برای خرید سیگارم پول قرض می‌کردم

امین تارخ: بازیگران زیادی در فقر و فلاکت مردند

سخنان صریح امین تارخ درباره رقم دستمزد بازیگران

ماهی 10 میلیون تومان برای ستاره‌ها زیاد است؟

امین تارخ معتقد است: بسیاری از مطالبی که درباره دستمزد بالای بازیگران مطرح می‌شود، هیاهویی برای هیچ است.
کد خبر: ۷۱۵۱۴۹
ماهی 10 میلیون تومان برای ستاره‌ها  زیاد است؟

رئیس انجمن بازیگران سینما درباره وضعیت امنیت شغلی صنف خود در آستانه روز سینما، ضمن انتقاد از مطالب و شایعاتی که درباره دستمزد بازیگران مطرح می‌شود، بیان کرد: شاید این طور گفته شود که بازیگران در مجموعه تولیدات سینمایی یا تلویزیونی، بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند، اما واقعیت این است که هیچ کس فکر نمی‌کند تعداد ماه‌های بیکاری یک بازیگر و عمر حرفه‌ای او چقدر است.

تارخ گفت: این همه حرف و حدیث درباره دستمزدهایی که به کلان معروف شده و البته کلان هم نیستند،‌مگر چند نفر از 550 عضو صنف بازیگران را دربرمی‌گیرد؟ آن هم در شرایطی که دستمزدها بر اساس عرضه و تقاضا پرداخت می‌شوند.

او گفت: وقتی یک بازیگر برای حضور در پروژه‌ای 80 میلیون تومان می‌گیرد، باید در نظر داشت که چند ماه بیکاری داشته یا چند ماه بیکار خواهد بود تا سراغ کار دیگری برود. پس با توجه به این موضوع که معمولا بازیگران مطرح و سوپر استار سالی یک یا دو فیلم بیشتر بازی نمی‌کنند،‌اگر برای بازی در فیلمی 60 میلیون تومان دستمزد بگیرند رقم زیادی نخواهد بود، چون اگر این رقم را برای دو فیلم حساب کنیم، می‌شود 120 میلیون، یعنی ماهی 10 میلیون تومان. آیا این رقم برای کسی که به عنوان سوپراستار، نقش اول یک فیلم را بازی می‌کند زیاد است؟

این هنرمند یادآور شد: این را هم از یاد نبریم که بازیگران باید به فکر آینده خود باشند، چون عمر کاری آن‌ها بویژه سوپراستارها محدود است، این در حالی است که در جهان بازیگرانی هستند که سال‌های زیادی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما تردیدی نیست که به مرور زمان دستمزد آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و بعد هم مستمری بگیر می‌شوند، پس خیلی زیاد نیست اگر سوپراستار ما در این مملکت ماهانه 10 میلیون تومان دریافت کند چون خوب می‌دانیم که وضعیت مستمری‌بگیران سینما چگونه است.

تارخ گفت: ما بازیگرانی داریم که ماهی 360 هزار تومان مستمری می‌گیرند و این برای وزارت فرهنگ و ارشاد و سینمای ما متأثرکننده است؛ یا مثلا یکی از بازیگران دیگر پنج سال قبل 600 هزار تومان وام گرفته و بازیگر دیگری هم ضمانت او را کرده است، اما الان هیچ کدام پول برگرداندن این وام را ندارند و این دقیقا همان جایی است که بحث امنیت شغلی مطرح می‌شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه بیان کرد: تمام این بحث‌ها و حاشیه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در این مملکت کسانی هستند که ماهانه 35 میلیارد تومان می‌گیرند و کسی دوربین و میکروفنی جلوی آن‌ها نمی‌برد تا بپرسد این پول‌ها از کجا آمده است!

تارخ در پاسخ به اینکه انتقادهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه به دلیل صرف بخش زیادی از بودجه تولید یک فیلم برای بازیگران، معمولا تهیه‌کنندگان برای انتخاب عوامل دیگر سراغ افراد غیرحرفه‌ای با دستمزد کمتر می‌روند، گفت: اگر منشی صحنه، دستیار فیلمبردار یا عوامل دیگر به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که دستمزد کمتری بگیرند، به بازیگر مربوط نمی‌شود بلکه ناشی از عدم وجود یک نظم حرفه‌ای در سینماست که چنین اتفاقی را باعث می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دریا
United States
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۰
۰
برای فیلم سینمایی ها سریالها و تله های بی محتوایی كه ساخته می شود بله زیاد است
این پولو بدهند به نویسنده تا یه خرده مطالعه كنه و دانش نوشتن رو داشته باشه
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
۰
۰
نه پ زیاد نیس
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها