مقبره خانه اتابک، محل تجمع معتادان

مقبره خانه اتابک که محل دفن وزیر سه حکمران سلسله سلجوقی و یکی از نخستین بناهای مزین به کاشیکاری و گچبری در معماری ایرانی است، این روزها روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و به محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۰۷۸۵۶
مقبره خانه اتابک، محل تجمع معتادان

محمد اسلامی فعال گردشگری و محقق آثار تاریخی در کرمان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شرایط نابسامان این مقبره تاریخی گفت: ساختمان هشت ضلعی این مقبره از نظر گچبری و کاشیکاری یکی از آثار منحصر به فرد ایران محسوب می‌شود هر چند امروزه به دلیل مسائل مختلف بخش قابل توجهی از کاشیکاری‌ها از بین رفته است، اما این نوع تزئین آثار تاریخی در ایران در زمان احداث این مقبره بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: این بنا حتی از قبه سبز نیز قدمت بیشتری دارد در حالی که قبه سبز از نظر کاشیکاری جزو زیباترین آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود، اما کاشی‌های این بنا از قبه سبز قدیمی‌تر است، اما متاسفانه در گذشته حفاظت لازم از این کاشیکاری‌ها صورت نگرفته است و از بین رفته‌اند و تنها آثاری از این کاشیکاری‌ها وجود دارد.

اسلامی افزود: مقبره خواجه اتابک با کوشش میراث فرهنگی شاهد آزادسازی عرصه بوده است، اما متاسفانه حفاظت لازم از این اثر تاریخی صورت نگرفته و از سال‌ها قبل این اثر تاریخی محلی متروکه شده که از خلوت بودن این مکان، معتادان و اراذل و اوباش سوءاستفاده کرده‌اند.

وی گفت: این بنای تاریخی با توجه به زیرساخت‌ها، عرصه آزاد شده و اتاقک‌های اطرافش براحتی می‌تواند به مرکز گردشگری تبدیل شود و در صورت سرمایه‌گذاری در این مکان می‌توان شاهد رونق آن بود.

وی تصریح کرد: این بنا در سال 582 هجری و از جنس آجر بنا شده است و هم‌اکنون نیز در نزدیکی مسجد بازار شهر و در بافت تاریخی کرمان قرار گرفته است.

استقبال از سرمایه‌گذاران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز اظهار کرد: ما آماده جذب سرمایه‌گذار برای احیای آثار تاریخی کرمان هستیم.

علی مهاجری افزود: در دوره‌های گذشته توجه لازم برای نگهداری برخی از آثار نشده است و به دلیل تعدد آنها و محدودیت اعتبار باید با کمک بخش خصوصی و مردم این آثار را احیا کنیم.

مهاجری افزود: ما آماده تغییر کاربری و مرمت این بناها با همکاری میراث فرهنگی و بخش خصوصی هستیم و از این اقدام استقبال می‌کنیم.

وی گفت: کرمان شهری تاریخی است و باید با همکاری مردم، این شهر را به جایگاه اصلی آن در بخش گردشگری نزدیک کنیم و اکنون نیز طرح مرمت و احیای قابل توجهی در کرمان در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان نیز درباره این بنای تاریخی گفت: بنای خواجه اتابک ازجمله طرح‌های موفق میراث فرهنگی در زمینه آزادسازی عرصه بوده است و هم‌اکنون عرصه این بنای تاریخی آزاد است.

محسن موحدی افزود: این بنا ازجمله آثار منحصر به فرد در بافت تاریخی شهر کرمان است که چند بار نیز شاهد اجرای طرح‌های بازسازی بوده است و سقف و دیوارهای این بنا در دوره‌های مختلف بازسازی و مرمت شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد اجرای طرح‌های مرمت و استحکام بخشی بنا در مقابل حوادث هستیم، زیرا در گذشته بخشی از این بنا بر اثر زمین لرزه فرو ریخته بود که هم‌اکنون مرمت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها