28 مرداد، کودتا علیه دولت مصدق

امروز 28 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 22 شوال 1435 هجری و 19 آگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۷۲۱۶
28 مرداد، کودتا علیه دولت مصدق

هجری شمسی

28 مرداد 1332

با کودتای 28 مرداد، کابینه دوم مصدق سقوط کرد وسپهبد فضل الله زاهدی عهده‌دار تشکیل کابینه شد.

28 مرداد 1338

نام پیمان بغداد به سازمان پیمان مرکزی (سنتو) تغییر کرد.

28 مرداد 1357

سینما رکس آبادان دچار آتش‌سوزی شد و 377 نفر از مردم در حالی که درهای سینما از بیرون قفل شده بود در آتش سوختند.

28 مرداد 1358

مجلس خبرگان برای بررسی نهائی قانون اساسی گشایش یافت‌.

28 مرداد 1385

شعبان جعفری (شعبان بی‌مخ) که نام او با کودتای آمریکائی 28 مرداد 1332 و بازگشت شاه به ایران گره خورده بود در سالروز همان کودتا درگذشت.

هجری قمری

22 شوال 341

کسایی مروزی شاعر معروف ایرانی به دنیا آمد. دوران زندگی ابواسحاق کسایی مروزی، شاعر شیعی مذهب معروف ایرانی، مقارن با اواخر عهد سامانی و اوایل دوره‏ی غزنوی در ایران بود. او در آغاز، شاعری مدیحه سرا بود، اما پس از چندی در پی دگرگونی روحی که موجب تحول فکری و عقیدتی او شد، زهد و عبادت پیشه کرد و تنها به مدح پیامبر اسلام وخاندان ایشان و وعظ پرداخت. کسایی در ابداع مضامین، بیان معانی و توصیف و تشبیه، قدرت بسیار داشت. او موعظه و حکمت رادر شعر فارسی به کمال رسانید.

میلادی

19 اگوست 1792

دادگاه ‏های انقلابی در فرانسه در جریان انقلاب این کشور ایجاد شد. در جریان انقلاب کبیر فرانسه، یک کمیته نجات ملی زمام امور کشور را به دست گرفت و در 19 اوت 1792م دادگاه‏های انقلاب فرانسه زیرنظر کمیته نجات ملی آغاز به کار کرد. دوران حکومت کمیته ملی و دادگاه‏های انقلابی، یکی از خون‏بارترین مراحل انقلاب فرانسه است که به دوران ترور یا وحشت معروف شده است. چرا که طی نزدیک به یک سال و اندی، سی‏صد هزار نفر بازداشت و حداقل هفده هزار نفر اعدام شدند. دادگاه‏های انقلابی، الزامی به رعایت مقررات معمول قضایی نداشتند. حق استیناف و فرجام خواهی ازمیان رفت و احکام دادگاه‏ها، قطعی و لازم الاجرا شد. دادگاه‏های انقلابی پاریس در عرض یک ماه، یک هزار و سی‏صد حکم اعدام صادر می‏نمودند و دستگاه‏های گیوتین در چند نقطه شهر هر روز به طور متوسط سرِ چهل نفر را از تن جدا می‏کردند. دوران ترور یا وحشت در نهایت در 28 ژوئیه 1794م به پایان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها