سرانه مصرف آب 34 لیتر کاهش یافت

تنش آبی در شهرهای بالای 500هزارنفر

از زمانی که موضوع کمبود آب در شهرهای بزرگ بویژه تهران جدی شده تاکنون اظهارنظرهای صد درصد متناقض و متفاوتی از سوی مسئولان وزارت نیرو در خصوص احتمال جیره‌بندی آب مطرح شده است.
کد خبر: ۶۹۳۷۹۸
آب جیره‌بندی می‌شود، نمی‌شود

یک روز از برنامه قطعی وزارت نیرو برای جیره‌بندی آب خبر می‌دهند و روز دیگر اعلام می‌کنند، جیره‌بندی آب به هیچ عنوان مطرح نیست.

در این میان، منابع محدود آب تهران بسرعت در حال اتمام و مسئولان محترم مدام در حال مرور این جملات در تریبون‌ها هستند که آب جیره‌بندی می‌شود، آب جیره‌بندی نمی‌شود.

عقل سلیم حکم می‌کند که به تدبیر مسئولان وزارت نیرو درباره مدیریت منابع آب در شرایط خاص کنونی اعتماد کنیم، اما آنچه از اظهارات کاملا متناقض آقایان در این رابطه تلقی می‌شود آن است که حالا باید علاوه بر نگرانی از آینده وضع آبی تهران و شهرهای بزرگ، نگران عدم توافق مسئولان وزارت نیرو با نهادهای دیگر مسئول در این حوزه درباره چگونگی مدیریت منابع محدود آبی کشور هم باشیم.

شاید مسئولان محترم نگران آثار روانی جیره‌بندی یا هر تصمیم قطعی دیگر درباره آب هستند، اما حتما می‌دانند که وقتی همین چند قطره آب موجود هم تمام شد دیگر نمی‌توان چاره‌جویی اساسی برای این موضوع کرد.

شاید هم سال آبی پربارشی را پیش‌بینی می‌کنند و امیدوارند به هر صورت ممکن از تابستان گرم و پرمصرف امسال عبور کنیم بدون آن‌که اعتبار خود را برای جیره‌بندی خرج کرده باشند، اما فراموش نکرده‌ایم که زمستان سال گذشته هم وقتی آثار کم‌بارشی و بحران آب بروز کرده بود، مسئولان محترم پیش‌بینی می‌کردند با بارندگی خوب بهار، مشکل حل شود البته هنوز یک راهکار اساسی و منطقی باقی‌مانده است که به طور خودکار مصرف آب را کنترل خواهد کرد و آن راهی جز اصلاح قیمت آب نیست.

در شرایط کنونی که دولت حاضر نیست از اعتبار خود هزینه کند و مصرف‌کنندگان نیز تمایلی به کاهش مصرف خود ندارند تنها راه اصولی باقیمانده اصلاح قیمت آب به میزانی است که تمام مصارف غیرضروری و مسرفانه آب مهار شده و نیازی هم به جیره‌بندی نباشد.

اصلاح قیمت اساسا راهکاری است که همواره نتیجه بخش بوده و در نهایت گریزی از آن نخواهد بود.

باید توجه داشت که با توجه به تغییرات اقلیمی در کشور، تغییر روند بلندمدت بارش‌ها و افزایش مهارناپذیر مصرف در بخش‌های مختلف، حتی اگر امسال را هم به سلامت از بحران آب عبور کنیم، باز در سال‌های آینده خطر کم آبی همچنان احساس خواهد شد، بنابراین از هم‌اکنون باید به فکر راهکاری اساسی برای آینده نامعلوم و نامطمئن آب در کشور بود.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها