شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۱۵۵۱۳
داعش از طرفداران خود خواست ازعربستان خارج شوند

خروج خرابکار خارجی از کشور

روزنامه ایران نوشت:خرابکار خارجی از نیروگاه بوشهر اخراج شد. «اصغر زارعان» معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی به واحد مرکزی خبر گفت: خوشبختانه این فرد شناسایی، با او برخورد و در نهایت با همکاری مبادی مربوطه به موجب قوانین و پروتکل‌های مورد توافق از کشور اخراج شد. هفته گذشته برخی رسانه‌ها از دستگیری یکی از متخصصان اوکراینی وابسته به پیمانکار روس به خاطر «اقدام به خرابکاری» در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده بودند.

ایران جذاب‌ترین کشور جهان است

ایران نوشت:جان سیمپسون خبرنگار ۷۰ ساله انگلیسی که بارها به ایران آمده و مدت‌ها در ایران زندگی کرده است، می‌گوید ایران بدون اغراق جذاب‌ترین کشور روی زمین است. به گزارش عصر ایران، سیمپسون در مطلبی در روزنامه دیلی تلگراف می‌نویسد: ایران با مردمی مهربان و فرهنگی غنی و طبیعتی بکر جذاب‌ترین کشور جهان برای گردشگران غربی است. این خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی با توصیف مشاهدات خود به عنوان یک خبرنگار غربی در تشریح ایران می‌گوید: « این ویژگی‌ها را بنویسید و تجسم کنید جایی که تا حدود زیادی ارتباطش با جهان خارج قطع است، با هوای دوست داشتنی و خشک، مردمی پیچیده و جذاب، آثار باستانی عالی، کوه‌ها، بیابان‌ها و دریای خزر، این ویژگی‌های زیبا می‌تواند تنها در یک کشور جمع شود و آن کشور شاید هند باشد با این تفاوت که هندی را تصور کنید بدون گدا و شلوغی و هرج و مرج و آن نقطه دقیقاً ایران است. ایران همه این ویژگی‌های خوب را دارد و به نظر من جذاب‌ترین کشور جهان برای مسافرت است.»

واکنش تند سفارت ایران در باکو به یک نشست ضدایرانی

روزنامه ایران آورده:سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن نشست یک گروهک تجزیه‌طلب در جمهوری آذربایجان، تأکید کرد این قبیل اقدامات توسعه مناسبات دو کشور دوست و برادر را هدف گرفته است. در این بیانیه آمده است: گروهک تجزیه طلب «داک» فاقد پایگاه مردمی و جایگاه سیاسی و حمایت دولتی بوده و برای خروج از انزوا، نشست‌هایی از این دست برگزار می‌کند. نشست این گروهک روز دوشنبه 17 شهریور در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد و طرح مطالب موهن و ضد ایرانی از خصوصیات این نشست بود.

گزارش آتش‌سوزی زندان شهر کرد به آملی لاریجانی

ایران نوشت:رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی از ارائه گزارش آتش سوزی زندان شهرکرد به رئیس قوه ‌قضائیه خبر داد. به گزارش ایلنا«علی‌اصغر جهانگیر» در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاونت حقوقی قوه قضائیه گفت: اگر سهل‌انگاری از سوی مجموعه ما صورت گرفته باشد با آن برخورد خواهیم کرد. «علی‌اصغر جهانگیر» رئیس سازمان زندان‌ها نیز در حاشیه این مراسم درباره تداوم حبس شهرام جزایری گفت: برابر موضوعی که قبلاً وجود داشت محکومیت او باید ظرف همین روزها تمام می‌شد ولی باتوجه به پیگیری‌هایی که از دادگستری تهران داشتیم آنها نظرشان این است که فعلاً او در زندان باشد.

دانا مجدداً فیلتر شد

روزنامه ایران نوشت:پایگاه خبری دانا مجدداً فیلتر شد.این سایت به دلیل نداشتن مجوز از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات مسدود شده است.

واکنش جالب مخاطبان عرب به سخنان ظریف

روزنامه ایران نوشت:شبکه خبری العالم سخن محمدجواد ظریف را مبنی بر این که « امریکا در مبارزه با داعش جدی نیست» به نظر سنجی گذاشت. به گزارش ایسنا نکته جالب این بود که 95 درصد شرکت‌کنندگان موافقت خود را با مواضع وزیر امور خارجه اعلام کردند.

کاهش قابل ملاحظه زنان در بازار کار

ایران به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از کاهش قابل ملاحظه زنان در بازار کار طی سال‌های 84 تا 92 خبر داد.در این گزارش با استناد به آمارها تأکید شده: در سال 1384 نزدیک به 3 میلیون و 961 هزار نفر از شاغلان کشور «زن» بوده‌اند، در حالی که در سال گذشته، این تعداد به حدود 3 میلیون و 145 هزار نفر رسیده است. موضوعی که حکایت از کاهش تقریباً 816 هزار نفری تعداد شاغلان زن در سال‌های اخیر دارد. به بیان دیگر به‌طور متوسط در هر سال، بیش از 100 هزار نفر از زنان شاغل در کشور از بازار کار کنار می‌روند.

تبرئه مدیر پایگاه خبری «امید نامه»

روزنامه ایران نوشت:مدیر پایگاه خبری «امیدنامه» تبرئه شد. سال گذشته خبری مبنی بر ضرب‌ و شتم یک جوان در روز عاشورا در شهر بابل در این پایگاه خبری منتشر و همین امر موجب طرح شکایت از سوی دفتر امام جمعه بابل به اتهام نشر اکاذیب شد. علیرضا خامسیان به ایسنا گفت: به دنبال این شکایت پرونده‌ای در دادسرا تشکیل و با قرار مجرمیت به دادگاه ارسال شد. پس از برگزاری دادگاه در شعبه 1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت، رئیس دادگاه پس از استماع دفاعیات حکم به تبرئه اینجانب صادر کرد.

جایزه تحویل ماهواره

ایران نوشت:مبادله دستگاه ماهواره با دستگاه گیرنده دیجیتال دریافت امواج ماهواره در برخی شهرستان‌ها ادامه دارد. به گزارش فارس «کمال حیدری» فرمانده سپاه ناحیه رودبارگفت: خانواده‌هایی که دستگاه ماهواره خود را به پایگاه‌های بسیج تحویل دهند یک دستگاه دیجیتال دریافت امواج ماهواره هدیه می‌گیرند.

بارزترین مظهر تروریسم، نیروهای مقاومت را تروریست می داند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بارزترین مظهر تروریسم دولتی، به جای آنکه برای مجازات اعلام آمادگی کند خود را طلبکار می‌داند و نیروهای مقاومت را تروریست معرفی می‌کند! موشه یعالون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که در یک کنفرانس سالانه مبارزه با تروریسم سخن می‌گفت مدعی شد: ایران تسلیح دوباره گروه حماس را پس از جنگ غزه از سر گرفته است. وی با تروریست دانستن نیروهای مقاومت فلسطین، ایران و ترکیه را حامیان تروریسم نامید و با حمله شدید به موضع دولت ترکیه در حمایت از حماس گفت: ترکیه عضوی از ناتو است اما به طور آشکاری از تروریسم حمایت می‌کند. یعالون افزود: "صلاح آروری مسئول عملیات برون مرزی حماس در اسلامبول ترکیه اقامت دارد. چرا جهان به این مساله واکنش نشان نمی‌دهد. چطور می‌شود چنین چیزی را پذیرفت و همزمان از مبارزه با تروریسم دم زد." وزیر دفاع رژیم صهیونیستی بدون اشاره به کشتار بیش از 2 هزار فلسطینی در جریان حملات 51 روزه اخیر این رژیم به نوار غزه، گفت: "شاید تهدید ناشی از داعش باعث شود جهان آزاد از خواب بیدار شود و در مبارزه با تروریسم جدی‌تر عمل کند. نظام بین‌المللی اثبات کرده قابلیت مبارزه با تروریسم در هر کجای جهان را ندارد. جهان آزاد مبارزه با تروریسم و کشورهای حامی آن را فراموش کرده است." وزیر دفاع اسراییل سازمان ملل و شورای امنیت را نیز متهم کرد که به جای مبارزه واقعی با تروریسم به دنبال ایجاد فشار بر اسراییل به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در جنگ اخیر غزه است.

تشکر شیخ وهابی از تعطیلی مراکز فرهنگی ایران در سودان

جمهوری اسلامی آورده:شیخ محمد العریفی مفتی وهابی سعودی در واکنش به تعطیلی مراکز فرهنگی ایران توسط دولت سودان از این کشور تشکر کرد. وی تشیع را مکتب بدعت، غلو و شرک خواند که هر دولتی باید برای مقابله با آن برخیزد و تمام اقدامات لازم را انجام دهد!؟ العریفی در ادامه مدعی شد ایران سعی دارد مردم سودان را شیعه کند و آنها را به سجده برای غیر خدا دعوت می‌کند و به انجام مناسکی کفرآمیز فرا می‌خواند! وی از دولتهای اسلامی و عربی و ترکیه خواست از نظر فرهنگی و اقتصادی سودان را حمایت کنند. در پی فشار سعودی و جریان‌های سلفی به سودان، مقامات این کشور چند روز پیش اعلام کردند مراکز فرهنگی ایران در سودان تعطیل می‌شود و این تصمیم قطعی است. مقامات سودان برای توجیه این اقدام گفته‌اند که مراکز فرهنگی ایران اقدام به انتشار مذهب تشیع در این کشور می‌کرده است و به همین دلیل به مقامات ایرانی در سودان اعلام کرده‌اند هرچه زودتر مراکز فرهنگی ایران که در خرطوم پایتخت این کشور واقع است را تعطیل کنند. سلفی‌ها در فرقه صوفیه سودان نیز نفوذ کرده و آنها را نیز وادار کردند از تعطیلی مراکز فرهنگی ایران در این کشور حمایت کنند.

داعش از طرفداران خود خواست ازعربستان خارج شوند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:عناصر وابسته به داعش از تمامی طرفداران خود در سعودی خواستند از این کشور خارج شوند و به مناطق تحت سیطره این گروهک در سوریه و عراق بپیوندند. این دستور پس از آن اعلام شد که داعش ضرباتی در خارج از سعودی خورد و در خلال دو روز گذشته وزارت کشور سعودی دست به حمله گسترده‌ای به عناصر این گروهک در شبکه‌های اجتماعی زده است و چندین حساب کاربری در توئیتر را بسته است. داعش، در دستورالعمل خود تحت عنوان "هجرت" به طرفداران خود وعده داده تسهیلات لازم از قبیل پول و سلاح را در اختیار آنها قرار خواهد داد. وزارت کشور سعودی اعلام کرده که اخیراً 10 گروه تروریستی متشکل از 88 نفر را بازداشت کرده است. عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم سعودی نیز در اقدامی هماهنگ با مقامات این کشور و پس از آنکه خطر داعش عربستان به یک قدمی عربستان رسیده است داعش را گروهی ظالم و خونریز توصیف کرد که جنگ با آن واجب است.

8 درصد رای و این همه طلبکاری از دولت؟!

روزنامه کیهان نوشت:معاون مشارکتی وزارت کشور اصلاحات می‌گوید؛ یکی از گزینه‌های تصدی معاونت سیاسی در این وزارتخانه است.

محمود میرلوحی در مصاحبه با ایلنا گفت: بنده از گزینه‌های این سمت در دولت هستم. البته تاکنون برای پذیرش پست معاونت سیاسی از سوی وزارت کشور با بنده صحبتی نشده است. اما چند ماهی است که این بحث در دولت و وزارت کشور مطرح شده است.

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت به روال افراطیون گفت: جریان اصلاحات کلیت دولت را تایید می‌کند ولی در حوزه وزارت کشور نقد داریم؛ اول اینکه فکر می‌کنیم با اتفاقی که افتاد و مردم به صحنه آمدند و این انتخابات افتخارآمیز شکل گرفت، اگر قرار باشد مسائل بدون تحول و تغییر بر پاشنه قبل بچرخد قطعا مورد پذیرش نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که وزارت کشور تاکنون نتوانسته است پاسخگوی بخش زیادی از انتظارات سیاسی هواداران دولت باشد.

عضو حزب منحله افراطیون ضمن معتدل معرفی کردن خود گفت: البته تاکنون برای پذیرش پست معاونت سیاسی از سوی وزارت کشور با بنده صحبتی نشده است. اما چند ماهی است که این بحث در دولت و وزارت کشور مطرح شده و بنده نیز یکی از گزینه‌های این سمت در دولت هستم.

فتح وزارتخانه‌ها به واسطه ایجاد جنجال و شانتاژ و مهره‌چینی در سطوح معاونت‌ها، یکی از شیوه‌های افراطیون می‌باشد. این طیف برای پیشبرد شانتاژ خود ادعا می‌کند در فلان حوزه توقع رای‌دهندگان برآورده نشده، بنابراین باید مدیر آن حوزه برکنار و کسی از میان ما انتخاب شود تا رای‌دهندگان راضی شوند! این در حالی است که بنابر تصریح مدعیان اصلاحات نامزد این طیف یک هفته مانده به انتخابات سال 92، تنها 8 درصد رای داشت! با این وجود وزارت کشور در طول یک سال اخیر به طور مرتب و روزانه تحت فشار سیاست‌بازان افراطی و رسانه‌های آنها بوده و با وجود جابه‌جایی 90 درصد مدیران متبوع وزارت در سراسر کشور، مدعیان اصلاحات همچنان با دولت طلبکارانه برخورد می‌کنند و این در حالی است که تصدی معاونت سیاسی وزارت کشور از سوی آنان در دولت خاتمی موجب راه‌اندازی آشوب‌های زنجیره‌ای از یک‌سو و تقلب در انتخابات مجلس ششم (به تصریح محسن هاشمی) شد. به عبارت دیگر طیف مذکور اشغال وزارت کشور را نقطه شروع التهاب‌افکنی‌های جدید می‌داند.

پاسخ مشاور روحانی به اظهارات عضو حزب منحله مشارکت

کیهان نوشت:مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت به موضع فمنیستی یک عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در واکنش به اظهارات الهه کولایی در آفتاب یزد نوشت: در روزنامه آفتاب خواندم «متاسفانه در سالهای اخیر شاهد هستیم که جریان فکری خاص قصد محدود کردن دایره اشتغال زنان را دارند تا آنان را به سوی خانه‌نشینی هدایت کنند. این سخن در هنگامی گفته می‌شود که گویا: زنان از اشتغال در کافی‌شاپ‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی منع شده‌اند.» خدمت سرکار خانم کولایی معروض می‌دارم؛ همسرداری و مادری و خانه‌داری که کانون خانه و خانواده، کانون سازندگی و برازندگی و آموزش و پرورش است و خانه و خانواده، دانشگاهند و نمایشگاه و پژوهشگاه، که سخت‌ترین کار است در برابر سد سازی، نیروگاه‌سازی و انرژی اتمی و بیمارستان‌سازی و کار مداوم است برای پدر و مادر تا آخرین لحظات زیست و زندگی، که اگر بانوی تحصیل کرده‌ای، هیچ شغلی بیرون خانه نداشته باشد و فقط همسرداری نماید و مادری کند، بی‌خاصیت و یا کم خاصیت خواهد بود. چرا کار درون خانه را با همه پیچیدگی، شغل و اشتغال نمی‌دانید، این اندیشه با فرهنگ اسلامی محمدی، نمی‌خواند. در فرهنگ اسلام بهشت در مرتبه شان و جایگاه مادر، پایین‌تر است و رسول خدا فرمودند: «الجنه تحت اقدام امهاتکم» بهشت زیر پای مادران است. حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در نخستین روز زندگی مشترک از وظایف خود پرسیدند که پیامبر فرمود، کارهای بیرون خانه برعهده علی و کارهای درون خانه برعهده فاطمه، آری زن مدیر داخلی خانه و خانواده است. در حدیث شریفی، رسول اکرم(ص) همسرداری و اولادداری زن را معادل «حج و جهاد و جماعت» مردانه معرفی نمود. این نگاه شما است که کار زن را در درون خانه ساده و سبک و حقیر می‌داند و تصور می‌کند، اگر خواهر و خانمی به اداره و کارخانه و کارگاه برود و حقوق اندکی بگیرد، این اشتغال است و کار خانه اشتغال نیست.

اکرمی تصریح کرد: شما گفته‌اید 12 درصد از زنان که نیمی از جمعیت کشورند به کار مشغول‌اند. این آمار منهای کار دختران و زنان در داخل خانه است، یعنی کار خانه را شغل نمی‌دانید که این نگاه منصفانه نیست. بنابراین دختران و زنان هیچگاه بیکار نیستند. بفرمایید، فرصت اشتغال برای پسران و جوانان مذکر، چگونه است که می‌فرمایید برای دختران و زنان 12 درصد است. در فرهنگ اسلام این مرد است که باید هزینه خانه و خانواده را عهده‌دار «الرجال قوامون علی‌النساء بما فضل‌الله بعضهم علی بغض و بما انفقوا من اموالهم، نساء 34» شود و زن در درون خانه و خانواده، عهده‌دار کارهای خانه گردد. این موضوع خانه‌نشینی نیست، بلکه انجام کار و شغل واشتغال در محیطی امن و آزاد و راحت و آموزش و پرورش انسان است که به قول کارل فرانسوی «موجود ناشناخته» می‌باشد. بسیاری از دختران و زنان در درون خانه به تدریس و تعلیم و کار، اشتغال دارند.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرده است: اکنون در کشور 5/3 میلیون بیکار داریم که اکثر آنها مردان و پسران می‌باشند. بیکاری مردان و پسران ما، ناهنجارتر است یا دختران و زنان... وجدانا بفرمایید دختر و بانوی ما در کافی‌شاپ و سفره‌خانه سنتی کار کند، امتیاز است و انصاف است و اشتغال است و پسران و مردان بیکار باشند حتی در شرایط مساوی. بهترین کار برای زنان، کار آموزشی و پرستاری و طبابت است، و آن هم در مرحله دوم که در مرحله اول و اصل و اهم و اولی، همان خانه‌داری و همسرداری و مادری می‌باشد و انسان‌سازی به معنای جامع کلمه. البته پذیرش این اندیشه برای شما دشوار است، ولی حق و تکلیف و تجربه و عرف صحیح این است. شما بکوشید جایگاه و منزلت حقیقی و حقوقی را بشناسید و بر آن اهتمام ورزید. شما مردان موفق تاریخ را شناسایی کنید که بدون همسر و مادر و کانون آرام خانواده، به توفیق نرسیده‌اند و ناهنجاری جامعه را ارزیابی نمایید که عمده مشکل از درون خانه و خانواده و عدم مسئولیت‌پذیری زن و مادر، به وجود آمده است. البته این موضوع، موضوعی ساده نیست که در چند سطر بتوان تبیین نمود و تحلیل کرد و تطبیق نمود.

ترقی معکوس آقای آلفرد جانسون!

کیهان نوشت:ابراز اشتیاق یک شبه روشنفکر برای بوسیدن پای هر کسی که غنی‌سازی را در ایران تعطیل کند، با طعنه همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب مواجه شد.

داریوش سجادی نوشت: دکتر صادق زیباکلام اظهار داشته‌اند هر کس که غنی‌سازی را در ایران متوقف کند دو رکعت نماز شکر می‌خوانم و دست و پای او را می‌بوسم(!) در همین راستا گفته می‌شود «جان کری» وزیر خارجه آمریکا ضمن آماده کردن پای خود پیغام داده من برای تحقق آرزوی ایشان (زیباکلام) نهایت تلاش خود را اعمال خواهم کرد! در هر حال پای بنده برای بوسه ایشان مهیاست!!!

مشاور سابق کروبی ادامه می‌دهد: صرف‌نظر از این طنز تلخ، وجود چنین افراد با چنان اقوالی یادآور گوشزد ارزشمند «حسین‌ بن علی» است دائر بر آنکه؛ خدایا چه چیز گم کرد آنکه تو را یافت و چه پیدا کرد آنکه تو را گم کرد!

سجادی همچنین با اشاره به حرف‌های بی‌حساب افراطیون مدعی اصلاحات در حوزه‌های مختلف به این طنز استناد کرد که ملانصرالدین می‌گفت مردم 3 دسته‌اند؛ آنها که شمارش و حساب بلدند و آنها که نیستند!

البته در این میان شعری هم هست که می‌گوید: از دست بوس میل به پابوس کرده‌ای خاکت بر سر ترقی معکوس کرده‌ای

گفتنی است زیباکلام آذر ماه سال گذشته ضمن ارائه نظریه‌ای دم دستی در روزنامه شرق مدعی شد اگر به جای صادق زیباکلام، نامش آلفرد یا دیوید و نام فامیلی‌اش جانسون یا اسمیت بود و به جای دانشگاه تهران در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کرد، حتما به خاطر این نظریه‌پردازی شهره عام و خاص می‌شد و صدها تز و رساله درباره نظریه‌ وی به نگارش درمی‌آمد!

سانسور سخنان کیسینجر در نشریات زنجیره‌ای

روزنامه کیهان نوشت:نشریات زنجیره‌ای سخنان هنری کیسینجر استراتژیست و وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره قدرت جمهوری اسلامی ایران را منتشر نکردند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان و... دیروز ترجیح دادند اظهارات کیسینجر در مصاحبه با رادیو آمریکا- NPR- را سانسور کنند و این در حالی است که همین نشریات، به سیاه‌نمایی یا نظرسنجی‌های محافل غربی علیه ایران بها می‌دهند.

کیسینجر در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا تصریح کرده بود: «ایران با توجه به نفوذ گسترده‌ای که در خاورمیانه پیدا کرده، فرصتی بزرگ برای ایجاد یک امپراتوری در اختیار دارد... نقشه خاورمیانه و مرزهای فعلی آن که محصول فروپاشی عثمانی پس از جنگ جهانی اول می‌باشد، در حال فروپاشی و از بین رفتن است. ایران مشکل به مراتب بزرگ‌تری از داعش است. درگیری‌ با داعش که گروهی ماجراجو می‌باشد، بسیار قابل کنترل‌تر از درگیری با کشورهایی مانند ایران است. اکنون یک محور شیعه به مثابه یک کمربند از ایران تا بغداد و سوریه از آنجا تا جنوب لبنان و مرزهای مدیترانه کشیده شده است. همین موضوع در شرایطی که مرزهای سیاسی پیشین خاورمیانه در حال فرسایش است، امکان تشکیل یک امپراتوری را به ایران در خاورمیانه می‌دهد».

ناخرسندی نفاق قدیم از فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان با افراطیون

کیهان نوشت:عضو گروهک آمریکایی نهضت‌ آزادی با حمله به تشکیلات موسوم به ندا، آنان را محافظه‌کار توصیف کرد و از آنان خواست مانند خود روحانی از عنوان اصلاح‌طلبی استفاده نکنند.

«عماد-ب» در مقاله‌ای که از سوی رسانه‌های گروهکی خارج کشور مانند گویانیوز، کلمه، جرس و... برای ترور شخصیت موسسان ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) منتشر شده می‌نویسد: ندا سفید است نه سبزی که اتفاقات سال 88 را پدید آورد! اصولگرایان و کیهان و فارس و... از این تشکیلات استقبال کردند. این گروه را نمی‌توان به معنای واقعی اصلاح‌طلب به حساب آورد و حضور ایشان در عرصه سیاسی نه تنها مانعی بر سر رفتار حکومت نخواهد بود بلکه حتی می‌تواند در بسیاری موارد مفید هم واقع شوند. اما سوال این است که اگر موسسان گروه ندا که سابقا دوستان و همراهان ما بودند، اصلاح‌طلب نیستند، پس چه نامی می‌توان بر ایشان گذاشت؟

وی با ادعای اینکه دست‌اندرکاران ندا قائل به دموکراسی و آزادی نیستند و حتی نظریه و آرمانی ندارند، از این طیف می‌خواهد برای اصلاح‌طلب شدن رفتار اپوزیسیون را در پیش بگیرد؛ اگرنه محافظه‌کار است! وی ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی در طول حیات خود هرگز اپوزیسیون را به رسمیت نشناخته و گفت‌وگویی در میان نبوده است.

وی توضیح نداد که آیا اپوزیسیون با آشوب‌افکنی، تجزیه‌طلبی و تروریسم سازمان یافته آغاز دهه 60 و عمل به عنوان ستون پنجم آمریکا و اسرائیل و حتی رژیم صدام و سپس نقش‌آفرینی در آشوب‌های نیابتی 78 و 88، توقع گفت‌وگو از سوی حاکمیت را داشت و نباید از خود مردم تودهنی‌های خوارکننده می‌خورد؟!

عماد-ب در ادامه کار را آسان‌تر کرده و مدعی شد هر کس از سوی حاکمیت در انتخابات تأیید می‌شود، آدم حاکمیت است و نمی‌توان او را اصلاح‌طلب یا دموکرات توصیف کرد. «آنچه در طول سال‌ها شاهد آن بودیم نه گفت‌وگو و مذاکره میان حکومت و مخالفان بلکه احضار مخالفان از سوی نیروهای امنیتی و ابلاغ سیاست‌ها و تصمیمات مصوب به ایشان بوده است. در چنین الگویی، طرف گفت‌وگوی اپوزیسیون، کارشناس- بازجو‌های سی‌ چهل ساله هستند، آنها ابتدا به طرح سوالاتی می‌پردازند که باید به دقت پاسخ داده شوند؛ سپس توصیه‌ها و نصیحت‌هایی مطرح می‌شود؛ پس از آن نوبت به ابلاغیه‌ها، تاکیدات و دستورات می‌رسد؛ و در نهایت هم «گفت‌وگو» با تهدید و ارعاب پایان می‌یابد... نکته جالب توجه این جاست که گاهی در این گفت‌وگوها امتیازاتی هم داده می‌شود: مثلا به فردی ابلاغ می‌شود که می‌تواند در انتخابات شرکت کند و صلاحیت‌اش نیز تایید خواهد شد؛ یا به فردی گفته می‌شود که اجازه دارد حزب و گروهی راه بیاندازد؛ یا افرادی مجاز می‌شوند که در ستاد انتخاباتی کاندیدایی خاص فعالیت کنند. اما مدتی که می‌گذرد آن روی سکه اینگونه امتیازها آشکار می‌گردد؛ معلوم می‌شود که مجوز حزب با هدف ایجاد شکاف و انشعاب و موازی‌سازی در میان احزاب اصلاح‌طلب بوده است. یا هدف از تایید صلاحیت شخصی در انتخابات چیزی جز شکستن آرای یکپارچه و چنددستگی آرای اصلاح‌طلبان نبوده است. زمانی هم که دست منتقدین را برای فعالیت در ستاد کاندیدایی باز می‌گذارند. هدفشان هدایت آرای روشنفکران به یک سو و کاستن از آرای کاندیدایی دیگر است(!)

این نوچه گروهک نهضت آزادی سپس با حمله به ندا نوشت: آنها که خود را نسل دوم اصلاح‌طلبی می‌خوانند در واقع نسل جدید محافظه‌کاران‌اند. البته نگارنده اذعان دارد که این طیف از جوانان را دقیقا نمی‌توان تحت عنوان محافظه‌کاران کلاسیک یا سنتی دسته‌بندی کرد و شاید بتوان از نوعی نومحافظه‌کاری و راست‌نو سخن گفت...

بجای آن که خود را نسل دوم اصلاح‌طلبان بخوانند، عنوان «نسل دوم اعتدال‌گرایان» یا «نسل جدید محافظه‌کاران» را برای خود برگزینند و با الگو قرار دادن روحانی با محوریت او فعالیت کنند نه با محوریت خاتمی.

هم‌چنین بهتر است بیش از این از مفهوم اصلاح‌طلبی استفاده نکنند چنانچه شخص روحانی هم چندان اصراری بر استفاده از این مفهوم ندارد.

خاطرنشان می‌شود پیش از این طیفی از افراطیون با تحویل گرفتن ویژه! موسسان ندا، آنها را نفوذی، قدرت‌طلب، تواب، بی‌شناسنامه و... لقب دادند. در مقابل موسسان ندا به تحرکات کور و به بن‌بست رسیده‌ای نظیر خروج از حاکمیت، فتح سنگر به سنگر، تحریم انتخابات، و... اعتراض دارند.

گروهک‌های آمریکایی مانند نهضت‌ آزادی با نفوذ تدریجی در حزب مشارکت و دفتر تحکیم، افراطی‌گری و ساختارشکنی را به این گروه‌ها القا کردند و اکنون نگرانند که با بالا گرفتن موج انتقاد در میان اصلاح‌طلبان علیه افراطی‌گری و رفتارهای آمریکا‌پسند، مجددا منزوی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها