نمایندگان مجلس با تعیین مصادیق جرائم مالیاتی مصوب کردند که مرتکب یا مرتکبان، حسب مورد به مجازات‌های درجه 6 محکوم شوند.
کد خبر: ۷۲۰۷۶۰
مجازات درجه 6 در انتظار مجرمان مالیاتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) خانه ملت و در ادامه رسیدگی به بند 64 لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، با الحاق ماده 274 به این لایحه موافقت کردند که به موجب آن مصادیق جرائم مالیاتی و مجازات این جرائم تعیین شد.

به موجب مصوبه مجلس، موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان، حسب مورد به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند:

1ـ تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

2ـ اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

3ـ ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده 181 این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد 169 و 169 مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام.

4ـ عدم انجام تکالیف قانونی مربوط قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده.

5ـ تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع.

6ـ خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه سال متوالی.

7ـ استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

طبق تبصره این ماده، اعمال این مجازات نافی اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 07/08/1390 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

در تبصره دوم نیز مقرر شد اعلام جرائم و اقامه دعوا علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضایی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می‌پذیرد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها