جزئیات پیش فروش برق به مردم اعلام شد

طرح جدید مقابله با دستکاری کنتورها

با هدف مقابله با موج جدید سرقت برق در کشور صورت می گیرد

مجازات حبس برای دستکاری کنتور برق

همزمان با موج جدید دستگیری سارقان برق در جنوب کشور، یک مقام مسئول با تشریح جرایم جدید دستکاری کنتورهای برق توسط مشترکان، اعلام کرد: مجازات مجرمان مطابق با قانون مجازات اسلامی حبس تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.
کد خبر: ۶۹۹۳۵۶
مجازات حبس برای دستکاری کنتور برق

به گزارش مهر، مسئولان صنعت برق اخیرا با رد هرگونه کمبود انرژی یکی از دلایل خاموشی‌های پراکنده در سطح شبکه برق را دستکاری فیوز و یا کنتورهای برق توسط مشترکان اعلام کردند.

در همین حال توانیر با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش دستکاری کنتورهای برق مشترکان همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف بر، تاکید کرده است: افرادی سودجو، با مراجعه به درب منازل، پیشنهاد دستکاری در لوازم اندازه گیری (کنتور) را با هدف کمتر نشان دادن میزان برق مصرفی، به مشترکان ارائه می دهند.

از این رو این مجموعه برقی به مردم هشدار داده است: دستکاری در لوازم اندازه گیری براساس مقررات قانون مجازات اسلامی جرم تلقی و برای مشترکانی که جرم آنها محرز گردد، مجازات حبس هم تعریف شده است.

از سوی دیگر در صورت دستکاری در کنتور، هرگونه عواقب آن به عهده مشترکان خواهد بود و در صورتی که لوازم برقی مورداستفاده در منزل نیز دچار آسیب شود، از شمول پرداخت بیمه خارج می شود و خسارت به آنها تعلق نمی گیرد.

علی نظری مدیرکل دفتر حقوقی و پاسخگویی به شکایات توانیر با بیان اینکه در صورتی که مردم از تبعات و برخوردهای قانونی ناشی ازدستکاری کنتور آگاه شوند، از انجام آن منصرف خواهند شد، گفت: براساس نظر اداره کل امور حقوقی قوه قضائیه که در سال 83 ارسال شده است، دستکاری کنتور آب و برق مصداق بارز سرقت به شمار می رود.

این مقام مسئول با بیان این بخشنامه‌های اداره حقوقی قوه قضائیه دستکاری کنتور آب و برق که منجر به کمتر نشان دادن میزان واقعی مصرف آب و سوخت برق می شود، از مصادیق بارز سرقت، یعنی ربودن مال غیر به طور پنهانی (ماده 197 قانون مجازات اسلامی) است، اظهار داشت: این اقدام می تواند مشمول ماده 661 قانون مجازات اسلامی شود.

وی درباره استدلال سرقت بودن دستکاری کنتور، تصریح کرد: این کار می تواند از مصادیق ربودن مال به طور پنهانی محسوب شود که قابل تطبیق با موضوع ماده 661 قانون مجازات اسلامی است و براساس آن مجازات مجرم نیز از سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

به گفته نظری بر این اساس دستکاری کنتور به صورت متقلبانه و در راستای فریب مأموران برق که به منظور کاهش در پرداخت بهای برق مصرفی صورت می‌پذیرد، علاوه بر این که عملی خلاف شرع است، کلاهبرداری نیز محسوب می‌شود که مجازات مرتکب آن نیز علاوه بر رد اصل مال، حبس از یک تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ربوده شده خواهد بود.

بهروز ارجمندی مدیر دفتر حقوقی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هم از دستگیری 6 سارق دکل و خطوط برق فشار قوی خبر داد و گفت: متهمان پس از شناسایی توسط نیروی انتظامی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند که پس از طی مراحل قانونی، احکام آنان توسط محاکم دادگستری صادر شد و پس از رد اموال مسروقه برای گذراندن دوره محکومیت سه ماه تا دو سال روانه زندان شدند.

این مقام مسئول یادآور شد: با پیگیری دفتر حقوقی و همکاری مدیریت حراست و امور محرمانه و معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و نیز حمایت فرمانداری، دادستانی و نیروی انتظامی شهرستان‌های اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان 6 سارق و مال‌خر نبشی دکل و خطوط فشار قوی برق شناسایی و دستگیر شدند.

در همین حال توانیر از مردم و مشترکان برق در استان های کل کشور درخواست کرده که در صورت مشاهده و یا مراجعه سودجویان، مراتب را برای پیگیری با شماره تلفن 121 به شرکت های توزیع نیروی برق اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
تعدادی شهروند از شهرستان میاندوآب
United States
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
۰
۰
1- هرموقع با تلفن 121 تماس میگیریم جواب سر بالا و گستاخانه می دهند
2- ولتاژ برق از180 پایین تر است اما نرخ ولتاژ 220 از مردم اخذ میشود یعنی ربودن مال غیر به طور پنهانی (ماده 197 قانون مجازات اسلامی)مشمول ماده 661 قانون مجازات اسلامی میشود.آیا به این كار اداره برق هم رسیدگی میكنید ؟
آیا این كار استفاده مخفیانه مال غیر نیست ؟ یخچال و تلویزیون های ما سوخته به اداره برق مراجعه میكنیم می گویند به ما ربطی ندارد ...
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
۰
۰
سلام پارسال تابستان بر اثر قطع برق مكرر در یك روز و نوسانات برقی فریزر اینجانب علی رغم داشتن محافظ تایمردار سوخت وسط ماه رمضون.وقتی مراجعه كردم مثل ... بامن برخورد كردند و هزار نسبت ناروا به من معلم روا داشتند!!!!!!!!!!!!!!آقایان مسئول قانون فقط برای ما بدبخت بیچاره هاست؟؟چرابه اداره برق به علت تخلف فشارواردنمیكنید؟؟!!!سه و نیم میلیون تومان پارسال هزینه كردم و هنوز دارم قسطش را پرداخت میكنم انتظار دارین كنتور را هم دستكاری نكنم؟؟!!مقصر خود دولت هست نه ملت!!!!!

نیازمندی ها