تالاب​های فارس همچنان خشکند

لکه های آب و دیگر هیچ + عکس

تالاب های استان فارس در حالی آخرین روزهای تابستان را پشت سر گذاشتند که همچنان در وضعیت خشکی به سر می برند.
کد خبر: ۷۱۹۳۷۹
لکه های آب و دیگر هیچ + عکس

سال ها از روزهایی که دریاچه های استان فارس پرآب بود و دستانی پر برای پرندگان مهاجر و زیستمندانش داشت گذشته است.

این روزها آنچه از دریاچه های استان باقی مانده است لکه های آب است، لکه های آبی که هر روز کمتر و کمتر نیز می شود.

تقریبا تمام تالاب های استان با خشکی روزگار می گذرانند و روزنه امیدی نیز به بهبود آن نیز نیست.

این در حالیست که دریاچه های خشکیده استان به همراه مناطق حفاظت شده فارس در این روزگار خشکسالی که پیکره شان هر روز در دست آتش سوزی های مهیب نیز قرار می گیرد سهمی از اعتبارات خشکسالی نبرده است.

در این رهگذر یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به وضعیت نگران کننده تالاب های این استان گفت: دریاچه های فارس طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی و برداشت های بی رویه با مشکلات زیادی روبه رو شده و همچنان خشک هستند.

علمدار علمداری افزود: دریاچه کافتر طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی به طور کامل خشک بوده و حتی کوچکترین لکه آب نیز در آن دیده نشده است.

وی گفت: یکی دیگر از دریاچه های مهم استان دریاچه پریشان است که این دریاچه نیز مانند دیگر دریاچه های استان وضعیت نگران کننده ای داشته و به طور کامل خشک است و فقط برکه ای برای گونه های آبزی در این دریاچه تعیین شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: دریاچه مهارلو که در نزدیکی شیراز قرار دارد فقط لکه آبی در آن قابل رویت است که این لکه نیز ناشی از ورود فاضلاب شهر شیراز به آن است.

علمداری در خصوص وضعیت دریاچه بختگان نیز گفت: این دریاچه دومین دریاچه بزرگ ایران است و به دلیل خشکسالی های متوالی طی چند سال گذشته حتی یک بار هم آبگیری نشده و وضعیتش بسیار نگران کننده است.

وی افزود: طی چند سال گذشته به دلیل خشک شدن دریاچه های استان مشکلات زیادی در فارس به وجود آمده که به عنوان نمونه می توان به ورود کویر به استان، خشک شدن انجیرستان های استهبان، بروز پدیده ریزگرد و... اشاره کرد.

علمداری با تاکید بر ضرورت توجه به احیای دریاچه های فارس، گفت: وضعیت دریاچه های استان بسیار نگران کننده است و ضروری است که دستگاه های ذی ربط نسبت به انجام اقداماتی برای احیای آنها اقدام کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: در این راستا باید با مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی نسبت به احیای دریاچه ها اقدام کرد در غیر این صورت در آینده ای نزدیک استان فارس با خطرات زیادی از جمله ورود کویر روبه رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلوه های کویری شدن در فارس دیده شده، گفت: متاسفانه میزان برداشت آب در اطراف دریاچه های استان با حفر چاه های غیرمجاز به حدی است که فرصتی به تالاب برای آبدار شدن نمی دهد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر لزوم تجدید نظر در مصرف آب کشاورزی در استان فارس افزود: تنها راه حلی که برای احیای دریاچه ها باقی مانده مدیریت مصرف آب کشاورزی و تخصیص حقابه دریاچه هاست در غیر این صورت وضعیت دریاچه ها از این هم که است بدتر خواهد شد.

علمداری با اشاره به اینکه حقابه تالاب ها باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در این راستا باید با تعریف سیستم مدیریت و پایبندی به اصول اختصاص حقابه برای احیای دریاچه ها گام برداشت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها