گروه تروریستی «داعش» در دو ماهه اخیر تحرکات خود در شمال عراق را گسترش داده و اخیرا نیز به سمت مناطق کردنشین حرکت کرده است. همین امر موجب شد تا دو هفته قبل «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دستور حمله به مواضع داعش در شمال عراق را صادر کند.
کد خبر: ۷۰۸۲۷۳
داعش و پیشنهاد همکاری آمریکا به ایران

در همین راستا آمریکا برای چندمین باز تمایل به همکاری با ایران در حل بحران عراق را اعلام کرد. آنگونه که «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص همکاری با ایران در خصوص موضوع مبارزه با گروه تروریستی «داعش» تصریح کرد که تمامی کشورهای منطقه این موضوع را درک می‌کنند که گروه تکفیری «داعش» تهدیدی برای آنها است و اگر آنها به ایفای نقشی سازنده در کمک به کاهش قابلیت‌های داعش علاقمند باشند، واشنگتن می‌تواند در زمینه مبارزه با داعش با آنها گفت‌وگو داشته باشد.

در سویی دیگر مقامات فرانسوی که به دنبال برگزاری نشست بین المللی برای مقابله با داعش است، به نقش ایران در مقابله با داعش تاکید دارند.

تاکید آمریکا و غرب بر نقش آفرینی ایران در مقابله با بحران داعش در حالی مورد تاکید است که مقامات ایران تاکنون حاضر به همکاری با آمریکا و غرب بر سر این موضوع نشده و دولت قانونی عراق را مرجع و مخاطب خود درکمک کردن به حل این بحران می دانند. چنانچه روز گذشته نیز مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی برخی اخبار مبنی بر همکاری ایران با آمریکا در ماجرای داعش در مقابل رفع تحریم های ایران را تکذیب کرد.

در همین راستا صباح زنگنه کارشناس امور بین الملل در گفتگو با نامه نیوز، با اشاره به اینکه ریشه های شکل گیری گروه تروریستی داعش و تشکیلات آنها همچنان در هاله ای از ابهام است، گفت: از سوی دیگر نقش آمریکا در بوجود آمدن این گروه در مقاطعی از شکل گیری آنها هم جای بحث است که باعث شده تحولات و فعالیت های مربوط به این گروه با ابهامات زیادی روبرو باشد.

وی تصریح کرد: مثلا چرا وقتی داعش به شهر موصل یا روستاهای شیعه نشین و دیگر مناطق روستایی حمله کرد و مردم را وحشیانه قتل عام می کرد آمریکا و دولت های غربی هیچ واکنشی از خود نشان ندادند اما وقتی همین گروه به اربیل و شهرهایی که شرکت ها و موسسات آمریکایی در آنجا وجود داشت حمله کرد یا وقتی به مناطق نفتی کرکوک نزدیک شد آمریکا و برخی کشورهای غربی به یکباره واکنش نشان دادند.

صباح زنگنه با طرح این سوال که آیا همکاری ایران با آمریکا برای مقابله با داعش و در این چارچوب معنی دارد یا نه؟، گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها تلاش دارند وضعیتی را بوجود آورند که به افزایش التهاب و تنش در منطقه و برهم زدن اتحاد کشورهای منطقه منجر شود. در واقع آنها تلاش می کنند صحنه منطقه را آنطور که می خواهند شکل بدهند به همین علت مسئولان جمهوری اسلامی باید با دقت و وسواس بیشتری نسبت به این پیشنهاد آمریکا برخورد کند.

وی تصریح کرد: مگر اینکه یک حرکت جهانی و منطقه ای برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه شکل بگیرد که در آن صورت هم باید با دولت های عراق و سوریه همکاری شود و تلاش شود به دولت های قانونی این دو کشور در حل بحران داعش کمک شود چرا که تحرکات و پیشنهاد آمریکا به ایران در این خصوص شبهه ناک و شبهه برانگیز است.

تغییر مواضع عربستان سعودی نسبت به ایران

اندیشکده «مرکز مطالعات الجزیره» در گزارشی به بررسی تغییر موضع ناگهانی آل سعود نسبت به ایران پرداخت و نوشت: عربستان سعودی با میزبانی مجمع اقتصادی و همکاری کشورهای عربی و کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان و دعوت از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای بازدید از «ریاض» اقدامی نمادین انجام داد. این گزارش به تغییر ناگهانی موضع عربستان سعودی، می‌پردازد.

به گزارش«فردا» در این گزارش کاهش تأثیر آمریکا بر عربستان سعودی یکی از دلایل تغییر موضع ریاض نسبت به تهران مورد توجه قرار گرفته و آمده است:عربستان سعودی سیاست‌های مستقل از آمریکا، خصوصاً پس از سقوط «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور سابق مصر، اتخاذ کرده است. ریاض تردید دارد که آیا می‌تواند به آمریکا تکیه کند و متعاقباً پادشاهی به عنوان خط مقدم مدافع امنیتی خود وارد عمل شده و به طور گسترده با متحدان خود در مصر برای تأمین امنیت جایگاهش به عنوان قدرت منطقی تلاش کرده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه سرمایه‌های سیاسی و اقتصادی ایران عامل نفوذ این کشور در منطقه است تصریح شده است:ایران دو خروجی جهانی دارد. نخستین خروجی اقتصادی، با دارا بودن منابع نفت و گاز است. خروجی دیگر، سیاسی است، که عبارت است از، پیوند متمایز تهران با کشورها و اقوام مختلف در منطقه. ایران با استفاده از سرمایه‌های دیپلماتیک خود در کشورهایی نظیر عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن جایگاه خود را در میان بازیکنان بانفوذ در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به دست آورده است.

داعش خطرناک تر از القاعده

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری مشترک با رییس ستاد مشترک ارتش این کشور تصریح کرد که عملیات هوایی آمریکا در عراق بر قدرت و توانمندی داعش برای به دست گرفتن زمام امور تاثیر گذاشته است.

وی بیان داشت: برای ترسیم راهبردی طولانی مدت برای مقابله با داعش تلاش می کنیم.پیش بینی می کنیم داعش تجدید قوا کند و حملات جدیدی را انجام دهد.

هیگل افزود : تلاش می کنیم همکاری را در منطقه خاورمیانه علیه داعش ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: از طریق نیروهای عراقی کمک های نظامی در اختیار نیروهای پیشمرگ کرد قرار می دهیم.

هیگل افزود : فقط با حمله هوایی نمی توان داعش را شکست داد.

وزیر دفاع آمریکا بیان داشت: داعش از القاعده خطرناک تر است. آنها فراتر از آن چیزی هستند که ما به عنوان تهدید تروریستی می‌شناسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
۰
۰
همكاری با امریكا یعنی خون را با خون شستن كه محال امد محال همكاری امریكا با هر مقامی و هر كشوری مانند راه حل خواستن از شیطان است كه درنهایت چیزی جز اتش دنیا وخرت را درپی ندرد
كاشان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
باهوشمندی واقتدار رهبری بزرگوارمان وهمراهی مردم عزیز استكبار با هیچ فرضیه و نقشه ای نمی تواند به مملكت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف كوچكترین اسیبی برساند إنشالله

نیازمندی ها