موتورهای جستجوی اینترنتی تلاش شما برای یافتن جدیدترین آمار مستند سرانه مطالعه ایرانیان در اینترنت را به نشست خبری منصور واعظی، دبیر کل اسبق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارجاع می‌دهد.
کد خبر: ۷۱۳۳۴۶
کتابخوان‌ترین‌ها و کتاب‌نخوان‌ترین‌های کشور

این نشست خبری اواخر سال 91 انجام شده و معنای آن این است که سال 92 و 93 اطلاعات متقنی درخصوص سرانه مطالعه ایرانیان حداقل در فضای سایبر منتشر نشده است. آیا با یک گشت کوتاه در میان همین آمارهای اعلامی سال 91 موافقید؟

گفته شده مجموع سرانه مطالعه ایرانیان 75 دقیقه و 34 ثانیه است؛ از این میزان 15 دقیقه و 18 ثانیه‌اش مربوط به کتاب، 32 دقیقه و 57 ثانیه‌اش مربوط به روزنامه، 5 دقیقه و 43 ثانیه‌اش مربوط به نشریه و 21 دقیقه و 36 ثانیه‌اش مربوط به قرآن و کتب ادعیه است.

از سوی دیگر آخرین سنجش اردیبهشت 91 انجام شده و علاوه بر آمار سرانه مطالعه، مشخص شده کمتر از 15 درصد افراد در کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند. علاوه بر این اعلام شده پیش از سنجش موردنظر، حداقل دو سنجش معتبر سال 1353 و 1378 انجام شده است.

از همه این مسائل که بگذریم، آمار جالب دیگری که در آن نشست اعلام شد این بود که بیشترین سرانه مطالعه مربوط به تهران و کمترین آن مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است. عدد مربوط به استان تهران 93 دقیقه و 54 ثانیه و عدد مربوط به چهارمحال و بختیاری، 48 دقیقه و 59 ثانیه است.

از سوی دیگر، طبق اظهارنظر یکی از مسئولان استانی زنجان، این استان طبق آمار اعلام شده بعد از تهران بیشترین آمار سرانه مطالعه را در کشور دارد. مسئول مربوطه عدد مربوط به سرانه مطالعه زنجانی‌ها را 93 دقیقه و 23 ثانیه اعلام کرد تا بدانیم که زنجانی‌ها فقط 31 ثانیه کمتر از تهرانی‌ها کتاب می‌خوانند. جستجو در اینترنت برای یافتن دیگر رتبه‌های جدول سرانه مطالعه در کشور به نتایج در خور توجهی ختم نمی‌شود. (ضمیمه چمدان)

احمد رمزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها