زندگی به نفت‌شهر و سومار برمی‌گردد

شهرهای مرزی زیادی طی جنگ ایران و عراق از سکنه خالی شد که بسیاری از آنها همچون آبادان دوباره توانستند شور زندگی را در خود جاری کنند، اما برخی همچون سومار و نفت‌شهر در استان کرمانشاه نیز همچنان خالی از سکنه است و مسئولان این استان درصدد برآمدند دوباره حیات و زندگی را به این شهرها برگردانند.
کد خبر: ۷۱۰۱۰۰
زندگی به نفت‌شهر و سومار برمی‌گردد

فراهم کردن زیرساخت‌ها در نفت‌شهر که سال‌هاست به دشتی بدون امکانات تبدیل شده و همچنین ایجاد زمینه اشتغال در سومار از جمله طرح‌هایی است که مسئولان این خطه درصددند با آماده ساختن آن، شرایط بازگشت مهاجران را به این دو شهر ـ که در جنوب شهرستان قصرشیرین واقع شده است ـ فراهم کنند.

فرماندار قصر شیرین با بیان این‌که اکنون نفت‌شهر کاملا خالی از سکنه است و سومار فقط 9 نفر جمعیت موقت دارد که بیشتر در روز و برای کشاورزی به آنجا تردد می‌کنند، به جام‌جم می‌گوید: ساکنان این دو شهر هنگام جنگ به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، اما به دلایلی همچون مشغول به کار شدن در آن شهرها و نبود زیرساخت کافی در شهرهای خود که طی جنگ کاملا ویران شده بود، تمایلی به بازگشت به این شهرها نداشتند و حالا مسئولان درصددند با ایجاد شرایط مناسب، مهاجران را به بازگشت ترغیب کنند.

افشین رضایی با اشاره به این‌که نفت‌شهر علاوه بر این‌که شهری نفتخیز و دارای چند چاه نفت است، ظرفیت و خاک مرغوبی برای کشاورزی دارد و می‌تواند جمعیت زیادی را دوباره به سوی خود جذب کند، می‌افزاید: دولت درصدد است زیرساخت‌های اولیه همچون راه ارتباطی، خیابان، مراکز بهداشتی و آموزشی، مسجد، ورزشگاه و هرگونه تاسیساتی که برای زندگی در یک شهر موردنیاز است را در این منطقه ایجاد کند تا مردم به بازگشت و ساخت منازل جدید تمایل پیدا کنند.

وی با بیان این‌که برای اجرایی شدن این خواسته اکنون 20 میلیارد تومان اعتبار تامین شده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی مختلف قرار گرفته است، تصریح می‌کند: پیمانکاران برخی تاسیسات اکنون مشخص شده و مذاکره برای تعیین سایر پیمانکاران نیز در حال انجام است و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم تمام اعتبار مصوب را جذب و تاسیسات موردنظر را ایجاد کنیم.

رضایی یادآور می‌شود: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده است، برخی اهالی سابق منطقه برای بازگشت به این شهر اعلام آمادگی و تمایل کرده‌اند که امیدواریم پس از آماده‌سازی زیرساخت‌ها، بنیاد مسکن و سایر بخش‌ها نیز در جهت ساخت مسکن و ارائه تسهیلات ویژه به آنها یاری برسانند.

فرماندار قصرشیرین درباره فراهم کردن زمینه اشتغال به عنوان عامل مهم جذب مهاجران این شهر نیز می‌گوید: نفت‌شهر علاوه بر برخورداری از رودخانه فصلی پرآب و زمین مرغوب برای کشاورزی، چند چاه نفت دارد که می‌تواند منبع اشتغالزایی باشد، ضمن این‌که طرح ایجاد یک شهرک پتروشیمی با ظرفیت اشتغال 1500 نفر در این منطقه به دولت ارسال شده که در صورت موافقت و تامین اعتبار می‌تواند زمینه اشتغال مناسبی را فراهم کند. هر چند تا مردم به این شهر بازنگردند، نمی‌توان طرح‌های اشتغالزایی را به اجرا درآورد.

رضایی درباره اقدامات در دست انجام برای سومار یادآور می‌شود: این شهر اکنون زیرساخت‌های موردنیاز را دارد و فقط باید جمعیت سابق به آن بازگردند و با کمک بنیاد مسکن و دیگر بخش‌ها منازل خود را از نو بسازند، اما مهم‌ترین عامل برای جذب آنها، فراهم کردن زمینه اشتغال است که در این ارتباط افتتاح بازارچه مرزی سومار را در دست اقدام داریم و این بازارچه تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود.

به گفته وی، سومار از ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی برخوردار است، به‌طوری که هم‌اکنون نیز انگور نوبرانه کشور در این شهر تولید و برداشت می‌شود.

آغاز بازسازی نفت شهر، بزودی

بخشدار سومار نیز از آغاز عملیات اجرایی بازسازی مرحله اول شهر مرزی نفت‌شهر در شهرستان قصرشیرین خبر می‌دهد و می‌گوید: بازسازی این شهر بزودی آغاز خواهد شد.

قدرت محمدی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان این‌که با پیگیری‌های انجام شده بزودی بازسازی و ساخت واحدهای زیربنایی در این شهر به پیمانکاران واگذار می‌شود، می‌افزاید: در مرحله اول بازسازی نفت‌شهر ساخت مجموعه آموزشی، ورزشی، مسجد جامع، شبکه بهداشت و درمان و واحدهای مسکونی، تقویت شبکه آبرسانی، پست و برق در دستور کار و اولویت است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون 500 خانوار نفت‌شهری برای بازگشت و سکونت در این شهر اعلام آمادگی کرده‌ا‌ند، یادآور می‌شود: قبل از جنگ تحمیلی شهر سومار 2000 و نفت‌شهر 5000 نفر جمعیت داشت، اما پس از پایان جنگ به دلیل شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و میادین مین، اهالی به این دو شهر بازنگشتند و بازسازی نیز صورت نگرفت.

محمدی از پاکسازی عمومی این منطقه از وجود مین‌های دوران جنگ تحمیلی نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: اقدامات خوبی در حوزه مین‌روبی انجام شده و تقریبا همه منطقه و اراضی کشاورزی اطراف آن از وجود مین پاکسازی شده است.

به گفته وی، منطقه نفت‌شهر و سومار قابلیت‌های مهمی برای بازگشت اهالی دارند که در صورت توجه به آنها می‌توان امیدوار بود در آینده نه‌چندان دور، مردم برای سکونت و کار به این شهرها بیایند.

این مسئول ایجاد بازارچه مرزی سومار ـ مندلی، وجود اراضی مرغوب کشاورزی، منابع آب مناسب و در دسترس با بهره‌برداری از سد کنگیر و اجرای طرح سامانه گرمسیری و اجرای طرح بزرگ کشاورزی و باغداری بانخوشاب و همچنین طرح ده هزار هکتاری ایثارگران را از جمله ظرفیت‌های این بخش برای بازگشت مردم اعلام و تاکید می‌کند: اکنون به دلیل حضور نیروهای نظامی و هنگ مرزی امنیت بسیار خوبی در مرزهای 86 کیلومتری این بخش با عراق حاکم شده است و بازگشت اهالی منطقه علاوه بر ایجاد رونق و شکوفایی این شهر، موجب ایجاد امنیت و اشتغال پایدار نیز خواهد شد.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها