کشت زیتون ایرانی به دلیل واردات بی‌رویه و وجود آفت مگس زیتون طی هشت سال اخیر و نبود حمایت بخش‌های دولتی از تولیدکنندگان داخلی در حال برچیده شدن است.
کد خبر: ۷۰۱۷۹۳
خطر نابودی درختان زیتون رودبار

ایرج امینی، مدیرعامل یک شرکت کشت و صنعت زیتون در گیلان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اکنون بازار زیتون کشور در اختیار واردکنندگانی است که بدون کوچک‌ترین آگاهی از این محصول، اقدام به وارد کردن زیتون‌های بی‌کیفیت خارجی می‌کنند که همین مساله باعث رکود تولید داخلی شده است.

وی گفت: طبیعی است که ما قادر به رقابت با کشورهایی که در زمینه تولید زیتون و روغن زیتون سابقه‌ طولانی دارند نیستیم، بنابراین اگر جلوی واردات زیتون از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، چین و... گرفته نشود باید در آینده‌ نزدیک با باغات این محصول در کشور خداحافظی کنیم.

این تولیدکننده با بیان این‌که در سال گذشته به دلیل وجود آفت مگس در بعضی باغات زیتون رودبار یک دانه زیتون هم برداشت نشد، خاطر نشان کرد: شرکت ما به دلیل این آفت مجبور به برداشت زودهنگام با محصول 10 درصد روغن شد. حال آن‌که اگر می‌توانستیم در موعد مقرر محصول را برداشت کنیم 22 درصد روغن می‌گرفتیم. بسیاری از تولیدکنندگان که برداشت دیرهنگام داشتند با ضرر 100 درصدی مواجه شدند.

امینی به حمایت دولت ترکیه از زیتون‌کاران کشور خود اشاره و خاطر نشان کرد: دو سال پیش دولت ترکیه برای هر کیلوگرم صادرات کنسرو زیتون دو دلار یارانه می‌داد.

وی با بیان این‌که اکنون همه تولیدکنندگان زیتون کشور دلسرد شده و تصمیم به فروش زمین‌های خود گرفته‌اند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید فکری جدی برای کشت و صنعت زیتون کند. تولیدکنندگان دیگر حاضر به ادامه فعالیت نیستند و معتقدند جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است.

به گفته این تولیدکننده باغات زیتون کشور جزو بهترین باغات دنیاست که حتی رئیس شورای جهانی زیتون در بازدیدی که از باغ‌های زیتون داشت خطاب به معاون وقت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران گفته بود که من همه باغات زیتون سراسر جهان را دیده‌ام ولی این باغ‌ها در دنیا بی‌نظیر است.

امینی به اقدام حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در سال‌های قبل اشاره و یادآور شد: کار خوبی در هشت سال قبل صورت گرفت که وزیر جهاد کشاورزی دستور داد زیتون‌های آفت‌زده تحویل کارخانه اتکا برای تبدیل به روغن صنعتی شود و خسارت باغداران پرداخت شد، اما الان زیتون و روغن زیتون آفت‌زده‌ سال زراعی گذشته، کنار جاده‌ها و مغازه‌ها فروخته می‌شود و ظاهرا کسی به سلامت مردم اهمیت نمی‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها