جام جم آنلاین گزارش می دهد

وحشت اسراییل از تونلهای مقاومت

کابوس، تنها از فراز آسمان برای صهیونیست ها مجسم نمی شود؛ موشک هایی که بی اعتنا از فراز گنبد به اصطلاح آهنین می گذرند، پدیده تازه ای نیستند اما ترس از فرورفتن در عمق خاک یا سربرآوردن مردان مقاومت از دل آن، خواب را این روزها بر چشمان سربازان صهیونیست حرام کرده است.
کد خبر: ۶۹۹۷۹۹
وحشت اسراییل از تونلهای مقاومت

به گزارش جام جم آنلاین، سخن از تونل های حفر شده در غزه تا داخل سرزمین های اشغالی و شهرک های صهیونیست نشین است که هم معبری مخفی برای انتقال سلاح و مایحتاج به بخش تحت محاصره غزه است و هم سنگری امن که گاه اعضای گروه های مقاومت در غزه را از عمق خاک به سطح می کشاند و نقش کمینگاه امن را برای حمله به سربازان صهیون بازی می کند. گاه، بالعکس، نظامیان صهیونیست را به دل خود می کشاند و گویی زمین یکباره ظالمان را فرو می بلعد.

تونلی که صهیونیست ها را بلعید

بامداد جمعه ای که گذشت، فرمانده گروهان 12 تیپ گولانی با فرو ریختن یکی از تونل های غزه به هلاکت رسید و 12 سرباز صهیونیست عضو یگان وی بشدت زخمی شدند.

پایگاه خبری روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اعتراف به کشته شدن این افسر صهیونیست نوشت: تونلی در غزه فرریخت و این نظامیان را در خود بلعید که 12 سرباز پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شدند.

برخی منابع اما می گویند این عملیاتی دقیق بود که گردان های قسام شاخه نظامی حماس انجام دادند و صهیونیست ها در کمین تونلی مقاومت گرفتار شدند.

موشک و تونل هایی که مانع نمی شناسند

به گزارش شبکه فلسطین الیوم، هر چه جنگ صهیونیستی علیه غزه بیشتر طول می کشد، اسرائیلی ها در می یابند تلاش هایشان برای کنترل اوضاع در این بخش در طول سالیان گذشته نتیجه عکس داده است. موانع و دیوارهای امنیتی مرزی که به شکلی مطلوب مانع از موفقیت عملیات های ورود اعضای مقاومت به سرزمین های اشغالی می شد، با موشک هایی که دیوار و مانع نمی شناسند، بی اثر شد.

وقتی صهیونیست ها توجهشان به موشک های مقاومت جلب شد و واکنش مناسب را در سامانه ضد موشکی گنبد آهنین یافتند، مقاومت هم موشک هایش را پیشرفته تر کرد و همزمان به تاکتیک های تلفیقی دیگری مانند «کماندوهای دریایی» موسوم به «قورباغه های انسانی» روی آورد، اما هیچ کدام از این اقدامات به تاثیرگذاری تونل ها نبود.

کارکرد راهبردی تونل ها

طرح ایجاد تونل ها در غزه صرفا یک گام دفاعی در مواجهه با هواپیماها و پرنده های تجسسی صهیونیستی نبود؛ هواپیماهایی که تقریبا هیچ حرکتی در غزه از دیدشان مخفی نمی ماند. در واقع تونل ها تبدیل به طرحی راهبردی برای مقاومت در چارچوب دفاع و حمله همزمان شدند.

به عبارت دیگر، تونل ها نقش هجومی یافتند، معادلات قدرت را عوض کردند و مانند موشک ها، کاربرد موثر آنها در عملیات اخیر، عرصه را به شدت بر صهیونیست ها تنگ کرده است.

از تعداد تونل های آشکار شده در جهت سرزمین های اشغالی، چه آنهایی که مقاومت عملا از آن استفاده کرد و رژیم صهیونیستی لاجرم به وجودشان پی برد و چه آن تونل هایی که فقط ورودی آن در بخش فلسطینی داخل غزه کشف شد، بر می آید که این طرحی بزرگ و برنامه ریزی شده برای دوره ای بلند مدت در عرض مرزهایی طولانی است.

ده ها تونل در زیر خاک غزه که بخشی از آنها کشف شده اند و بخشی دیگر پنهان مانده اند.

تصادفی نیست که ساکنان شهرک های صهیونیستی نزدیک به غزه، شدیدا نگران شدند و برخی از این شهرک ها تخلیه شد.

صهیونیست ها از تمسخر تا شوک بزرگ

جالب تر اینکه نظامیان رژیم صهیونیستی چنان دچار رعب شدند که طرح های ارتش این رژیم برای پیشروی در خاک غزه از ترس اسیرگیری مقاومت با استفاده از تونل ها و کمین های زیرزمینی، دچار اختلال شدید شد.

برخی کارشناسان صهیونیست در ابتدا با تمسخر با موضوع تونل ها روبرو می شدند و می گفتند: باریکی غزه باعث شده است که اهالی آن یک طبقه دیگر نیز در زیر زمین بسازند. برخی دیگر می گفتند: در غزه، شهر کاملی زیر زمین وجود دارد که اگر ارتش کره شمالی مانند آن را می داشت به آن افتخار می کرد. با این حال، وقتی تصاویر هواپیماهای شناسایی، پیروزی اعضای گروه مقاومت را در رسیدن به پایگاه های نظامی دشمن و شهرک های صهیونیستی از طریق همین تونل ها نشان می داد، شوک بزرگی به همه اسراییلی ها وارد شد.

آغاز انتقاد داخلی به نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: تهدید تونل ها یک سناریوی خیالی نیست، بلکه کابوسی واقعی به ویژه برای اسراییلی های نزدیک غزه است.

این روزنامه می نویسد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هدف قابل توجیهی برای از بین بردن تونل ها دارد، اما باید پرسید که چگونه آن چیزی که حالا به عنوان خطری راهبردی برای دولت نتانیاهو مطرح می شود، فقط بعد از شروع جنگ زمینی در غزه مطرح می شود؟ چرا به این موضوع مهم، پیش تر توجهی نشده است؟

در رژیم صهیونیستی برآوردها، وقتی درباره تونل ها پررنگ تر و بزرگنمایی می شود که شکست نظامی و اطلاعاتی هولناکی نیز در کنار آن باشد.

اختلاف شدید در برآوردهای صهیونیستی با واقعیت میدانی

کارشناسان می گویند: خطر تونل ها شناخته شده است و در سال 2000 نیز در عملیات مقاومت غزه علیه ارتش اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. 11 سرباز اسرائیلی با همین ابزار در فاصله سال های 2000 تا 2004 در عملیات های تونلی محور فیلادلفی کشته شدند. درک شکست، زمانی مضاعف شد که صهیونیست ها پی بردند، برآوردهای اطلاعاتی درباره تونل های کشیده شده به داخل اسرائیل دور از واقعیت هستند. ارتش در آن زمان تصور می کرد که در بدترین حالت ها، 12 تونل در غزه وجود دارد این در حالی است که اکنون از 28 تونل سخن گفته می شود که تاکنون کشف شده اند و بخش پنهان، بیشتر از این است.

به نظر می رسد که صهیونیست ها با وجود اعلام اینکه هدف نهایی آنها از جنگ زمینی نابود کردن تونل های مقاومت است، مجبور باشند تا قبل از پایان جنگ علیه غزه، اعلام کنند که تضمینی درباره کشف همه تونل های غزه منتهی به اسرائیل وجود ندارد.

از این گذشته با فرض نابودی تمام تونل های موجود هم، هیچ طرفی در سرزمین های اشغالی نمی تواند اطمینان حاصل کند که روش یا ابزاری برای منع حماس یا هر نیروی فلسطینی دیگری از تونل سازی مجدد وجود خواهد داشت.

بن بست شناختی با وجود به کارگیری همه ابزارها

به گزارش رسانه های صهیونیستی، تل آویو در تلاش برای کشف و تخریب تونل ها در منطقه مرزی غزه، از همه ابزارهای اولیه و پیشرفته استفاده کرده است در حالی که نتوانسته است موفقیت تعیین کننده ای در این زمینه به دست آورد.

تونل ها معمایی باقی مانده اند که کارشناسان صهیونیست را متحیر کرده است با وجود اینکه آنها از ربات ها، سگ های آموزش دیده و وسایل ردیابی دیگر، حتی ردیاب های انسانی استفاده کردند.

دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، حتی بسیاری از غیرنظامیان ساکن در مناطق مرزی غزه با این رژیم را دستگیر کرد تا بلکه بتواند به اطلاعات میدانی دقیق تری درباره تونل ها دست یابد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره می نویسد: اسرائیل از روش های جدیدی از جمله به کارگیری مواد منفجره مایع برای تخریب تونل ها و گازهای خفه کننده استفاده کرده است. هواپیماهای اسراییلی هم اعماق زمین را نشانه می روند تا تونل ها را در محدوده های احتمالی تخریب کنند.

گنبد آهنینی برای تونل ها نداریم

یک افسر صهیونیست در فرماندهی جبهه جنوبی اسرائیل به این روزنامه صهیونیستی می گوید: گنبد آهنینی برای دفع خطر تونل ها وجود ندارد، در واقع در تمام دنیا راه حلی برای این مشکل نیست.

وی می افزاید: اسرائیل سال هاست که تلاش های زیادی را برای کشف و نابودی تونل ها انجام می دهد، اما توفیقی در این راه نداشته است.

نظامی صهیونیست تصریح کرده است: همچنین یگان های فنی ویژه ای را برای مقابله با این پدیده تشکیل شد اما خود مسئولان این یگان ها اذعان دارند که تاکنون راهی برای کشف تونل های مقاومت نیافته اند و همه کاری که می توان انجام داد این است که بعد از کشف تونل ها فکری برای تخریب آن برداشته شود. از این رو راهی جز این نیست که در طول مرز، حفاری، آن هم در اعماق زیاد انجام گیرد. این ماموریت نیز تقریبا غیرممکن است زیرا صهیونیست ها می دانند که تونل ها در عمق 20 تا 25 متری اعماق زمین حفر می شوند و هر مانعی که بر سر راه آنان در مرز قرار داده شود، نهایتا فقط یک مشکل برای حفاران تونل ها ایجاد خواهد کرد و آنان مجبور خواهند شد عمق تونل ها را در محدوده مرز افزایش دهند تا به موانع برنخورند.

مزیت عرض کم و طول مرزی غزه

با وجود اینکه غزه، به دلیل عرض کم آن به باریکه معروف است، اما مرزهایش با رژیم صهیونیستی به 64 کیلومتر می رسد و این طول مرزی را نمی توان به راحتی آن هم در اعماق زمین کنترل کرد.

افسر اسراییل اشاره می کند: ما تاکنون 28 تونل را کشف کردیم و فقط 6 تونل تخریب شدند، این در حالی است که جنگ های شدید در محدوده تونل ها اتفاق می افتد.

این نظامی صهیونیست تصریح می کند که گردان های قسام تاکنون و در طول جنگ صخره سخت، حداقل 6 عملیات را با استفاده از این تونل ها که از زیر مرز می گذرند، انجام داده است.

عملیات قسام، تنها راه کشف تونل

بدیهی است که با این عملیات ها، تونل ها لو می روند و تخریب آنها در دستور کار قرار می گیرد. در ماه های گذشته نیز سه تونل برای اجرای عملیات در پایگاه های اسراییلی استفاده شدند. این بدان معناست که اکثریت تونل هایی که صهیونیست ها از تخریب آنها خبر می دهد، بعد از استفاده آن در عملیات هجومی از سوی مقاومت کشف شده اند.

مساله تونل ها به معضلی سیاسی نیز برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی تبدیل شده است.

نتانیاهو مدعی شده بود که نابود کردن تونل های مقاومت در غزه چند روزی طول خواهد کشید.

یکی از اهداف صهیونیست ها از حمله به غزه نابودی همین تونل ها اعلام شده بود و اکنون که حتی کشف این تونل ها نیز میسر نشده است، به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی با موج انتقادات سیاسی جدیدی در باره شکست خود در به زانو درآوردن مقاومت و تحقق اهداف روبرو شود.

فریبکاری نتانیاهو درباره تونل ها

یهو شواع خبرنگار نظامی رژیم صهیونیستی به روزنامه یدیعوت آحارونوت می گوید: اظهارات نتانیاهو و موشه یعلون وزیر امنیت اسرائیل (دستکم گرفتن تونل ها) به طور کلی با برآوردهای فرماندهان میدانی مشغول جنگ در غزه متفاوت است. این ماموریت اصلا آسان نیست و اگر در سران سیاسی کسانی هستند که می خواهند آتش بس را به هر قیمتی محقق کنند، (پس از نابودی کامل تونل ها، انگونه که سران رژیم صهیونیستی انتظارش را داشتند) بفرمایند و این کار را بکنند.

خبرنگار نظامی رژیم صهیونیستی «تخریب شبکه تونل ها و دفع خطر آن را در مدتی کم» بعید می داند و می افزاید: هر کس چنین ادعایی دارد در حال فریب دادن ساکنان جنوب اسرائیل و سایر شهرک نشینان است.

او می گوید: این تشخیص شخصی من نیست، بلکه موضع غالب افسران میدانی و عملیاتی ارتش است.

تعارض بزرگ و موازنه جدید

گزارش رسانه های صهیونیستی از یک تعارض بزرگ و لاینحل پرده بر می دارد. ارتش می گوید آتش بس، پیش از رسیدن به هدف عمده جنگ یعنی نابودی تونل ها به معنای شکست تل آویو و تقویت بیش از پیش مقاومت است، اما افسران میدانی درگیر جنگ می گویند امکان نابودی تونل ها به این زودی ها وجود ندارد.

این تعارض، بحران و خطای برآوردی در محاسبات رژیم صهیونیستی، عاموس یادلین رییس سابق دستگاه اطلاعاتی و مدیر مرکز پژوهش های امنیت ملی این رژیم را بر آن می دارد که اعتراف کند: حالت تعادل و اتمام بی نتیجه جنگ برای حماس پیروزی به شمار می رود و اسرائیل نمی تواند این نتیجه را بپذیرد؛ نه در مواجهه با دشمنان شمالی خود (حزب الله لبنان)، نه در برابر نیروهای نظامی خود و نه در مقابل افکار عمومی اسرائیل.

یادلین با اشاره به قدرت موشکی حماس و توان آن در دیگر عرصه ها نظیر ایجاد تونل ها می افزاید: حماس از این به بعد چنین احساس خواهد کرد که اسرائیل در نقطه ای معین برابر آن متوقف خواهد شد و از سوی دیگر وقتی حماس احساس کند که برای سر آن جایزه تعیین شده است، باز هم می تواند جنگ را با نتایج بهتری به پایان برساند.

جواد ارشادی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
koroush
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
۰
۰
واقعا عالی و مفید بود مرسی از اطلاعاتتون ان شاالله به امید خدا و یاری حزب الله پوزه كثیف اسرائیل به زمین بخوره و اسرائیل نابود بشه و مسلمانان پیروز شوند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
چرا بعضی ها همیشه منتقدن
یعنی متوجه نشدی منظور چی بوده ؟
چرا الكی بهانه گیری میكنی
رجبعلی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها