دیدگاه مشترک روحانی واردوغان درباره غزه؛

باید فوراً وارد عمل شد

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ترکیه گفت: رژیم‌ سفاک صهیونیستی پاسخ جنایاتی که انجام می‌دهد خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۹۴۷۵۱
باید فوراً وارد عمل شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه شامگاه جمعه در گفت‌وگویی تلفنی، ظلم و جنایت رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه را غیرقابل تحمل دانسته و با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل، لزوم فعال شدن دبیرکل سازمان ملل در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با اظهار نگرانی شدید نسبت به تشدید جنایات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه، گفت: همه باید کاری کنیم تا رژیم‌صهیونیستی بفهمد که جهان اسلام و کشورهای منطقه پشت سر مردم فلسطین هستند و آنها را رها نکرده‌اند و این رژیم سفاک باید بداند در برابر جنایاتی که انجام می‌دهد، پاسخ لازم را خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع نوار غزه غیر‌قابل تحمل بوده و با همه قواعد انسانی و بین‌المللی در تضاد است و نگرانی ما به خاطر محاصره غزه و کمبود امکانات پزشکی و نیازهای اولیه مردم این منطقه بسیار تشدید شده و در این خصوص اقدام فوری مجامع بین‌المللی و از جمله کشورهای منطقه ضروری است.

روحانی افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی بزرگ و تاثیر‌گذار منطقه، مسئولیت بسیار سنگینی را در این خصوص بر عهده دارند.

رئیس جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: ایران آمادگی دارد تا از همه ظرفیت‌های خود و ظرفیت جنبش غیر‌متعهد‌‌ها با همکاری ترکیه استفاده کند و همچنین ضرورت دارد کشورهای اسلامی و سازمان کشورهای اسلامی نیز در این زمینه فعال‌تر شوند.

وی تصریح کرد: باید به هر قیمتی شده توقف حملات صهیونیست‌ها را دنبال کرده و راهی پیدا کنیم تا کشورهای منطقه بتوانند به مردم غزه کمک‌های نوع دوستانه به ویژه در زمینه پزشکی را انجام دهند.

روحانی با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل در قبال جنایات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه، گفت: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه هنوز اقدامی انجام نداده است و همه باید بخواهیم که نقش فعالی را در این خصوص ایفا کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منطقه ما از غزه تا سوریه و عراق دچار مشکل ناامنی شده و این بسیار نگران‌کننده است. جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد امنیت و ثبات و جلوگیری از کشتار مردم مسلمان منطقه آماده هرگونه همکاری و تشریک مساعی است.

وی لزوم همکاری مشترک دو کشور و رایزنی‌های مداوم وزرای خارجه ایران و ترکیه در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تاکید بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامی جهان اسلام با یکدیگر، گفت: هیچ‌گونه شک و نگرانی که ما با تمام توان در موضوع فلسطین در ارتباط با شما هستیم، نداشته باشید و امروز زمانی است که بایستی کشورهای اسلامی همکاری و همیاری و یکدستی خود را نشان دهند.

وی تصریح کرد: ظلم‌هایی که در فلسطین انجام می‌شود، غیر‌قابل تحمل است و ترکیه برای توقف آن آماده هرگونه همکاری مشترک است.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه می‌توانند یک برنامه و همکاری مشترکی را با یکدیگر در این زمینه داشته باشند و لازم است در این زمینه از تمام توانایی و امکانات خود استفاده کنیم.

وی افزود: از دبیرکل سازمان ملل نیز باید بخواهیم نقش فعال‌تری در این زمینه داشته باشد.

اردوغان گفت: باید فورا وارد عمل شویم؛ ظلم‌هایی که در نوار غزه در حال وقوع است، بسیار حاد است و باید آتش‌بس فوری در آنجا برقرار شود و باید کاری کنیم که رژیم صهیونیستی وادار به پذیرش آتش‌بس شود، زیرا این رژیم تنها زمانی که ملزم و مجبور به آتش‌بس شود، آن را می‌پذیرد.

باید برای جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد

حسن روحانی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور اندونزی شرایط غزه را فوق العاده حساس دانست و با تاکید بر ضرورت مشارکت و همکاری فعال کشورهای اسلامی و اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر توقف فاجعه در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایات و اقدامات غیر انسانی اش سکوت می کند و تماشاگر خواهد بود.

روسای جمهور ایران و اندونزی در این مکالمه تلفنی درخصوص وضعیت غزه به رایزنی پرداخته و با ابراز نگرانی از فاجعه بزرگی که در غزه در حال وقوع است، بر ضرورت همکاری نزدیک با یکدیگر و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای توقف خشونت و جنگ علیه مردم غزه تاکید کردند.

حسن روحانی در این تماس تلفنی با بیان اینکه فشارها و وحشی گری های فراوانی نسبت به زنان و کودکان و مردم بی دفاع فلسطین در حال وقوع است، اظهار داشت: در چنین شرایط فوق العاده ای که برای مردم مسلمان فلسطین پیش آمده همه کشورهای اسلامی باید از هرگونه توانی که دارند برای جلوگیری از تداوم فاجعه استفاده کنند.

رئیس جمهوری تلاش دسته جمعی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تجاوز و وحشی گیری رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: معتقدم صدای واحد کشورهای اسلامی می تواند متجاوزان را متوجه کند که ادامه تجاوز به نفع آنان نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: فلسطین همواره محور وحدت مسلمانان و هم زمان محور نگرانی جهان اسلام بوده است و اندونزی در طول دهه های گذشته از کشورهای مسلمانی بوده که از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها برای جلوگیری از ادامه وحشی گری رژیم صهیونیستی گفت: امیدوارم با تلاش همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای اسلامی جلوی این فاجعه بزرگ گرفته شود.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی، اندونزی را کشوری قدرتمند و دوست عنوان کرده و بر علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران بر تقویت هرچه بیشتر روابط با این کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

رییس جمهور اندونزی نیز در این مکالمه تلفنی با بیان اینکه، اندونزی هم درباره وضعیت غزه نگران و با دیدگاهها و نظرات دکتر روحانی در خصوص غزه موافق است، گفت: باید با همکاری یکدیگر اقداماتی انجام دهیم تا خشونت و جنگ در غزه هر چه زودتر متوقف شود و معتقدم شما به عنوان رییس جنبش عدم تعهد، می توانید رهبری این اقدام را بر عهده گرفته و با همکاری کشورهای منطقه به خشونت و جنگ در غزه خاتمه دهید.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو تصریح کرد: اندونزی از ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد در انجام هرگونه اقدامی در این جهت و ایجاد وحدت بین مسلمانان ، به طور کامل حمایت می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها