم که به علت تلاش‌های بی‌سابقه این ائتلاف ما اکنون می‌توانیم این پیام را بدهیم که جهان یکپارچه است.وی ادعا کرد: این ائتلاف نشان‌دهنده تصمیم جامعه بین‌الملل برای تضعیف و نابود کردن نه فقط داعش بلکه این نوع ایدئولوژی است که به این میزان از خونریزی منجر شده است.العالم می‌نویسد: ادعای اوباما در خصوص مقابله با ایدئولوژی و تفکرات داعش با همکاری هم‌پیمانانش، در حالی است که این تفکر در مدارس مبلغان وهابی و سلفی‌های افراطی در عربستان، مصر و برخی از کشورهای عربی و غربی ریشه دارد و مبلغان تکفیری همچنان در سایه حمایت دولت‌های خود در حال گسترش و تبلیغ این ایدئولوژی هستند.

بازسازی احزاب منحله با احزاب پوششی

کیهان آورده است: پس از مایوس شدن محمد خاتمی از صدور مجوز مجدد برای فعالیت احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب)، وی تصمیم به راه‌اندازی تشکل‌های جدید سیاسی گرفته است.به گزارش مشرق، به دنبال برگزاری جلسات متعددی که به ریاست خاتمی و با حضور سران احزاب و چهره‌های جبهه دوم خرداد برگزار شده، سناریوهایی جهت چگونگی بازگشت به عرصه سیاسی کشور و انتخابات مجلس آینده طراحی شده است.به دنبال راهبرد انتخاب شده در این جلسات، قرار است دور جدید فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی جبهه دوم خرداد جهت برون‌رفت از انسداد موجود با تشکیل 3 حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی»، «جوانان اصلاح‌طلب ایران اسلامی» و... کلید بخورد.از سوی دیگر به برخی چهره‌های عضو حزب منحله مشارکت و بنیاد باران، ماموریت داده شده تا نقشه راه فعالیت سیاسی خود را ترسیم و تقدیم جلسه راهبردی اصلاح‌طلبان به مدیریت محمد خاتمی نمایند. همچنین افرادی همچون بهزاد نبوی نیز از سوی خاتمی مسئولیت نظارت و هدایت و کنترل آنها را برعهده خواهند گرفت.

تجارت برخی اعضای دولت در حوزه مسئولیت خود شائبه‌برانگیز است

کیهان نوشت: دولت درحالی که علیه دولت سابق افشاگری می‌کند باید خود از اتهامات اقتصادی مبرا باشد.حسین راغفر اقتصاددان اصلاح‌طلب تصریح کرد در شرایطی که دولت درباره دولت قبلی افشاگری اقتصادی می‌کند باید خود را از اتهامات منزه کند نحوه انتخاب وزراء، معاونان و مشاوران دولت یازدهم به نحوی است که می‌تواند خوراک خوبی برای گروه‌های تندرو تامین کند.وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد - که مدیر آن با شهرام جزایری در ارتباط بود - گفت: تعداد زیادی از اعضای کابینه در تجارت و اقتصاد فعال هستند و در همان حوزه نیز مسئولیت تصمیم‌گیری را برعهده دارند. نحوه انتخاب وزرا و معاونان و مشاوران می‌تواند دولت را ضربه‌پذیر کند. منصوب کردن اشخاص در زمینه‌های فعالیت خود آنها، می‌تواند شائبه تصمیم‌گیری‌های جهت‌دار را تقویت کند.راغفر افزود: اصولا به همین علت، در دیگر کشورها، افراد منصوب شده در دولت نمی‌توانند فعالیت‌های تجاری و اقتصادی داشته باشند روحانی فراموش کرد که اعضای دولت، چه وزرا و چه معاونان و مشاوران نباید به نهادهای اقتصادی کشور وابسته باشند و همین مسئله می‌تواند ضربه بزرگی به دولت وارد کند.

پیشنهاد آمریکا کلاه گذاشتن سر موضوع غنی‌سازی است

کیهان آورده است: «پیشنهاد اخیر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به معنای محدود کردن غنی‌سازی است و بعید است ایران چنین پیشنهادی را بپذیرد.»این ارزیابی را وبسایت رادیو فردا منتشر کرد. رادیو فردا با بیان اینکه در پیشنهاد جدید آمریکا باید لوله‌های ارتباطی سانتریفیوژها قطع و پلمب شود. این معنی‌اش این است که غنی‌سازی محدود شود. معنی دیگری ندارد. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها متوجه این موضوع شده‌اند که بدون اقداماتی که باعث حفظ حیثیت ایران شود(!) توافق شدنی نیست. خب یکی از دیدگاه‌هایی که به فکرشان آمده همین است ولی به نظر نمی‌رسد چندان مؤثر باشد. چون به یک نحوی کلاه شرعی(!) گذاشتن روی اصل این موضوع است که غنی‌سازی خیلی محدود شود. واقعاً تردید وجود دارد که چنین چیزی بشود مگر اینکه دولت ایران بخواهد از سر اضطرار تصمیم بگیرد.تحلیل‌گران، پیشنهاد آمریکا را پیگیری موذیانه آرزوی اوراق‌سازی یا عقیم سازی برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به توقع زیاده‌خواهانه آمریکا مبنی بر تعطیلی تأسیسات غنی‌سازی فردو نوشت: ایران خواسته آمریکا برای تغییر نوع فعالیت تأسیسات فردو را نپذیرفته است.به گفته دیپلمات‌های غربی که خواستار محرمانه ماندن اسامی خود شده‌اند آمریکا از ایران خواسته تا تأسیسات فردو را تعطیل یا تبدیل به مرکز تحقیقاتی کند، چرا که این مرکز در دل کوه قرار گرفته است.(!)دیپلمات‌ها افزودند: ایران، تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و در دورهای گذشته مذاکرات هسته‌ای در مورد تغییر فعالیت فردو حاضر به مذاکره شده بود، با این حال موضع تیم هسته‌ای تهران در جلسات نیویورک تغییر کرده است.آسوشیتدپرس از قول دیپلمات‌های غربی نوشت: ایران موضوع سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در حوالی مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز را که ماه گذشته صورت گرفت به میان کشیده و تأکید کرده است که بنا به ملاحظات امنیتی نمی‌تواند تأسیسات فردو را برچیند.دیپلمات‌ها گفته‌اند موضوع تأسیسات آب سنگین اراک نیز از دیگر مباحث میان ایران و غرب است. غرب می‌خواهد که ایران این تأسیسات را طوری تغییر دهد که خروجی پلوتونیوم آن به کمترین میزان برسد.

ایران چگونه توافق 10 ساله ببندد در حالی که اعتمادی به آمریکا ندارد؟

کیهان نوشت: آمریکا با اجرای توافق ژنو به برخی اهداف خود رسیده است.به نوشته مجله آمریکایی نشنال اینترست «براساس توافق ژنو برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و در برخی قسمت‌ها به عقب رانده شده است».این هفته نامه می‌افزاید: براساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران میزان غنی‌سازی اورانیومش را به 5 درصد محدود کرده است و میزان ذخایر آن را به کمتر از 7800 کیلوگرم رسانده است. همچنین 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده‌اش را هم رقیق کرده است تا در راکتور تحقیقاتی تهران مصرف شود. ایران همچنین توسعه راکتور آب سنگین اراک را متوقف کرده و برای شفاف شدن برنامه هسته‌ای‌اش به بازرسین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه داده تا بازرسی‌های روزانه از تأسیسات هسته‌ای نطنز و فوردو داشته باشند.نشنال اینترست خاطرنشان کرد: مسلماً سخت‌ترین موضوع برای توافق، تعیین ظرفیت غنی‌سازی ایران می‌باشد. ایران اعلام کرده است که برای کاهش وابستگی‌اش به بازارهای بین‌المللی به منظور تأمین سوخت نیروگاه آب سبک بوشهر، به 200 هزار سانتریفیوژ نسل IR-1 نیاز دارد.

البته تا سال 2021 روسیه متعهد به تأمین سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر است. از سوی دیگر گروه 5+1 خواستار این است که ایران از 19 هزار سانتریفیوژ فعلی که 10 هزار دستگاه آن مشغول به فعالیت هستند، حداکثر 4 هزار سانتریفیوژ را حفظ کند تا زمان فرار هسته‌ای ایران به بیش از شش ماه افزایش پیدا کند. 5+1 معتقد است برای نیروگاه بوشهر بهترین روش، تمدید قرارداد فعلی با روسیه می‌باشد.هفته نامه آمریکایی نوشت: دومین مسئله‌ای که 5+1 و ایران با آن روبه‌رو هستند، مدت زمان اجرای توافق جامع است. گروه 5+1 به دنبال توافقی است که چند دهه طول بکشد اما ایران با چند سال موافق است. ایران احتمالاً توافقی که بیش از 10 تا 15 سال باشد را رد می‌کند دلیل آن هم عدم اعتماد به ایالات متحده و جانشین باراک اوباما در کاخ سفید است.

گزارش لوپوئن از روزهای سیاه آمریکا در عراق

کیهان آورده است: «شکستن محاصره شهر آمرلی توسط شبه نظامیان شیعه متحد ایران، قدرت آنها را نشان داد و کمک به این شبه نظامیان سیاه‌ترین سناریو برای آمریکاست».هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی مفصل که به شکست‌های اخیر داعش اختصاص دارد می‌نویسد: سعید عبد صوفی 52 ساله یکی از فرماندهان همین گروه‌هاست و از اینکه غربی‌ها آنها را شبه نظامی می‌نامند نفرت دارد. او می‌گوید یک روز غربی‌ها از این طرز نامیدن، از ما تقاضای پوزش خواهند کرد.لوپوئن افزود: «سعید عبد صوفی» عضو سپاه بدر است؛ این سپاه سال 1982 در بحبوحه جنگ ایران و عراق توسط ایران ایجاد گردید و هم‌اکنون یکی از قدرتمندترین سازمان‌های عراق محسوب می‌گردد. از هنگام مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 میلادی، سپاه بدر که بیش از 30 هزار نفر را در برمی‌گیرد و در هماهنگی کامل با سپاه قدس پاسداران ایران است، شروع به حملات علیه نیروهای آمریکایی، کرد.

لوپوئن می‌نویسد: سپاه بدر در این راه تنها نبود و گروه‌های شیعی دیگری نیز در کنار سپاه بدر به این اقدامات مبادرت کرده‌اند. گروه‌های «اصحاب اهل حق»، «کتایب حزب الله» و گروه‌های تحت فرمان مقتدا صدر، کوماندوهای مرگ خود را برای مبارزه با نیروهای آمریکایی گسیل می‌داشتند.هفته‌نامه فرانسوی در گزارش خود نوشت: شکستن محاصره شهر «آمرلی» با ابتکار همین نیروهای شبه نظامی، قدرت آنان را به نمایش گذاشت. در مناطق شیعه‌نشین عراق که اکثریت خاک این کشور را تشکیل می‌دهد، این باور بیش از پیش تقویت شده که حملات هوایی آمریکا و متحدانش نمی‌تواند داعش را منهدم کند، بلکه بسیاری را از جمله سربازان فراری ارتش عراق باور بر این است که همین گروه‌های قدرتمند شیعی قادر خواهند بود که داعش را در خاک عراق ریشه‌کن کنند.

لوپوئن می‌نویسد: هنگامی که از «ژنرال ساعد»- سخنگوی ستاد ارتش عراق، درباره نحوه مبارزه علیه داعش پرسش می‌کنیم، او نقشه‌ای را نشان می‌دهد که در اطراف بغدادنیروهای شبه نظامی شیعه با داعش درگیر هستند؛ با تعجب می‌بینیم که هیچ واحد نظامی مربوط به ارتش رسمی عراق در این درگیری‌ها حضور ندارند.لوپوئن گزارش می‌دهد، «عبدالواحد حسنی» 34 ساله که یک تیپ شبه نظامی شیعه وابسته به گروه کتایب حزب‌الله با بیش از 4500 شبه نظامی را فرماندهی می‌کند، اعلام کرد در برخورد با نیروهای داعش در 25 کیلومتری جنوب بغداد، 7 داعشی را کشته است. او می‌گوید که مدارک آنان نشان می‌دهند که همگی آنان اتباع عربستان سعودی هستند.

عبدالواحد حسنی، از دیدار خود با «سرلشگر قاسم سلیمانی»- فرمانده سپاه قدس پاسداران، سخن می‌گوید: « همین اواخر او در بغداد همه فرماندهان نیروهای شبه نظامی شیعه را فراخواند و از آنان خواست تا نسبت به دفاع و حفظ مناطق مقدس شیعیان در خاک عراق اقدام نمایند».لوپوئن می‌نویسد؛ تمامی فرماندهان ارشد شبه نظامیان شیعه عراق، ایران را بزرگترین بازیگر صحنه سیاسی در عراق می‌دانند.

لوپوئن می‌نویسد: که هیچ سناریویی نمی‌تواند برای آمریکا از این سیاه‌تر باشد که ناچار باشد برای مبارزه علیه داعش از نیروهای شبه نظامی شیعه عراق حمایت هوایی کند؛ نیروهایی که سال‌ها با نیروهای آمریکایی در عراق جنگیده‌‌اند و بسیاری از نیروهای آمریکایی را به هلاکت رسانیده‌اند.به نوشته لوپوئن ژنرال «دیوید پترائوس» - فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق، به رهبران آمریکا هشدار می‌دهد: «ما نمی‌توانیم نیروهای شبه نظامی شیعه را حمایت هوایی کنیم».

لوپوئن نوشت: ژنرال پترائوس هنوز فراموش نکرده که در سال 2007، گروه شیعی «اصحاب اهل حق» چگونه 5 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در عراق را به هلاکت رساندند.با وجود این واقعیت در صحنه سیاسی و نظامی عراق جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی مدعی شد «آمریکا نگذاشت داعش بغداد و اربیل را تصرف کند»! او همچنین گفته بود ایران نیز در مبارزه با داعش حضور داشته باشد.

گزارش هاآرتص از گسترش انواع بیماری در اسرائیل

کیهان نوشت: جامعه صهیونیستی بر اثر تحمل استرس‌های شدید جنگ اخیر غزه و حملات موشکی مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، در آینده نزدیک جولانگاه شیوع بیماری‌های روحی روانی و بیماری‌های دیگری از قبیل دیابت و فشار خون شود.روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به نتایج منفی جنگ اخیر غزه برای رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بعد از جنگ اخیر تعداد افرادی که به بیماری‌های مختلف مبتلا شدند افزایش یافته است.به گزارش خبرگزاری قدس، هاآرتص در عنوان اصلی خود نوشت: بعد از جنگ اخیر انتظار می‌رود شاهد شیوع بیماری‌های بی‌شماری به خصوص در میان شهرک‌نشینان ساکن جنوب باشیم.

این روزنامه نوشت: پزشکان می‌گویند که فشار روحی و استرسی که به فرد وارد می‌شود منجر به بروز بیماری دیابت در افرادی که این بیماری را به شکل ارثی دارند، می‌شود چرا که جنگ اخیر استرس شدیدی وارد کرد.هاآرتص در ادامه گزارش خود تاکید کرد بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در سال 2012 انجام و نتایج آن توسط مجله «Pediatric Diabetes» منتشر شد، بیماری دیابت از نوع «1» طی چهار سال پیش از جنگ 2006 علیه لبنان در میان نوجوانان 17 ساله اسرائیلی شیوع پیدا کرده بود، اما دو سال بعد از این جنگ شاهد افزایش این بیماری در میان اسرائیلی‌ها بوده‌ایم.

قدس: هراس عجیب سعودی‌ها...

روزنامه قدس به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس نوشت: سعدا..زارعی کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به خبرسازی رسانه های سعودی درباره سرلشکر سلیمانی گفت: سعودی ها بسیار نگرانند که با شروع تحولات در یمن و احتمال افزایش مخالفتها در عربستان سعودی، پرونده عربستان به سردار سلیمانی واگذار شود و این نوع موضعگیری ها در واقع نوعی پیشدستی برای سعودی ها به حساب می آید.

با فیلتر مخالفم

قدس به نقل از مهر آورده است: سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایجاد بستر برای فعالیت شبکه های اجتماعی و مجازی را کافی ندانست و گفت: من موافق بسته شدن این شبکه‌ها نیستم، اما باید مسایل و ملاحظات امنیتی رعایت شود.

تهرانی‌ها بیشتر آب چاه می‌خورند

قدس به نقل از فرارو نوشت: محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تأکید بر اینکه تهران از شرایط کم‌آبی گذر نکرده است، گفت: برای تأمین آب تهران برداشت از چاه‌ها سه مترمکعب بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

تعلیق همکاری!

قدس به نقل از تسنیم آورده است: مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:‌تفاهم نامه طرح دادرس در سال ۹۱ میان آموزش و پرورش و هلال احمر منعقد شد و به مدت چهار سال به قوت خود باقی است، ولی با این شرایط (مرگ دو دانش آموز در دریا) درخصوص تمدید آن باید مطالعه کنیم.

جبهه النصره از سوریه گریخت

قدس به نقل از واحد مرکزی خبر نوشت: شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: جبهه النصره و جنبش احرار الشام در سوریه، در پی حملات هوایی آمریکا تصمیم گرفتند مقرهای خود را خالی کنند.

روایت حاجی زاده از اقتدار سردار سلیمانی

قدس آنلاین: سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، گفت: سردار سلیمانی با ۷۰ نفر سد راه تروریستهای داعش در اربیل شدند.

آزادی دو گروگان ایرانی در یمن

قدس به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت: دولت یمن دو ایرانی را که از یکماه پیش در بازداشت به سر می‌بردند، آزاد کرد.

رهبر بوکوحرام کشته شد

قدس به نقل از فردا آورده است: ارتش نیجریه روز گذشته در خبری اعلام کرد که رهبر بوکوحرام کشته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها