پرده هفدهم المپیک آسیایی افتاد

آغاز رسمی بازی های آسیایی 2014 اینچوئن

هندبال ایران در ادوار بازی‌های آسیایی روند روبه رشدی داشته است

نقره تاریخی طلا می‌شود؟

جام جم ورزشی: هندبال ایران در بازی‌های آسیایی به کارنامه امیدوارکننده‌اش در دو دوره قبلی نگاه می‌کند. بازی‌های 2006 دوحه با برنز و بازی‌های 2010 گوانگجو با مدال نقره برای هندبال ایران به پایان رسید. اینک در آستانه پنجمین حضور در بازی‌های آسیایی، تیم ملی امیدوار است یک بار دیگر نتیجه بگیرد و به سهم خود کاروان ورزش ایران را صاحب مدال کند.
کد خبر: ۷۱۸۰۱۰
نقره تاریخی طلا می‌شود؟
در حال حاضر، هندبالیست‌ها آخرین اردوی خود را در محل فدراسیون هندبال سپری کردند و امروز (چهارشنبه) راهی اینچئون می‌شوند. ایران در این مسابقه‌ها با تیم‌های کویت و هنگ‌کنگ همگروه است و اولین دیدارش را سی و یکم شهریور برگزار می‌کند.

تیم ملی هندبال از سال 1986 تاکنون چهار دوره به بازی‌های آسیایی رفته است که یک مدال نقره و یک برنز در ادوار گذشته ماحصل ملی‌پوشان از آوردگاه بازی‌های آسیایی است. سال 2006 نتایج خوب ایران با برتری برابر کره جنوبی در بازی رده‌بندی، مدال برنز را برای ورزش ایران به ارمغان آورد. سال 2010 نیز تیم ملی با شکست هنگ‌کنگ، کویت و بحرین به مرحله نیمه‌‌نهایی رفت. ژاپن را در همان دوره شکست داد، اما به کره در فینال باخت. این نتیجه برای اولین بار در تاریخ هندبال ایران ثبت شد.

این نتایج، انتظار نتیجه‌گیری از تیم کنونی را بیشتر کرده است. اگر به روند حضور هندبال در بازی‌های آسیایی نگاه کنیم، از سال 1986 تاکنون هندبال ایران در بازی‌ها رشد فزاینده‌ای داشته و طی 24 سال نایب قهرمان آسیا شد. با وجود این، اوضاع کنونی این ورزش چندان روبه راه نیست به طوری که بسیاری در پیش‌بینی‌های خود بختی برای مدال‌آوری این ورزش در بازی‌های اینچئون قائل نیستند.

فدراسیون هندبال با ریاست جلال کوزه‌گری چالش‌های متفاوتی را پشت سر گذاشت تا این‌که نصیری به عنوان سرپرست برگزیده شد و اداره امور را به دست گرفت. با آمدن سرپرست نیز آتش اختلافات هندبال فروکش نکرد. محرومیت تعدادی از بازیکنان و سپس دو تیم اول و دوم لیگ برتر حاشیه روی حاشیه‌های هندبال گذاشت تا کارشناسان به آینده این ورزش بر خلاف رشد خوبی که کرده بود، با تردید نگاه کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تیم ملی هندبال در دور اول بازی‌ها به احتمال فراوان با شکست دادن کویت و هنگ‌کنگ وارد مرحله دوم می‌شود که از این دور به بعد کار ملی‌پوشان سخت می‌شود. کویتی‌ها در سال‌های قبل از مدعیان آسیا بودند، اما زمانی که از سوی مجامع بین‌المللی، ورزش کویت به حالت تعلیق درآمد، کیفیت هندبال این کشور پایین آمد. هنگ‌کنگی‌ها نیز در هندبال آسیا مطرح نیستند و می‌توان دو برد در این مرحله را برای ایران کنار گذاشت. چنانچه ایران با دو پیروزی در مکان اول گروه خود قرار بگیرد در دور دوم با دو تیم دوم گروه‌ها و یک سرگروه رودررو می‌شود که شرایط را در ادامه باز هم به نفع خود می‌کند.

بدون این چند نفر

کار اصلی تیم ملی هندبال از مرحله دوم و بویژه در نیمه نهایی بازی‌ها آغاز می‌شود. این تحلیل علیرضا حبیبی است که مربیگری در تیم ملی را تجربه کرده است. کمک مربی ماجک و سرمربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی 2010 می‌گوید: تیم‌های این دوره با آمادگی مناسبی در بازی‌ها حاضر می‌شوند. کره جنوبی بخت اول طلاست، چون از بازی‌ها میزبانی می‌کند. این تیم در آسیا مدعی است و شرایط میزبانی به آن کمک می‌کند بهتر عمل کند. ژاپن، عربستان و قطر از دیگر تیم‌های مدعی این دوره هستند. قطری‌ها سرمربی تیم ملی اسپانیا را به خدمت گرفته‌اند و بازیکنان دوملیتی دارند. این تیم میزبان رقابت‌های جهانی در سال 2015 است، بنابراین با تیم کامل در این بازی‌ها به دنبال نتیجه‌گیری است.

کارشناس هندبال درباره تیم ملی ایران می‌گوید: تیم ملی به عنوان یکی از تیم‌های مدعی روانه بازی‌ها می‌شود. به اعتقاد من تیم کنونی خوب است، اما ظرفیت‌های هندبال ایران در این بازی‌ها به نمایش گذاشته نمی‌شود چون فدراسیون با محروم‌کردن 9 بازیکن ملی‌پوش، بخشی از توانمندی‌های هندبال ایران را در کشور نگه داشته است. در بین این نفرات به نام‌هایی مانند سجاد و الله‌کرم استکی برخورد می‌کنیم یا سعید برخورداری و میلاد مسائلی که می‌توانستند بر قدرت هندبال ایران در بازی‌های آسیایی اضافه کنند. با این حال مسئولان وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون هندبال درباره محرومیت‌ها نظر می‌دهند و صلاح کار را حتما بهتر می‌دانند.

مربی سابق تیم ملی بازی‌های این دوره را بسیار با اهمیت می‌داند و ادامه می‌دهد: این دوره پیش از بازی‌های جهانی بوده و معنایش این است تیم‌های آسیایی از این میدان به عنوان محک توانایی‌های خود استفاده می‌کنند.

برای کشورهایی مانند ایران که کمتر فرصت رویارویی با تیم‌های خوب را در بازی‌های تدارکاتی پیدا می‌کنند، بازی‌های اینچئون با همه نفرات می‌توانست شرایط خوبی برای ایران که بلیت بازی‌های جهانی را در دست دارد، فراهم کند. در این بازی‌ها تیم‌های کره جنوبی و قطر با همان تیم‌های جهانی خود می‌آیند بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد سطح هندبال بازی‌های آسیایی بالاست.

حبیبی با ماجک سرمربی تیم ملی هندبال کار کرده است. او درباره این مربی می‌گوید: ماجک مربی خوبی است و چهار سال پیش با تیم ملی در بازی‌های گوانگجو نتیجه گرفت. با توجه به تغییرات صورت گرفته، او روش خود را تغییر داد و به دنبال ساز و کار مناسب برای برخورد با رقباست.

محرومیت‌های هندبال خواه ناخواه روی تیم ملی تاثیر منفی گذاشته است. چند روز قبل از اعزام تیم ملی، سجادی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به محل اردوی بچه‌ها رفت و به آنها اطمینان داد از بازگشت محرومان خبری نیست. سجادی، محرومان را کسانی معرفی کرد که وقتی به تیم ملی دعوت شدند به اردو نیامدند بعد هم که رأی کمیته انضباطی صادر شد باز می‌توانستند برای تجدیدنظر اقدام کنند که اقدامی از جانب آنها صورت نگرفت.

تغییرات ما، آمادگی قطری‌ها

با محرومیت تیم‌های ثامن‌الحجج سبزوار و مشهد، تکلیف هندبال ایران برای بازی‌های باشگاه‌های آسیا نیز نامعلوم است. امسال برخلاف ادوار قبلی، مسابقه‌های باشگاه‌های آسیا با 24 تیم برگزار می‌شود. فدراسیون جهانی هندبال به اتفاق فدراسیون قطر ـ میزبان بازی‌های جهانی 2015 ـ در نظر دارند برای تجهیز امکانات و آزمایش ظرفیت‌های موجود در راه برگزاری رقابت‌های جهانی، شرایط حضور 24 تیم آسیایی را بررسی کنند تا در بازی‌های جهانی به مشکل برخورد نکنند.

رقابت‌های باشگاه‌های آسیا، آبان ماه در قطر برگزار می‌شود و زمان برگزاری بازی‌های قهرمانی جهان نیز بهمن آینده در قطر است. فدراسیون هندبال بعد از محرومیت تیم‌های اول و دوم ایران از حضور آنها در رقابت‌های آسیایی نیز جلوگیری کرد به این ترتیب تیم شمش منیزیم فردوس جایگزین شده است که سال گذشته در لیگ دسته دوم عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد! از سویی تیم قدیمی مس کرمان نیز به بازی‌های باشگاهی در آسیا معرفی شده است. با این حال فدراسیون هندبال می‌تواند سومین نماینده را هم به این رقابت‌ها معرفی کند، اما ظاهرا تیمی در این خصوص اعلام آمادگی نکرده است.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها