هزاران مسیحی ساکن در شمال عراق، بویژه در شهر ˈموصلˈ به صورت دسته جمعی در حال ترک خانه های خود و حرکت به سمت مناطق امن بویژه کردستان عراق هستند.
کد خبر: ۶۹۷۶۴۲
فرار بزرگ مسیحیان از موصل

داعش جمعه گذشته به مسیحیان شمال عراق هشدار داد که تا دو روز آینده یا باید به اسلام تغییر دین داده و یا ˈجزیهˈ بپردازند و یا منطقه را ترک کنند، در غیر این صورت کشته خواهند شد.

گزارش ایرنا از شمال عراق حاکی است، حرکت شهروندان مسیحی به سمت مبادی ورودی کردستان عراق، از همان روز جمعه آغاز شده بود و مهاجرت اجباری این شهروندان، ساکنان مناطق شمال عراق را غافلگیر کرده است.

هم اکنون صف های طویلی در مبادی ورودی و مقابل پست های بازرسی و تفنتیش مدارک در شهرهای منطقه کردستان ایجاد شده است.

داعش نه تنها مسیحیان که همه اقلیت های ساکن این مناطق اعم از شیعه ، ترکمن، شبک و ایزدی را مورد حمله قرار داده و به تخریب منازل ، معابد و قتل و کشتار آنان پرداخته اند.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای نسبت به آنچه علیه مسیحیان در شمال عراق می گذرد، هشدار داده و اعلام کرده که برای اولین بار در تاریخ عراق، مسیحیان از این منطقه حذف می شوند.

این سازمان از مجامع بین المللی برای جلوگیری از ادامه این روند در عراق کمک خواسته است.

دولت اقلیم کردستان عراق نیز به حرکت دسته جمعی مسیحیان به این منطقه ، واکنش نشان داده است، بطوری که ˈمسعود بارزانیˈ در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام داعش، خواستار کمک بین الملللی به کردستان عراق شده است.

رسانه های عراقی نیز با این عنوان که ˈدرهای کردستان عراق بر روی مسیحیان گشوده شدˈ، به موضوع پرداخته اند.

این اولین بار از سال 2003 است که مسیحیان به صورت دسته جمعی در حال ترک خانه های خود شده اند. در طول این سالها، مهاجرت مسیحیان وجود داشته است، اما به صورت مقطعی و محدود.

از جمله نگرانی هایی که خانواده های مسیحی موصل دارند، مساله دارایی ها و اموال و املاک شان است که داعش آنها را مصادره کرده و اجازه نداده رانده شدگان چیزی با خود خارج کنند.

اعلام برائت علمای اهل سنت عراق از اقدامات داعش

در دو روز گذشته برخی علمای اهل سنت عراق به صراحت اعمال ضد بشری داعش در مناطق تحت کنترلش را محکوم کرده و از آن برائت جسته اند.

ˈشیخ محمد الاعظمیˈ از علمای سنی عراق در این ارتباط گفت که داعش هیچ پایبندی به اصول انسانی، دینی و حتی اصول اهل سنت ندارد. وی با محکوم کردن اقدامات داعش گفت که جامعه اهل سنت عراق از این اقدامات ضد بشری برائت می جوید.

اعظمی از دولت، ارتش، عشایر و نیروهای مردمی عراق خواست به سرعت با عملیات آواره کردن مسیحیان مقابله کرده و سرزمین عراق را از وجود گروههای تروریستی پاک کنند.

اعلام حمایت جامعه شیعی عراق از مسیحیان

در عین حال سازمان های شیعه در عراق نیز با اعلام اینکه درها در بغداد و سایر شهرها، از جمله شهرهای مناطق جنوب عراق بر روی هموطنان مسیحی گشوده است، حمایت خود را از مسیحیان در مقابل اقدامات ضد انسانی داعش اعلام کردند.

دولت عراق نیز تدابیر ویژه ای برای حمایت از آوارگان عراقی که در طول یک ماه گذشته از خانه های خود در استان های ˈصلاح الدینˈ، ˈدیالیˈ و ˈالانبارˈ رانده شده اند، بکار بسته است.

از جمله وزارت بازرگانی عراق به کلیه مهاجران اعلام کرده که برای ثبت نام و دریافت کارت سهمیه ارزاق و کالاهای اساسی به داویر و دفاتر این وزارت خانه مراجعه کنند. دولت عراق حدود یک میلیون دینار عراقی (حدود 800 دلار ) نیز به هر خانواده آواره کمک نقدی می کند.

این اولین اقدام داعش در پاکسازی قومی و مذهبی از مناطقی که به کنترل می گیرد، نیست. آنها پیش از این هزاران خانواده شیعه را از استان های صلاح الدین، الانبار و موصل و نیز دیالی رانده اند.

در جریان پاکسازی مذهبی و قومی تاکنون چندین هزار ترکمن ، عرب و کرد شیعه قتل عام شده و یا مجبور به ترک خانه هایشان شده اند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها