گرمای شدید عامل سونامی مصرف

مصرف برق در ایران افزایش یافت

در حالی که گرمای تابستانی به اوج خود رسیده و مصرف برق در کشور هر روز رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند، کاهش عرضه گاز به نیروگاه‌ها می‌رود تا کشور را در آستانه خاموشی‌های آزاردهنده قرار دهد.
کد خبر: ۶۹۲۹۳۰
بین این 2 وزارتخانه چه خبر است؟

بنا بر اعلام مسئولان حوزه برق، وزارت نفت در هفته‌های اخیر به دلیل انجام توسعه و تعمیرات از عرضه گاز به نیروگاه‌ها خودداری نموده و یا میزان آن را کاهش داده است.

این در حالی است که مهم‌ترین منبع تامین برق در نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی بوده و حدود 60 درصد انرژی الکتریکی کشور از طریق همین سوخت تولید می‌شود.

شاید اگر این اتفاق در روزهای بهاری یا پاییزی سال واقع می‌شد، جایی برای خرده گرفتن به مسئولان وزارت نفت باقی نمی‌گذاشت اما همزمانی کاهش عرضه گاز به نیروگاه‌ها با روزهای اوج مصرف برق این سوال و ابهام را به وجود می‌آورد که چرا اکنون؟ تنها پاسخ خوشبینانه‌ای که برای این پرسش می‌توان یافت آن است که احتمالا کاهش ورودی گاز به نیروگاه‌های برق به دلایل فنی اجتناب ناپذیر بوده است. اما باز هم این سوال مطرح می‌شود که چرا در سال‌های قبل این اتفاق نمی‌افتاد.

به نظر می‌رسد نیروگاه‌های کشور و مصرف برق درحال قربانی شدن به پای اختلافات درونی دو وزارتخانه بزرگ کشور است. والا هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند بپذیرد که وزارت نفت برنامه توسعه و تعمیرات در بخش گاز را به گرم‌ترین روزهای سال موکول کند.

اختلاف این دو وزارتخانه می‌تواند به جای کشیده شدن به عرصه تامین کالاهای عمومی مردم، که برق هم یکی از این کالاها به شمار می‌رود، از طریق راه حل‌های مسالمت‌آمیزتر و با وساطت مسئولان رده بالای دولتی رفع و رجوع شود.

مسائلی همچون مخالفت وزارت نفت با صادرات برق یا بدهی نیروگاه‌ها به شرکت ملی گاز نباید باعث تزلزل در تامین باثبات برق شود که علاوه بر بخش خانگی، بخش‌های زیادی از صنایع کشور را نیز به خود وابسته کرده است.

به گفته مسئولان وزارت نیرو هم‌اکنون نیروگاه‌های کشور برای تامین برق کشور با محدودیت‌های بسیار شدید مواجه بوده و ناچارند به منظور پاسخگویی به ولع بی پایان مصرف برق در گرم‌ترین روزهای سال، سوخت‌های مایع و جامدی را که برای روزهای سرد زمستان انبار کرده بودند، به مصرف برسانند و این یعنی حتی اگر تابستان را هم به سلامت بگذرانیم باید منتظر زمستانی سرشار از خاموشی باشیم.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها