ثروتی که صاحبش ظرفیت و شخصیت لازم برای داشتن آن را نداشته باشد، مفتش گران است. چارپایی بر او دلاری چند!... ثروت اگر با علم و آگاهی همراه باشد، منشأ خیر و برکت است و سودش به همه می‌رسد و حتی آخرت طرف را نیز علاوه بر دنیایش ساپورت می‌کند. (پوشیده نماناد؛ این ساپورت، با آن ساپورت کذایی که می‌پوشند و چندی پیش به مجلس هم کشیده شد، نیست.
کد خبر: ۶۹۲۰۲۲
جشن تازه به دوران رسیده‌ها

ساپورت‌ کردن به معنای تضمین یا حمایت کردن است. گفتیم که مباحث قاطی نشود. هر دو ساپورت‌اند، اما این کجا و آن کجا؟!)

چندی است خبرهایی از گوشه و کنار مملکت می‌شنویم که جای تاسف دارد. حیف که جا نداریم وگرنه تا آخر مطلب، همین‌طور هی تاسف می‌خوردیم.

گزارش‌هایی واصل شده مبنی بر این که ظاهرا بعضی افراد به اصطلاح نوکیسه که در سایه گل‌آلود بودن برخی مناطق اقتصاد، یکشبه ماهی‌های آزاد درشتی گرفته و تازه به پول و پله‌ای رسیده‌اند، برای این که مراتب مایه‌داری خود را به اطلاع همگان برسانند، دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زنند که به هر آدم عاقلی گفتیم، فی‌المجلس گفت خجالت دارد. بعضا نیز گفتند قباحت دارد.

درخواست مثال: لطفا عرایض خود را هرچه سریع‌تر با ذکر یک مثال روشن، مستند کنید. همیشه کلی‌گویی خوب نیست. دل آدم هزار جا می‌رود.

چشم؛ مثال هم می‌زنیم. در خبرهای جراید آمده بود که در یکی از روستاهای کشور، فردی که قصد داشته است تا ثروتمند بودن خود را نشان ملت بدهد (یعنی به رخ دیگران بکشد)، با برگزاری یک مراسمی تحت عنوان «جشن 10 میلیاردی شدن»، اقدام به آتش زدن خودروی زانتیای خود در برابر دیدگان مردم کرده است. کاری که در قدیم حتی مرد شش میلیون دلاری معروف هم انجام نمی‌داد.

بسته پیشنهادی: برای جلوگیری از این بدعت‌های بد، هر کاری از دست هرکس برمی‌آید، باید انجام دهد. به دمی یا درمی، یا قدمی یا قلمی. این یک قلم آخرش یک مقداری از دست ما برمی‌آید که دریغ نمی‌کنیم. عرایضی داریم:

1ـ بازخواست فوری: صاحب این زانتیا را به زبان خوش مورد بازخواست قرار دهند که: «از کجا آورده‌ای؟» یک دفعه می‌بینید به عنوان فرض، سر رشته را گرفتید و رفتید و رفتید تا ته رشته رسیدید مثلا به بابک زنجانی معروف! (عرض کردیم فرض می‌کنیم و مثال می‌زنیم؛ باز کسانی مته به خشخاش نگذارند که ما اعتراض داریم!)

2ـ فرهنگ‌سازی: تمامی مردم فهیم و بافرهنگ، بیایند دست به دست هم دهند و به این تفاهم و توافق برسند که به چنین آدم‌های «ندید ـ بدید» بی‌جنبه‌ای به چشم آدم‌های بی جنبه نگاه کنند. اسم این جور مراسم پوشالی را بگذارند: «جشن تازه به دوران رسیده‌ها» یا «جشن تکلّف!»

3ـ پز دادن معقول: به جای این که شخص مایه‌دار برای به رخ کشاندن پولداری‌اش یک کالای لوکس مثل خودرو آتش بزند، خب یک کم از عقل خدادادی‌اش در راه خیر استفاده کند؛ همان خودرو را روز روشن و در انظار عمومی، مجانی هدیه کند به یک آدم مستحق. این شکلی به بهترین نحو توانسته پولداری خود را هم به عموم ملت نشان دهد.

4ـ طرح جایگزین: مسئولان کاری کنند که چنین شخص پولدار اسراف‌کننده‌ای، موقتا به جایی هدایت شود که برای رهایی از آنجا مجبور شود یک وثیقه آنچنانی بگذارد.

این طوری هم یک پول مفتی در اختیار بیت‌المال قرار می‌گیرد؛ هم خود شخص با پرداخت وثیقه‌ای گنده، میزان مایه‌داری خود را به همگان نشان می‌دهد. فلذا با یک تیر، دو هدف زده شده است.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها